تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت وجود خون در مدفوع چیست؟

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان خون در مدفوع آشنا شوید.

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟

 وجود خون در مدفوع

نشان دهنده این است که قسمتی از دستگاه گوارش شما دچار خونریزی شده است.بعضی اوقات این خون بسیار کم و بعضی اوقات بیشتر است.اگر قسمت بالایی دستگاه گوارش شما دچار خونریزی باشد رنگ مدفوع سیاه است.وجود خون در مدفوع می تواند علل زیادی داشته باشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم

شقاق مقعدی :اغلب هنگام عبور مدفوع های سفت و بزرگ ،پارگی کوچک در دیواره مقعد حاصل می شود که به آن شقاق مقعد می گوینددیورتیکول ها کیسه های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون می زنند. معمولا دیورتیکول باعث ایجاد مشکل حادی نمی شود، اما گاهی اوقات خونریزی و یا عفونت می کنند و باعث بیماری دیورتیکولار می شوند.

علت وجود خون در مدفوع

علتهای وجود خون در مدفوع

علت خون در مدفوع خونریزی قسمتی از دستگاه گوارش است. گاهی اوقات میزان خون به قدری کم است که تنها با آزمایش خون پنهان یا مخفی تشخیص داده می‌شود. در زمان‌های دیگر، خون به خوبی در مدفوع مشخص است (مدفوع خونی). خونریزی ای که در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود باعث می‌شود که مدفوع مشکی و قیری شکل به نظر برسد. علت‌های احتمالی وجود خون در مدفوع از قرار زیر است:

بیماری دیورتیکولی در روده

دیورتیکولی وجود بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند در دیواره روده بزرگ است. این بیماری معمولا مشکلی را به وجود نمی‌آورد، اما گاهی اوقات باعث خونریزی و عفونت می‌شود.

شقاق مقعد

یک برش یا پارگی در بافت پوشش مقعد مشابه ترک‌های لب یا زخم برش کاغذ است. این بریدگی و زخم‌ها اغلب ناشی از عبور یک مدفوع بزرگ و سفت هستند و می‌توانند همراه با درد باشند.

بیماری کولیت روده

التهاب روده یکی از شایع‌ترین علت‌های وجود خون در مدفوع می باشد.

آنژیودیسپالزی

بیماری است که در آن عروق خونی غیرنرمال شکننده، خونریزی می‌کنند.

زخم معده

زخمی باز در غشای معده یا اثنی عشر، لبه بالایی روده کوچک است. بسیاری از زخم معده‌ها ناشی از عفونتی هستند که با یک باکتری که باکتری هلیکوباکترپیلوری نام دارد، به وجود می‌آیند. مصرف طولانی مدت یا با دوز بالا از داروهای ضد التهابی مثل آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز باعث به وجود آمدن زخم معده می‌شود.

پولیپ یا سرطان

پولیپ ها زائده‌های خوش خیمی هستند که می‌توانند رشد کنند، دچار خونریزی شود یا سرطانی گردند. این بیماری اغلب باعث خونریزی می‌شود که این نوع خونریزی قابل رویت بدون آزمایش نمی باشد.

مشکلات مری

وریدهای واریسی مری یا پارگی در مری باعث خونریزی شدید و دیدن خون در مدفوع می‌شود.

 التهاب روده یکی از عوامل شایع مدفوع خونی است.بیماری که در آن رگهای خونی نازک می شوند و بصورت غیر طبیعی باعث خونریزی می شوند و آنژیو دیسپلازی نام دارد

زخم باز در دیواره معده و ابتدای روده باریک که زخم پتپیک نام دارد و می تواند موجب ایجاد خون در مدفوع شود و بیشتر این زخم ها در اثر یک عفونت باکتریایی به نام هلیکوباکترپیلوری رخ می دهند.توجه داشته باشید که مصرف زیاد داروهای ضد التهابی مثل آسپیرین و بروفن و ناپروکسن هم زخم معده را حاصل می شود

پولیپ ها اظولا توده های خوش خیمی هستند که توانایی بزرگ شدن را دارند و می توانند خونریزی کنند و سرطانی شوند.بطور مثال سرطان روده بزرگ باعث ایجاد خون در مدفوع می شود که با چشم دیده نمیشودیکی دیگر از علل وجود خون در مدفوع واریس یا پارگی مری است.

 علت وجود خون در مدفوع

علائم  بیماری

درد معده همراه با علائم دیگری است که به بیماری یا اختلال به وجود آورنده آن بستگی دارد. علائمی که اغلب دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهند ممکن است بر دستگاه‌های دیگر بدن نیز اثر گذار باشد. از علائمی که می تواند همراه با دیدن خون در مدفوع باشد درد معده است علاوه بر این ممکن است درد معده همراه علائم و نشانه های دیگری نیز باشد که به شرح زیر است:

آروغ زدن اسهال نفخ شکم گاز معده سوءهاضمه تهوع بد اشتهائی استفراغ بد اشتهائی تغییر در اجابت مزاج تغییر در سطح هوشیاری درد یا فشار بر روی سینه خونریزی یا کبودی سریع بزرگ شدن کبد خستگی مفرط تب و لرز علائم شبیه آنفولانزا عدم وجود دوره‌های قاعدگی رنگ پریدگی تپش قلب تنفس سریع یا تنگی نفس

علت وجود خون در مدفوع

تشخیص مدفوع خونی

ارائه اطلاعات صحیح و کامل درباره مدفوع خونی توسط بیمار به پزشک، می تواند او را در تشخیص محل خونریزی کمک کند، مثلا مدفوع سیاه نشان دهنده وجود زخم یا مشکلی در قسمت بالایی دستگاه گوارش است.

ولی مدفوع خونی با رنگ قرمز روشن، نشان دهنده وجود مشکل در قسمت پایینی دستگاه گوارش مثل هموروئید (بواسیر) یا بیماری دیورتیکولیت است.

آندوسکوپی معده

بعد از آگاهی از وضعیت سلامتی و بیماری های فرد و معاینه بدنی او، پزشک یک سری آزمایش را برای تعیین علت مدفوع خونی می نویسد که عبارتند از:

1- بیرون آوردن محتویات معده با فرستادن لوله ای از راه بینی به داخل آن.

2- آندوسکوپی مری، معده و ابتدای روده باریک برای بررسی محل خونریزی. در طی این روش می توان نمونه کوچکی از بافت را نیز برای آزمایش برداشت (بیوپسی).

3- کولونوسکوپی: آندوسکوپی روده بزرگ از راه مقعد

4- آندوسکوپی روده باریک

5- عکسبرداری اشعه ایکس با باریوم

6- آنژیوگرافی

7- لاپاروتومی: باز کردن و بررسی شکم توسط پزشک جراح.

8- تست های آزمایشگاهی برای بررسی مشکلات انعقاد خون، کم خونی و کشف هلیکوباکترپیلوری.

علت وجود خون در مدفوع

درمان مدفوع خونی

پزشک، روش های مختلفی را برای توقف خونریزی حاد به کار می گیرد.

اغلب پزشک با استفاده از روش آندوسکوپی، مواد خاصی را به محل خونریزی تزریق می کند، محل خونریزی را با جریان برق یا لیزر درمان می کند و یا یک نوار یا گیره را برای بستن رگ دچار خونریزی استفاده می کند.
بسته به علت مدفوع خونی ممکن است درمان شامل روش های ساده ای باشد که خودتان می توانید انجام دهید، مثل مصرف مواد غذایی پرفیبر برای درمان یبوست

اگر روش آندوسکوپی موثر نبود و نتوانست خونریزی را قطع کند، پزشک با استفاده از آنژیوگرافی، دارو را برای کنترل خونریزی، به داخل رگ خونی تزریق می کند.علاوه بر توقف خونریزی، باید علت آن مشخص و درمان شود تا از عود آن جلوگیری گردد.

راه های درمان بستگی به علت آن دارند و عبارتند از:

مصرف دارو مثل آنتی بیوتیک برای درمان هلیکوباکتر پیلوری، داروهای خنثی کننده اسید معده و یا داروهای ضد التهاب برای درمان التهاب روده بزرگ. عمل جراحی برای بیرون آوردن پولیپ ها یا قسمت های آسیب دیده روده بزرگ در اثر سرطان، دیورتیکولیت یا بیماری التهابی روده. اما بسته به علت مدفوع خونی ممکن است درمان شامل روش های ساده ای باشد که خودتان می توانید انجام دهید، مثل مصرف مواد غذایی پر فیبر برای درمان یبوست. یبوست باعث هموروئید و شقاق مقعدی و بدتر شدن آن ها می شود. نشستن در آب گرم یا داغ نیز می تواند شقاق مقعدی را بهبود می دهد. پزشک بر اساس تشخیص خود، راه های درمان را تجویز و یا بیان می کند.

 علت وجود خون در مدفوع

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت وجود خون در مدفوع چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..