تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جناب آقای رئیس‌جمهور! کمک کنید طب سنتی به مردم و کشور خدمت کند

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ جمعی از دانش‌آموختگان و دستیاران تخصصی طب سنتی ایرانی طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با تذکر این نکته که تأکید عمده بر حیطه درمان، به دلایل مختلفی صرفه اقتصادی ندارد و برنامه‌ریزیهای اجرایی به سمت کاهش انگیزه ورود پزشکان به رشته طب سنتی است، خواستار مساعدت حجت‌الاسلام روحانی برای توسعه و گسترس طب سنتی در کشور شدند؛ در ادامه متن کامل این نامه آمده است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر روحانی

با سلام و تحیت
طب سنتی ایران، گنجینه بی‌بدیل این سرزمین، سالها به دلایل غیر‌علمی کنار گذاشته شد؛ اکنون که با مدد دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت، مکاتب طب سنتی مجددا به عرصه خدمت‌رسانی در دنیا برگشته است، رسالت همه علاقمندان به عزت ایران، در راستای حفظ و ارتقای این دانش بومی مهم است.

اگرچه طرح تحول سلامت در دولت حضرتعالی، به درستی سلامت را به عنوان یکی از اولویتهای کشور مطرح کرد اما حتماً مستحضرید که تأکید عمده بر حیطه درمان، به دلایل مختلفی صرفه اقتصادی ندارد و هزینه‌های فزاینده آن، می‌تواند اصل این هدف صحیح را تحت تأثیر قرار دهد در حالیکه تجربه کشورهای موفق در امر سلامت، این نکته را روشن می‌سازد که تمرکز عمده بر حفظ سلامتی، در درازمدت، هم با نتایج بهتری همراه خواهد بود و هم هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.

دانش ملی طب سنتی ایران با تأکید عمده بر حفظ سلامتی و همسویی کامل با اقتصاد مقاومتی، هماهنگی فرهنگی با آداب و رسوم جامعه داشته و می‌تواند گزینه مناسبی برای ارتقای سلامت جامعه  باشد؛ از آنجا که ارتقای این مکتب طبی، جز از طریق  تعامل با مکتب طب رایج، گسترش پژوهش و مستند کردن ادعاها در این زمینه نمی‌گذرد، همانند بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش تخصصی پزشکان علاقمند در این حیطه، از سالها قبل در برنامه قرار گرفت اگرچه احیای این مکتب طبی نیاز به ساماندهی سایر سطوح خدمت‌رسانی از قبیل پزشکان عمومی و نیز ارائه‌دهندگان دارو و خدمات نیز دارد.

با این حال به رغم تلاشهای وزرای پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای احیای طب سنتی و نیز ابراز علاقه وزیر محترم بهداشت در دولت حضرتعالی به این موضوع، مع‌الاسف به نظر می‌رسد برنامه‌ریزیهای اجرایی در نقاط پراکنده تصمیم‌گیری (خلاف نظر علاقمندان این حیطه) به سمتی است که به کاهش انگیزه ورود پزشکان (به عنوان رأس این هرم) به این رشته در دانشگاه‌ها، عدم حمایت از ارائه‌دهندگان قانونی طب سنتی، گران شدن ویزیت، خدمات و داروها در مقایسه با سایر حیطه‌های طبی و فراقانونی شدن ارائه خدمات در این مسیر می‌انجامد.

نتیجه چنین سیری در درازمدت، منجر به ایجاد نوعی از طب سنتی بی‌ضابطه در جامعه شده که عمدتاً با جنبه بازاری و تبلیغاتی، همراه با ادعاهای گزاف و بی‌سند تظاهر یافته و فرسنگها با ایده حقیقی طب سنتی که پاسداشت سلامتی با دستورات ساده، ارزان، در دسترس و با تمرکز بر اصلاح سبک زندگی مردم است، فاصله دارد.

برخی از مهم‌ترین مخاطرات پیش روی توسعه و تعالی طب سنتی ( در حال حاضر و آینده) شامل موارد زیر است‌:

1. عدم قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، برای ویزیت و خدمات طب سنتی (حتی برای پزشکان متخصص این رشته) که علاوه بر فشار به مردم، انگیزه پزشکان را برای ورود به این رشته تخصصی کاهش می‌دهد.

2. عدم وجود ضابطه مشخص در ارائه مجوز عطاریها (در حالی که عطاران پرسابقه، سالها انتقال‌دهنده این دانش بومی بوده‌اند) و نیز عدم ساماندهی و ارزیابی مدعیان (اگر چه در بین آنها، انسانهای شریف با سوابق روشن وجود دارند) که منجر به ورود روزافزون افراد کم‌سواد و سودجو با انواع ادعاها به نام طب سنتی، گیاه درمانی، طب اسلامی، طب روایی و ... به این حیطه شده است که بدون هیچگونه مجوزی (و بر خلاف قانون)، مداخله غیر‌مجاز در امر پزشکی می‌کنند؛ بدیهی است ادعاهای بدون سند و دور از واقعیت، در دراز مدت اعتماد عامه مردم به این مکتب طبی را نشانه گرفته است.

3. بلاتکلیفی پزشکان متخصص طب سنتی، ناشی از عدم اجازه به فارغ‌التحصیلان این رشته جهت کار انتفاعی، به علت وجود طرحهای طولانی‌مدت و همزمان، سخت بودن جذب در دانشگاه‌ها؛ این در حالی است که مدعیان طب سنتی (حتی بعضا با کمترین آشنایی با حیطه پزشکی)، آزادانه به فعالیت پرداخته و عملاً با ادعاهای فراوان اثبات نشده، نماینده طب سنتی در رسانه و عموم مردم تلقی می‌شوند؛ این اتفاق در حالی است که بسیاری از اساتید مبرز و دانشمند دانشگاهی طب سنتی کشور، به ندرت در رسانه دیده شده‌اند.

4. تلاش در راستای سبک و غیر‌علمی نشان دادن طب سنتی به صورت تأکید زیاد در جهت کفایت آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت طب سنتی برای قشرهای مختلف برای طبابت؛ این در حالیست که از گسترش رشته‌های مرتبط با طب سنتی در دانشگاه‌ها، حمایت کافی نشده است همچنین اقداماتی که ورود به رشته تخصص طب سنتی را برای پزشکان عمومی، حداقل مانند سایر دستیاریهای تخصصی پزشکی تسهیل می‌کند، انجام نشده است.

5. عدم ورود حتی یک واحد درسی مرتبط با طب سنتی (با تأکید بر اصول سبک زندگی)، به واحدهای آموزش دانشجویان رشته‌های پزشکی، علی‌رغم تصویب در مراکز تصمیم‌گیری بالادستی.

6. نامشخص بودن وضعیت اداری و استخدامی گروه‌ها و دانشکده‌های طب سنتی در کشور که منجر به عدم ثبات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این حیطه شده است؛ از آنجا که تنها قشری که در این حیطه، هم به پژوهش مستمر در طب سنتی معتقد بوده و هم توان آن را دارد، این افراد هستند، نتیجه این بی‌ثباتی، عدم انگیزه و توان پژوهش است البته همین میزان حضور بی‌ثبات نیز در سالهای اخیر منجر به کارهای علمی بسیار خوبی شده است.

با توجه به مطالب فوق‌الذکر، اینجانبان گروهی از پزشکان فارغ‌التحصیل یا دستیار طب سنتی که با اعتقاد و علاقه به ضرورت تلاش در ارتقای سلامت جامعه، از بسیاری از علایق مادی و اعتباری خود گذشته و به هیچ حزب و جریان سیاسی وابستگی نداریم، دردمندانه از حضرتعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور می خواهیم به ما در راستای احیای این مکتب طبی و انتفاع مردم از مزایای آن کمک کرده و با تدبیر مناسب، چنین روندی را متوقف فرمایید؛ امید است با بهبود این روند، انگیزه پزشکان جوان و پرانرژی برای ورود به این حیطه بیش از پیش گشته و زمینه انتفاع کشور و مردم از این علم بومی، به دور از ادعاهای سودجویانه فراهم شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جناب آقای رئیس‌جمهور! کمک کنید طب سنتی به مردم و کشور خدمت کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..