تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه با تغییر عادات باعث کاهش آلودگی منابع آبی شویم

آب یکی از مهم ترین منابع طبیعی در جهان است، و ما می توانیم سهم خود را در کاهش آلودگی آن ایفا کنیم. با اعمال کمی تغییرات ساده مثل استفاده از تمیز کننده های طبیعی به جای سمی در خانه و کاشت درخت و گل در حیاط می توان نقش مهمی در این رابطه ایفا نمود. در مقیاس بزرگتر، رایزنی و اعتراض عمومی به کارخانه هایی که زباله های خود را در رودخانه ها رها می کنند، یا فاضلاب آنها در منابع آبی تخلیه می شود گام مهمی در کاهش آلودگی منابع آبی جامعه دارد. به یاد داشته باشید که حتی گام های کوچک نیز اثرگذار هستند.

۱: مواد شیمیایی کمتر

از مواد شیمیایی کمتری برای تمیز کردن خانه ی خود استفاده کنید. این تغییر در روش خانه داری تغییر بزرگی ایجاد می کند. استفاده از مواد شیمیایی سمی مانند سفید کننده ها و آمونیاک نه تنها منابع آب را به شدت آلوده می کند، بلکه اصلا ضروری هم نیست. کافی است مقداری تحقیق کنید و موارد استفاده ی سرکه سفید و جوش شیرین را در تمیز کردن انواع جرم و لک از سطوح فرا بگیرید.

۲: آلودگی منابع آبی!

زباله های خود را به درستی دفع کنید. هرگز چیزی را که زیست تخریب پذیر نیست داخل رودخانه یا آب روان نریزید. اگر در منزل مقداری رنگ یا آمونیاک مانده است، برای رهایی از آنها از خروجی سینک ظرف شویی استفاده نکنید. مواد زیر را هرگز در منابع آبی رها نکنید: رنگ، روغن موتور، حلالهای تمیز کننده، آمونیاک، مواد شیمیایی استخر

داروهای خود را در آب یا توالت نریزید. داروهای حاوی مواد مضری است که می تواند به منابع آبی صدمه وارد کند. به جای اینکه داروهای فاسد را در توالت بریزید، آنها را به طور صحیح دفع کنید. ورود دارو به آب می تواند منجر به آلودگی منابع آبی و آسیب به انسان و حیوانات شود. به این فکر نکنید که یک بسته قرص در حجم زیادی آب تاثیر چندانی ندارد. به این فکر کنید که ممکن است این صرفا عادت بد شما نباشد. هر کس باید از خود و گام های کوچک شروع کند.

بخوانید:  چگونه تاریخچه مرورگر خود را پاک کنیم

آشغال های خود را در توالت نریزید. دور انداختن پوشک، دستمال یا نوار بهداشتی در دستشویی علاوه بر اینکه باعث گرفتگی لوله ها می شود، در نهایت سر از منابع جاری آب در می آورد و علاوه بر ایجاد ظاهر نامطلوب و آلودگی منابع آبی، باعث به خطر انداختن حیات ماهی ها و انسان می شود.

۳: صرفه جویی

در مصرف آب، به خصوص در مناطق دچار خشک سالی، تا حد ممکن صرفه جویی کنید. به جای حمام گرفتن هر روز دوش کوتاهی بگیرید. حمام کردن بر عکس دوش گرفتن به مقدار زیادی آب نیاز دارد. زمانی که از شیر استفاده نمی کنید، مانند مسواک زدن، آن را ببندید. گیاهان را بیش از حد آب ندهید. آبیاری در صبح یا عصر که مقدار تبخیر کمتر است، در مصرف آب مقدار زیادی صرفه جویی می کند.

۴: پلاستیک، نه

از مصرف پلاستیک پرهیز کنید. از آنجا که پلاستیک زیست تخریب پذیر نیست، در نهایت سر از رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها در می آورد. برای مثال زباله دان بزرگ اقیانوس آرام گرداب عظیمی از زباله، به طور عمده پلاستیک، است که در طی سفر خود سر از آنجا در آورده و تراکم بالایی پیدا کرده اند. این زباله ها حیات دریایی و انسانی را به خطر می اندازند و باعث آلودگی منابع آبی می شوند. در صورت امکان به جای پلاستیک از شیشه یا پارچه استفاده کنید.

بخوانید:  چگونه در خانه یوگای خنده کنیم

۵: آفت کش ها و علف کش ها

از آفت کش ها و علف کش ها استفاده نکنید. هر چند این مواد شیمیایی در ظاهر روی سطح گیاهان اسپری می شوند، اما بالاخره با آب باران یا در طی آبیاری وارد خاک و آب های زیرزمینی شده و باعث تخریب وسیع زیست محیطی و آلودگی منابع آبی می شوند. برای از بین بردن آفات از شیوه های باغبانی ارگانیک و آفت کش های طبیعی استفاده کنید.

۶: خاک را نفرساییم

از بروز فرسایش خاک جلوگیری کنید. وقتی خاک دچار فرسایش شود و به رودخانه و آبراه ها وارد شود، با خود مقداری زیادی مواد سمی نیز همراه می آورد. موادی که در خاک وجود دارند آب را آلوده کرده و حیات جانداران را به خطر می اندازد. به عنوان مثال، زمانی که سطح فسفر آب بالا رود، میزان خزه و جلبک افزایش می یابد که خود تهدیدی برای حیات ماهی ها به شمار می رود. در اعیاد یا مناسبت ها، برای گرامیداشت سالگرد ها یا خاطره ی یک روز خوب، یا شکرگذاری پروردگار در پی برآورده شدن یک آرزو نهالی را در جایی مناسب بکارید.

۷: ماشین خود را تعمیر کنید.

نشت روغن و سایر مواد شیمیایی از ماشین، می توانند به آب های زیرزمینی در زیر خاک ورود پیدا کند. ماشین خود را به طور منظم به تعمیرگاه کنید و از نبود مشکل در آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این فراموش نکنید که در هنگام تعویض روغن به جای ریختن آن در محیط یا در منابع آبی، آنها را به نحو مناسب دفع کنید.

منبع

WikiHow




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه با تغییر عادات باعث کاهش آلودگی منابع آبی شویم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..