تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جوان سازی پوست با تخمه هندوانه

روزنامه آرمان امروز: بسياري از افراد هندوانه را مصرف مي‌كنند ولي دانه‌هاي آن را دور مي‌ريزند. در بسياري از كشورهاي آسيايي تخمه‌هاي هندوانه جمع‌آوري مي‌شوند، طي فرآيندهاي مخصوص خشك مي‌گردند و سپس آنها را به صورت بو داده در بازارها عرضه مي‌كنند. اين تخمه‌ها يكي از ميان وعده‌هاي معمول مردم مصر است و در تهيه نان‌ها، سوپ‌ها و بسياري از غذاها كاربرد دارد. در بسياري از كشورهاي آفريقايي نيز روغن اين دانه‌ها استخراج مي‌شود و در تركيب بسياري از محصولات آرايشي و پوستي به كار مي‌رود.


روغن تخمه هندوانه

دو روش براي استفاده از تخمه هندوانه به منظور مراقبت از پوست وجود دارد: مصرف تخمه هندوانه به صورت خوراكي و استفاده موضعي، بالاخص از روغن تخمه هندوانه. تخمه هندوانه سرشار از نياسين مي‌باشد كه توليد سراميد و اسيدهاي چرب موثر در مراقبت پوستي را افزايش مي‌دهد. نياسين باعث قدرت ارتجاعي مناسب در پوست، سفت شدن پوست، محو خط و چين چروك‌ها، از بين بردن لكه‌هاي سياه، رفع خارش و زرد شدگي پوست مي‌شود. همچنين باز كردن منافذ پوستي مسدود شده و تامين آبرساني به پوست، نرمي و درخشش پوست، زدودن آلودگي‌هاي ناشي از مواد آرايشي و... از جمله اثرات استفاده مداوم از روغن تخمه آفتابگردان مي‌باشد.

سرشار از اسيدآمينه‌ها

از بين تمام اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن بعضي از اسيدهاي آمينه به عنوان اسيدآمينه‌هاي ضروري شناخته مي‌شوند كه بدن نمي‌تواند آنها را توليد كند و نياز است تا از طريق مواد غذايي مختلف تامين گردند. از جمله اين اسيدهاي آمينه تريپتوفان و ليزين است و تخمه هندوانه سرشار از آرژنين، ليزين، تريپتوفان و گلوتاميك اسيد مي‌باشد.

اثرات درماني

۱. تخمه هندوانه به دليل سرشار بودن از منيزيم و اثرات متعددي كه اين ريزمغذي بر تنظيم متابوليسم كربوهيدرات‌ها و قندها دارد؛ منجر به كنترل قند خون در ديابتي‌ها مي‌شود.

۲. تخمه هندوانه به دليل سرشار بودن از تيامين (B۱)، ريبوفلاوين (B۲)، نياسين (B۳)، پانتوتنيك اسيد (B۵)، پيريدوكسين (B۶) و فولات جايگزين طبيعي مناسبي براي قرص ويتامين B كمپلكس مي‌باشد.

۳. اين تخمه‌ها باعث بهبود عملكرد سيستم عصبي مي‌شوند. زيرا سرشار از نياسين مي‌باشد و ۱۰۰ گرم از تخمه هندوانه ۱۹ درصد نياز روزانه به نياسين را تامين مي‌كند كه سيستم عصبي را محافظت مي‌نمايد.

۴. دفع ادرار به وسيله اين تخمه‌ها تسهيل مي‌شود و به منظور بهبود عملكرد كليه‌ها و دستگاه ادراري مي‌توان از تخمه هندوانه استفاده كرد. تخمه هندوانه به خاطر اثرات ديورتيك، دفع آب از بدن را تسهيل مي‌كند و دفع اوره را القا مي‌نمايد. در نتيجه بدن را از اثرات سمي اوره در امان مي‌دارد.

۵. تخمه هندوانه در تنظيم فعاليت دستگاه گوارش مفيد مي‌باشد و به منظور بهبود اختلالات روده‌اي كاربرد دارد.

تولد دوباره پوست

تخمه هندوانه به دليل اينكه سرشار از منيزيم مي‌باشد، به منظور پيشگيري از التهاب‌هاي پوستي، خراش‌ها و زخم‌ها كاربرد دارد. روي، ماده معدني ديگري است كه در تخمه هندوانه به وفور يافت مي‌شود و باعث رشد سلولي و تولد دوباره پوست مي‌شود. روي، توليد چربي در پوست را كنترل مي‌كند و براي جوش و ساير اختلالات پوستي نيز مفيد است. امروزه اين روغن براي تهيه محصولات مراقبت پوست و مو به عنوان مرطوب‌كننده، به صورت بسيار گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پركالري

تخمه هندوانه سرشار از اسيدهاي چرب، پروتئين‌ها، اسيدهاي آمينه ضروري چون ليزين و تريپتوفان؛ ويتامين‌هاي تيامين، نياسين، فولات و B۶؛ و مواد معدني چون منيزيم، منگنز، فسفر، روي، آهن، پتاسيم و مس است. ۱۰۰ گرم از تخمه هندوانه ۶۰۰ كالري انرژي دارد كه معادل با ۱۰ برش از نان مي‌باشد. چربي موجود در اين دانه‌ها، ۴۰۰ كالري از كل انرژي اين دانه‌ها را تامين مي‌كند. در حقيقت چربي موجود در ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه ۸۰ درصد از نياز روزانه به چربي را برآورده مي‌سازد.

سرشار از آهن

خانم‌ها در محدوده سني ۱۹-۵۰ سال نياز به مصرف ۱۸ ميلي‌گرم آهن در روز دارند و اين نياز در طي حاملگي افزايش مي‌يابد و به ۲۷ ميلي‌گرم در روز مي‌رسد. تخمه هندوانه سرشار از آهن مي‌باشد و هر ۳۰ گرم از آن حدود ۲ ميلي‌گرم آهن دارد كه اگر همراه با منابع ويتامين C نيز مصرف شود، جذب آهن افزايش مي‌يابد. آهن براي ساخت گلبول‌هاي قرمز لازم است و اكسيژن را به بافت‌ها حمل مي‌كند و كمبود آهن منجر به كاهش اكسيژن در بافت‌ها و در نتيجه خستگي و ضعف مي‌شود.

كنترل فشارخون

تخمه هندوانه به دليل دارا بودن منيزيم و اسيدآمينه آرژنين براي بيماري‌هاي قلبي بسيار مفيد است. منيزيم يك ماده معدني است كه در بدن براي عملكرد صحيح قلب، فشارخون نرمال، عملكرد صحيح سيستم ايمني، جلوگيري از گرفتگي عضلات، متابوليسم انرژي و... كاربرد دارد. علاوه بر منيزيم تخمه هندوانه، به دليل دارا بودن اسيدآمينه آرژنين، براي تنظيم فشارخون و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي بسيار مناسب مي‌باشد؛ زيرا آرژنين از باريك شدن رگ‌هاي خوني جلوگيري مي‌كند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جوان سازی پوست با تخمه هندوانه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..