تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حذف «طب» از حوزه‌ها نوعی سکولاریسم است/ لزوم بازگشت «طب» به دروس حوزه‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ علیرضا پناهیان در نخستین همایش مردمی «اطبا طب اسلامی ـ ایرانی» با اشاره به حذف بخشهایی مهمی از اسلام در طول تاریخ به وسیله‌ دشمنان اسلام اظهار کرد: علامه عسگری در کتاب «صد صحابه ساختگی» اشاره می‌کند که برای انحراف در راه اسلام، به وسیله دشمنان 100 صحابه ساختگی برای جعل احادیث از ائمه وارد تاریخ اسلام شده است.

وی افزود: قرنهاست حکومتهای ظالم همانند بنی‌امیه و بنی‌عباس در زمان ائمه هدی هزاران کار تبلیغاتی انجام می‌دادند تا اسلام و سخنان ائمه را جعل و منحرف کنند؛ عقلانی است که این انحرافهای وارد شده در طول تاریخ آثار زیانبار خود را گذاشته باشد و حال شاهد هستیم به سبب همان کارها که بخشهای مهمی همانند طب، سیاست، اقتصاد و ... از دین و دورس حوزه‌های علیمه حذف شده است.

حجت‌الاسلام پناهیان درباره برخی دیگر از جنبه‌های اجتماعی دین یادآور شد: برخی از عبادات اسلام، کاملاً سیاسی است و از نمونه‌های بارز آن نماز جماعت است؛ هدف از نماز جماعت، آموزش و تمرین ولایت‌پذیری است و این نماز همانند یک نظام جمع همگانی برای مسلمانان است که باید پنج مرتبه در روز آن را تمرین کنند اما با انحرافات صورت گرفته کمتر کسی به این موضوع مهم پی خواهند برد.

استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از حذف برخی از دروس از حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: ما طلبه‌هایی هستیم که بخشی از علوم دینی را یاد نمی‌گیریم و این نوعی از سکولاریسم حاکم بر حوز‌ه‌های علمیه است؛ چرا در حال حاضر بر خلاف دستورات اسلام، علومی که برای سعات در دنیا هستند همانند طب، اقتصاد، سیاست و دیگر علوم بر خلاف قرون گذشته و سیره ائمه در حوزه‌ها تدریس نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در تاریخ ثبت شده که ائمه برای مسلمین نسخه می‌دادند و بیماریهای آنان را درمان می‌کردند اما چرا نباید من طلبه که الگوی من ائمه هستند، نتوانم غیر از علم فقه و برخی از علوم دیگر حرفی بزنم، روایت است که روزی به امیرالمؤمنین گفته شد که در قرآن همه علوم هست به جز طب و حضرت در جواب فرمود یک آیه در قرآن هست که تمام طب در آن خلاصه شده است و آن هم «كُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن دو طرفه دانستن  تاثیر روح و جسم نسبت به هم متذکر شد:همانطور که روح بر جسم اثر‌گذار است، جسم هم بر روح تاثیر دارد و اسلام به این مورد بسیار اهمیت داده است مثلاً روزه یک عمل عبادی است که رویکرد آن تاثیر جسم بر روح است که از طریق جسم، روح را پرورش می‌دهد یا اینکه توصیه شده که در روز عید فطر قبل از نماز عید، مستحب است که مسلمین کام خود را با خرما باز کنند، این موارد، نشان‌دهنده‌ اهمیت سلامت جسم در اسلام است.

وی با اشاره به حوادث عاشورا گفت: بعد از حادثه عظیم روز عاشورا، برای خاندان رسول خدا غذایی حاوی گوشت آورده شد که حضرت زینب (س) به این نوع غذا اعتراض می‌کنند و می‌فرمایند ما عزادار هستیم برای ما غذای عزادار بیاورید، غذای عزادار عدس است و نه گوشت؛ اسلامی که حتی برای غذای عزادار و نوع خوابیدن دستور دارد، مگر می‌شود گفت این دین با دنیا کاری ندارد و تنها برای سعادت آخرت آمده است.

پناهیان ضمن لزوم پرداختن به علم طب در حوز‌ه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم نیاز است که طب را به دروس حوزه‌های علمیه حداقل برای برطرف کردن نیاز حوزویان اضافه شود، این مضر است که شخصی اخلاق را فرا بگیرد اما سیاست و مزاج شناسی را نداند؛ اگر استاد اخلاقی مزاج‌شناسی نداند، نمی‌تواند نسخه اخلاقی درست به شاگردانش بدهد چراکه بیشتر رفتار ما بر اساس نوع مزاج ما شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حذف «طب» از حوزه‌ها نوعی سکولاریسم است/ لزوم بازگشت «طب» به دروس حوزه‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..