تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرابِ آب در بین النهرین لرستان

ساعت: 10:18 منتشر شده در مورخ: 1395/10/11 شناسه خبر: 993995

سد معشوره، به عنوان یکی از مطالبه های مردمی شهرستان کوهدشت، با وجود وعده های کلنگی در سال های اخیر، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل آسوبان، سد و نیروگاه معشوره استان لرستان، یکی از مطالبات مردمی شهرستان کوهدشت است که در دولت های مختلف و تاکنون با وعده های کلنگی روبرو است و انبار غله ی لرستان را در میان بین النهرین سیمره و کشکان، تشنه نگه داشته است.

این سد بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان واقع شده و موقعیت ساختگاه این سد در حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی کاکارضا و چم زکریا است.

سال های وعده

اعتبار آغاز پروژه سد مشعوره در بودجه سال 90، کلید خورد و قرار بود بنابراظهار نظر حبیب الله دهمرده، استاندار وقت لرستان، با بهره برداری از این پروژه علاوه بر آبی شدن 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای 12 هزار نفر نیز شغل ایجاد شود.

سد معشوره

بنابراین گزارش، احداث سد تنگ معشوره که از مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت بود؛ برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان 271 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شد تا از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی نیز در نظر گرفته باشد.

انفجار نمادین یک سد

اما در همان سال، حاشیه هایی برای کلنگ زنی سد معشوره به وقوع پیوست و احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت در سخنرانی اش از پنچر شدن دستگاه انفجاری خبر داده و گفته بود انفجار کار نمادینی است و ایرادی ندارد، مهم این است که کار شروع شود و نیز قول داده بود که خودش برای آبادانی لرستان، کلنگ در دست بگیرد!

سد معشوره

آبرسانی با تانکر

این در حالی است که هم چنان لرستان در صدر بیکارترین استان های کشور است و نیز این استان با بحران آب دست و پنچه نرم می کند تا در سال های اخیر، شهرستان کوهدشت با نشست زمین و فوق بحران کمبود آب روبرو باشد؛ به طوری که برخی از روستاهای این شهرستان با تانکرآبرسانی شده و ۲۰ حلقه چاه آب شرب شهرستان کوهدشت را تامین می‌کند که جوابگوی شهرستان نیست.

علاوه بر این کشت محصولات آبدوست، باعث خالی شدن سفره های زیرزمینی گردیده تا هم چنان زنگ خطر بحران آب در شهرستان کوهدشت با وجود بهره‌مندی از دو رودخانه ی پر آب کشکان و سیمره بیش از پیش به صدا در بیاید.

سد معشوره

دسترنج های بی برداشت

یکی از شهروندان کوهدشت در این خصوص به خبرنگار آسوبان می گوید: تنها چیزی که از کلنگ زنی سد  معشوره نصیب مردم شده، وعده های ناتمامی است که در دولت های مختلف بر زمین مانده است.

وی با بیان اینکه افت شدید منابع آب زیرزمینی در شهرستان های کوهدشت و رومشکان، به حدی است که حتا آب شرب هم در برخی در دسترس مردم نیست؛ خاطرنشان کرد: در وقوع خشک سالی ها بذرها کوتاه است و حتا دسترنج های کشاورزان، بدون برداشت است.

این شهروند با تأکید بر اینکه سد مشعوره، تنها راه نجات مردم کوهدشت از خشکسالی است؛ بیان داشت: هر ساله خشکسالی خسارت زیادی به مردم وارد می کند؛ اما از قرار معلوم روند بهره برداری از این سد سال های دیگری طول خواهد کشید.

سد معشوره

مرگ زمین های کشاورزی

بنابراین گزارش، رؤیای سد مشعوره، حکایت پروژه های ناتمام استان لرستان است که این استان را در نبود صنایع و اشتغال، به یکی از بیکارترین استان های کشور تبدیل کرده؛ به طوری که نرخ بیکاری ۱۴.۵ درصدی، دغدغه ی مردم را رفع نکرده تا هم چنان بیکاری در این استان بتازد و جوانان بسیاری را راهی کلان شهرها کند.

پیش از نیز وب سایت خبری آسوبان، در گزارش های متعدد، بحران آب در شهرستان کوهدشت را انعکاس داده، اما با این وجود و نیز با توجه به بحران خشکسالی در شهرستان کوهدشت، هنوز کلنگ احداث این سد در زمین خشک نشده بود که دستور توقف آن به علت نداشتن مجوز ماده 215 و نیز نداشتن توجیه اقتصادی صادر شد تا بار دیگر حسرت های وعده و آب، مردم شهرستان کوهدشت را به واکنش بکشاند و آن ها در یک راهپیمایی خودجوش، اعتراض خود را به توقف این سد نشان داده و آن را مرگ زمین های کشاورزی خود اعلام کرده و خواستار تسریع در پروژه ی سد مشعوره شدند.

سد معشوره

اما و اگرهای سد معشوره، این سد را به کانون مناقشه بین استان های لرستان و خوزستان تبدیل ساخت و اختلافاتی پیرامون درصد تخصیص آب و نیز حجم رودخانه به وجود آورد تا استاندار لرستان به پیشنهادهای وزارت نیرو واکنش نشان داده و بگوید این موضوع را مطلقاً قبول نکرده ایم.

این مناقشات در حالی با دستور رئیس جموری دولت یازدهم برای عملیاتی ساختن این پروژه و سفر اسحاق جهانگیری به لرستان به پابان رسید که هنوز پروژه سد مشعوره به بهره برداری نرسیده  تا هم چنان سهم خشکسالی های شهرستان کوهدشت، از وعده ها، سراب های بدون رؤیای آب باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرابِ آب در بین النهرین لرستان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..