تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا وقتی سرما می خوریم صدایمان می گیرد؟

سلامت نیوز: سرماخوردگي معمولي، همه ساله ميليونها نفر را گرفتار مي سازد. با احتساب ويزيتهاي پرداختي به پزشكان، بهاي داروها و از سوي ديگر توقف كار به دليل نياز به استراحت براي هر فرد، شايد بتوان گفت كه سرماخوردگي از پرهزينه ترين بيماري ها است.


به گزارش سلامت نیوز ، علائم سرماخوردگی می تواند در روابط اجتماعی ما تاثیر منفی بگذارد بطور مثال آبریزش بینی که معمولا با داروهایی نظیر آنتی هیستامین می توان آنها را برطرف کرد . یکی از علائمی که برخی افراد را به شدت در گیر می کند گرفتگی صدا است .

تارهای صوتی که در اصل ماهیچه هستند و به شکل چین خوردگی در مسیر تنفسی قرار گرفته اند به کمک دو مفصل حرکت می کنند . زمانی که تارهای صوتی به هم نزدیک شوند و جریان هوا با قدرت مناسب از میان آنها عبور بکند صدا تولید می شود . هر عاملی که باعث شود تارهای صوتی خوب به هم نرسند و یا اینکه ارتعاش آنها نامنظم شود ، گرفتگی صدا پدیدار می شود .


در سرماخوردگی تار های صوتی متورم می شوند و بنابراین ارتعاش رینکه رخ نمی دهد . از طرفی هم ممکن است تورم تارهای صوتی یکنواخت نباشد که این سطوح مشکل را زیادتر می کند . تورم و ناصافی های دیواره ی حلق نیز بر مشکل می افزاید .

• لارنژیت عفونی و گرفتگی صدا
چند دلیل برای گرفتگی صدا وجود دارد که یکی از آنها سرما خوردگی است که باعث التهاب یا لارنژیت چین های صوتی می شود .
معمولا افراد بدون سابقه ی اختلال در صوت ، به ندرت ، به لارنژیت عفونی ، بصورت یکی از نشانه های سرماخوردگی شدید سر و قفسه ی سینه مبتلا می شوند . غالبا بیمارانی که به لارنژیت عفونی مبتلا هستند دچار گرفتگی صدا ، تب ، سردرد ، گلودرد و سرفه می باشند .

از دیدگاه مراقبت از صدا (بهداشت صوت) افراد مبتلا به عفونت حنجره باید استراحت مطلق صدا داشته باشند – یعنی صحبت نکنند ، حتی صدا سازی یا پچ پچ هم نکنند . جلوی پچ پچ کردن باید گرفته شود زیرا بیشتر افرادی که پچ پچ می کنند ، تارهای صوتی را به یکدیگر نزدیک می کنند که این کار در واقع منجر به تولید صدای آرامی می شود . بر اثر این تحریک ، تارهای صوتی متورم ، پیوسته به یکدیگر نزدیک می شوند و به ارتعاش در می آیند . چیزی که بیماران مبتلا به لارنژیت عفونی نیاز دارند این است که برای دو الی سه روز استراحت کامل صدا داشته باشند ، صداسازی نکنند و مصرف مایعات را افزایش دهند .


موارد پیشنهادی برای درمان :
استراحت صدا
مرطوب نگه داشتن محیط زندگی
افزایش مصرف مایعات
کاهش فعالیت جسمی
و استفاده از مسکن ها

نویسندگان :
یوسف فرزانه کاجانی- دانشجوی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر فرهاد ترابی نژاد- عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی دانشکده ی توانبخشی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا وقتی سرما می خوریم صدایمان می گیرد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..