تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جشنواره فریاد خوانی در روستای نسر تربت حیدریه

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه از برگزاری جشنواره "فریاد خوانی" در روستای نسر تربت حیدریه خبر داد.

جشنواره به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علي محمدي گفت: فریاد خوانی یا دو بیتی خوانی یکی از ميراث معنوي و مراسم سنتی ومحلی منطقه تربت حیدریه می باشد که در بعضی از روستاهای آن از جمله روستای نسر واقع در بخش رخ هنوز پابرجااست.وی افزود: فریاد خوانی عبارت است از اجرای تصنیف های سوزناک و دلنشین که به صورت دوبیتی های سرشار از شور و نیرو و حرارت خوانده می شود.این فریادها گاه همراه با سازهای سنتی (نی،دوتار و...) اجرا می شود. محمدی تصریح کرد: این مراسم در شب نشینیهای زمستانی، مراسم عروسی،عقد کنان اجرا می شود. برگزاري این مراسم  به این صورت است که گروهی که در محلی گردهم جمع شده اند یکی از افراد صاحب نام شروع به خواندن دوبیتی با موضوعی خاص می کند و بعد از او دیگر افراد صاحب نام تک تک در جواب او نیز دوبیتی هایی را با همان لحن سوزناک و موزون می خوانند. رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه گفت: موضوعات فریاد خوانی ممکن است قرآن، ائمه اطهار (س)، والدین، عاشقی، فراق باشد. اين سنت قديمي منطقه  قابليت ثبت در فهرست آثار معنوي كشور را دارد.

انتهای پیام//ی.م




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جشنواره فریاد خوانی در روستای نسر تربت حیدریه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..