تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صرف پول های گزاف برای خوردن غذاهای حرام/ عرضه آبزیان دریایی حرام در فست فودها

ساعت: 14:20 منتشر شده در مورخ: 1395/10/15 شناسه خبر: 997815

در مناطق جنوب ایران بویژه شهرستان بندرعباس به دلیل عدم نظارت و برخورد دستگاه های مربوطه در اکثر فست فودهای این شهرستان آبزیان حرام گوشت با دور زدن قانون و در سایه غفلت بازرسان کماکان عرضه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛ استان هرمزگان به علت قرار گیری در جنوب کشور و در مجاورت خلیج فارس، بسیاری از شهرهای آن بندری می باشد و یکی از عمده خوراکی های مورد توجه مردمان این گونه مناطق از دیرباز غذاهای دریایی بوده است، اما این نکته بسیار ضروری است که ما به حلال یا حرام بودن آبزیان دریایی که در غذا استفاده می نماییم دقت نماییم زیرا در مملکتی زندگی می کنیم که اسلامی است و در اسلام نیز برخی از آبزیان دریایی حرام اعلام شده اند.

در ادامه این گزارش به سراغ حاج آقای عابدینی از کارشناسان مذهبی استان رفتیم و از نظر شرعی نیز پیگیر حلال و حرام بودن آبزیان دریایی شدیم.

حاج آقای عابدینی با اشاره به حلال یا حرام گوشت بودن آبزیان دریایی اظهار داشت: خداوند در سوره فاطر می فرماید «این دو دریا یکسان نیست ما از آب شیرین و گوارا و خنک به شما می دهیم و از همان آب گوشت تازه می‌گیرید و از آب تلخ و شور هم گوشت تازه هست برای خوردن» اما به صراحت شرط پولک دار بودن برای ماهیان بیان نشده است.


این کارشناس مذهبی افزود: با وجود اینکه خداوند در قرآن به شرط پولک‌دار بودن ماهی اشاره نمی‌کند اما تقسیم و تفسیر آن را برعهده پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) گذاشته است.

 عابدینی به نقل از کتاب «وسائل الشیعه» گفت: در روایات از امام صادق(ع) نقل شده است که «ماهی ای که پولک‌دار است را بخورید و حضرت علی(ع) نیز در بازار مردم را از خوردن و فروش ماهی های بدون پولک منع می کردند».

وی با اشاره به دلایل منع خوردن ماهیان بدون پولک خاطر نشان کرد: از دلایل آن می‌توان به گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و آلودگی بدن و گوشت آنها به خاطر نبود پولک اشاره کرد.

عابدینی افزود: ماهی‌های پولک‌دار گیاه‌خوار بوده و به واسطه فلس‌ها از آلودگی‌های دریا در امان هستند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) تنها آبزیان پولک دار و میگو را حلال اعلام کرده‌اند که میگو هم به این دلیل که تمام عمرش را در آب بوده و در همان آب تخم‌ریزی و زندگی می‌کند، حلال اعلام شده است.

در ادامه به سراغ فست فودهای شهر بندرعباس رفتیم تا ببینیم چه نوع آبزیان حرامی در آنها به فروش می رسد و از 30 فست فودی که مراجعه نمودیم، 20 فست فود اقدام به فروش آبزیان دریایی حرام از جمله، خرچنگ، نوعی صدف دریایی، هشت پا، انکاس و ... مشغول بودند و برای این نوع خوراکی ها مشتریان خاصی را نیز داشتند و برای دور زدن قانون و در امان ماندن از دید بازرسان مربوطه این محصولات را در لیست و منوی فروش خود قید نکرده اند و صرفا به مشترین خاص خود که تعدادشان کم هم نیست ارائه خدمات می نمایند.

قیمت برخی از این محصولات حرام نسبت به آبزیان حلال گوشت بسیار بالاتر است و برای مثال یک سینی دریایی که شامل چند تکه پای هشت پا، مقداری خرچنگ و مقداری هم خوراک انکاس است 50 هزار تومان می باشد و پیتزای خرچنگ نیز 38 هزار تومان قیمت خرده است.

در گفتگو با مسئول یکی از فست فود ها اعلام شد که سود بالایی که از فروش این قبیل خوراکی ها نصیب فست فودها می شود دلیل رواج روز افزون آن می باشد. در واقع این مواد خوراکی با قیمتی بسیار پایین تر از آبزیان حلال گوشت خریداری می شود و بعد از فرایند پخت و پز چندین برابر قیمت یک غذای حلال به فروش می رسد.

در انتها امیدواریم مسئولین مربوطه نظارت خود را بر فست فود ها و مراکز عرضه آبزیان دریایی بیشتر نمایند و با جدیت تمام با فروش آبزیان حرام گوشت مقابله کنند زیرا لقمه حرام صرفا لقمه ای نیست که از راه دزدی به دست آمده باشد و مصرف این آبزیان حرام نیز دقیقا همان تاثیراتی را دارد که خوردن مال دزدی خواهد داشت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صرف پول های گزاف برای خوردن غذاهای حرام/ عرضه آبزیان دریایی حرام در فست فودها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..