تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کلید کوچک‌ترین کلیسای جهان در سرخ‌آباد سوادکوه کجاست؟

ساعت: 15:11 منتشر شده در مورخ: 1395/10/13 شناسه خبر: 996001

کلید در ورودی کوچک‌ترین کلیسای جهان در سرخ‌آباد سوادکوه به دلیل بی‌کفایتی مسؤولان از دسترس خارج شده درحالی که آنجا می‌توانست مکانی برای جذب گردشگران باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، از آنجایی که در سال نو میلادی قرار داریم و همه کلیساها برای برگزاری جشن درشان بر روی همه مسیحیان باز است اما کلیساییی که به‌عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان در سوادکوه واقع شده است، درش به دلیل بی‌کفایتی مسئولان میراث فرهنگی در حال حاضر بسته است و کلید در ورودی آن در دسترس نیست.


تاریخ ایران اگر چه با معماری اسلامی پیوند خورده اما در گوشه و کنار کشور می‌توانید بناهای کم‌نظیری از معماری غیراسلامی را هم ببینید که به یادگارهای ماندنی در دنیا تبدیل شدند.

کلیسای قدیمی چالدران یکی از همین بناهایی است که لقب قدیمی‌ترین کلیسای دنیا را هم با خود یدک می‌کشد.

علاوه بر این کوچک‌ترین کلیسای جهان را نیز می‌توان در شهرستان سوادکوه با عنوان کلیسای سرخ‌آباد مربوط به دوره پهلوی اول در روستای سرخ‌آباد سوادکوه مشاهده کرد و این اثر در تاریخ 7 مرداد 1382 با شماره ثبت 9271 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای سرخ‌آباد در روبروی ایستگاه راه‌آهن سرخ‌آباد کنار جاده اصلی با فاصله دو کیلومتر از ورسک بر روی تونل راه‌آهن قرار دارد، این کلیسا در اوایل دوران پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه‌آهن که از مهندسان مسیحی ایتالیایی بودند و برای ساخت راه‌آهن به سوادکوه آمدند به عنوان عبادتگاه آنان احداث شد.

بر سر در این کلیسا نوشته‌ای به زبان ایتالیایی حک شده، طول و عرض این کلیسا سه در سه و با دری ورودی و دو پنجره یکی در سمت شرق و دیگری در سمت شمال است.

کلیسای سرخ‌آباد سوادکوه با پلان مستطیل شکل در سمت شرقی جاده سوادکوه، در 90 کیلومتری جنوب قائم‌شهر، در محل سرخ‌آباد قرار دارد.

کلیسای سرخ‌آباد از آجر و گچ ساخته شده و پایین بنا نیز کاه‌گل و دارای پوشش حلب گالوانیزه در سقف است و کف این بنای سیمانی و دیوارهایش نیز به وسیله سیمان سفید پوشیده شد.

کلیسای سرخ‌آباد سوادکوه با گذشت زمان تخریب شد اما با تلاش اهالی محل از خطر نابودی نجات یافت و در حال حاضر نیز در شرف ویرانی است.

در سال‌های گذشته کلیسای سرخ‌آباد سوادکوه، جایگاه آخور حیوانات بود تا اینکه به ثبت ملی رسید و در حال حاضر متاسفانه تابلو راهنمای کلیسا برداشته شد و درش هم قفل شده و کلیدش را مسؤولان به شکل نامشخصی از دسترس خارج کردند، در حالی که این مکان می‌تواند به عنوان مکانی تاریخی برای جذب گردشگران مفید باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کلید کوچک‌ترین کلیسای جهان در سرخ‌آباد سوادکوه کجاست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..