تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خالق مجسمه کوهنورد درگذشت

رئیس سازمان زیباسازی از درگذشت رضا لعل‌ ریاحی، خالق مجسمه «کوهنورد» واقع در دربند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا؛ عیسی علیزاده اظهار کرد: رضا لعل ریاحی ساکن بروکسل بود و به نوشته برخی سایت های خارجی، این هنرمند در سن 98 سالگی در بروکسل درگذشته است.

او ادامه داد: مجسمه دربند تهران که تندیسی از یک کوهنورد است، معروف ترین مجسمه این هنرمند به شمار می رود که افراد زیادی از آن خاطره دارند. سال قبل این مجسمه توسط سازمان زیباسازی، مرمت و از آن، قالب گرفته شد که در مجموعه نگارخانه برگ نگهداری می شود تا اگر اتفاقی برای مجسمه افتاد، بتوانیم از آن قالب استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: به دلیل ساکن بودن این هنرمند در خارج از کشور و این که ارتباطی با خانواده او نداریم، اطلاعات ما درباره درگذشت او، در حد همان خبرهایی است که در برخی سایت ها منتشر شده است.

گفتنی است؛ سابقه ساخت مجسمه کوهنورد به سال 1337 بر می گردد. در این سال، کوهنوردان باسابقه ی کشور پیشنهادی را مبنی بر ساخت و نصب یک مجسمه با موضوع کوهنوردان ایرانی به فدراسیون کوهنوردی دادند. سرهنگ بیات که در آن سال ها رییس فدراسیون کوهنوردی بود، با این پیشنهاد موافقت کرد و با همکاری و حمایت مالی شهرداری تهران کار ساخت مجسمه آغاز شد.

سرهنگ بیات، امیر شاه قدمی را به عنوان مدل به استاد رضا لعل ریاحی، مجسمه ساز و استاد دانشکده هنرهای زیبا، معرفی کرد. شاه قدمی حدود 8 ماه و روزی هفت ساعت نزد ریاحی می رفت و به شکلی که گفته شده بود، ژست می گرفت تا پیکر مجسمه تراشیده شود.

اولین بار در سال 1338 مدل گچی این مجسمه در میدان نصب شد، اما زمستان همان سال به دلیل بارندگی و یخ زدگی، بخش هایی از مجسمه آسیب دید. در سال 1341 مدل سیمانی مجسمه ساخته و جایگزین مجسمه قبلی شد. بعدها به مجسمه رنگ مسی زده شد و سال هاست که در میدان دربند پابرجا و نماد کوهنوردان ایرانی است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خالق مجسمه کوهنورد درگذشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..