تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شروط عجیب وزارت صنعت برای واردات خودرو

کد خبر: ۴۵۲۹۷۱

۲۱۴  بازدید

اقتصاد آنلاین: دستورالعمل وزارت صنعت درباره واردات خودرو در کنار ابهامات موجود در زمینه تمدید مهلت واردکنندگان برای ثبت نمایندگی دست به دست هم داده تا شرایط برای واردکنندگان خودرو سخت تر شود و شرایط به سمتی پیش برود که انحصار پژو در ایران تقویت شود.

حالا در آستانه یک سالگی برجام که موانع ناشی از اعمال تحریم های هسته ای یکی پس از دیگری در حال رفع شدن است، نتایج انتخابات آمریکا آنطور که غربی ها انتظار داشتند رقم نخورده و سیاست های ترامپ برای همه در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این میان واردکنندگان خودرو که به دنبال ثبت نمایندگی برای واردات به صورت مستقیم از شرکت مادر بودند از نتیجه پیروزی ترامپ متاثر شدند چرا که شرکت های مادر منتظر روشن شدن سیاست های ترامپ درمورد خاورمیانه هستند.

از سوی دیگر مهلت وزارت صنعت به واردکنندگان خودرو نیز ١٨ آذر به پایان رسیده و هنوز وزارت صنعت به طور مشخص اعلام نکرده که این مهلت تمدید شده یا خیر. از یک سو رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفته که مهلت تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی تا خرداد ماه سال آینده تمدید شده اما از سوی دیگر رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران این موضوع را تکذیب کرده است.

در این میان اما وزارت صنعت دستورالعملی را هم منتشر کرده که موانعی را برای واردکنندگان خودرو ایجاد کرده و نارضایتی هایی در پی داشته است، بر اساس این دستورالعمل، اعطای نمایندگی منوط به تولید داخلی شده و در صورتی که واردکننده خودرو راسا و یا از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخلی، خودرویی را در داخل تولید نکند، تنها می‌تواند معادل ۴۰ درصد ارزش صادرات خودرو و یا قطعات تولید داخل نسبت به واردات خودرو، اقدام کند.

به عبارت دیگر وزارت صنعت به دنبال آن است که از ظرفیت تجار به عنوان بازویی برای صادرات محصولات سایپا و ایران خودرو استفاده کند، محصولاتی که خودشان توان صادراتش را ندارند.

در این باره فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد آنلاین گفت: وزارت صنعت با این دستورالعمل به دنبال آن است که بتواند با زور خودروهای تولید کنندگان داخلی را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان داخلی توان صادرات محصولاتشان را ندارند به معنای آن است که تولیداتشان ارزش صادرات ندارد، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت با شروط عجیب واردکنندگان را محدود می کند و سوال این است که چرا در مورد واردات کالاهای دیگر چنین شروطی را تعیین نکرده است؟ مثلا چرا واردات برنج منوط به واردات کنجاله نشده یا در مورد واردات پوشاک که سهم بالایی در این بخش دارد چنین شرایطی دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار از 60 میلیارد دلار کل واردات به بخش خودرو اختصاص دارد؛ اضافه کرد:به علاوه فقط 4 درصد از بازار خودرو در داخل کشور به خودروهای وارداتی اختصاص دارد.

زاوه در ادامه خاطرنشان کرد:باید توجه کرد که این دستورالعمل منجر به تقویت انحصار پژو در ایران خواهد شد و در نتیجه پژو می تواند هر خودروی بنجولی را وارد کشور کند و بازار خودروهای وارداتی نیز در انحصار پژو قرار بگیرد.

این کارشناس صنعت خودرو به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل عجیب درآمد دولت که رقم قابل توجهی است تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شروط عجیب وزارت صنعت برای واردات خودرو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..