تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




"جذام مرغی" کذب است

سازمان دامپزشکی اعلام کرد که ضایعه مشاهده شده در برخی طیور نوعی زخم مکانیکی و موضعی است که در شرایط بستر نامناسب، غیر بهداشتی و مرطوب در طیور گوشتی و همچنین نامناسب بودن کف قفس در طیور تخم‌گذار ایجاد می شود و جذام مرغی در طیور نداریم.

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، سید علی غفوری متخصص بهداشت و بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: با توجه به انعکاس شایعه ای تحت عنوان "جذام مرغی" در شبکه های مجازی به اطلاع شهروندان عزیز می رساند که اصولا بیماری جذام به انسان و آرمادیلو محدود بوده و در جانداران دیگر ازجمله پرندگان گزارش نشده است. ضایعه ای که تصاویر آن در شبکه های مجازی منعکس گردیده  التهاب ، زخم، سوختگی یا آبسه بالشتک کف پا یا اصطلاحا  Bumble Foot بوده و نام علمی آن Plantar Pododermatitis است.

وی گفت: این بیماری  نوعی زخم  مکانیکی و موضعی بوده وممکن است حالت مزمن و یا عفونی در اثر استافیلوکوکوس اورئوس بخود بگیرد. آمونیاک تولید شده در بستر نامناسب، غیر بهداشتی و مرطوب در طیور گوشتی بویژه در زمستان در شرایط تهویه ای ضعیف و نامناسب بودن کف قفس در طیور تخمگذار ونیز کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین A و بیوتین در ایجاد این بیماری در مرغ نقش دارند. پوست ناحیه سینه و بخش خلفی مفصل خرگوشی نیز در صورت تماس زیاد با بستر ممکن است دچار عارضه مشابه شود.

بنابراین گزارش، اصولا پای طیور گوشتی در کشتارگاه از بالای مفصل خرگوشی قطع شده و لذا لاشه مرغ استحصالی فاقد پنجه پا است.

غفوری ادامه داد: در هر صورت این ضایعه ازنظر صادر کنندگان یا مصرف کنندگان داخلی پای مرغ بدلیل ظاهر نامناسب یک نقص اورگانولپتیکی محسوب شده و چنین محصولاتی از این نظر واجد شرایط صادرات نیستند.

وی تاکید کرد: از نقطه نظر بهداشتی پا یا سینه دارای این ضایعات اگرچه ظاهر بازارپسندی ندارند ولی پس از برداشت عمقی زخم، قابل مصرف  است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «"جذام مرغی" کذب است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..