تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عمر مفید روکش های دندان چند سال است؟

روکش های دندانی جزء دسته ای از پروتزهای دندانی هستند.این پروتز ها به دو دسته ی متحرک و ساده تقسیم می شوند. پروتز های متحرک به دو دسته پارسیل (قسمتی) و کامل یا دست دندان تقسیم می شوند. پروتزهای ثابت هم یا به شکل تکک واحدی هستند یا چند واحدی.برای افزایش دادن عمر این روکش ها روش هایی وجود دارد.

دکتر کوروش صادق پور، متخصص پروتز و ایمپلنت های دندانی با بیان اینکه روکش های دندانی 100 سال است که در علم دندانپزشکی قدمت دارند، ادامه داد: در سال 1907 یک الگوی عمومی درست شد. این الگوی عمومی را ذوب کردند و با فلز جایگر تا 50 سال پیش تمام فلزی (فول منتال) بود بعد از 50 سال چینی هایی را به فریم فلزی اضافه کردند و روکش های متاسرامیک وارد بازار شد. بعد ازآن آهسته آهسته در 10-15 سال اخیر روکش تمام چینی یا تمام سرامیک متداول شده است. قبلا به علت ضعف هایی که داشت فقط در ناحیه دندان قدامی استفاده می شد. با پیشرفت هایی جدید به صورت پروتزهای چند واحدی در دندان های خلفی به صورت روتین استفاده می شود و عملکرد روکش را در دندان های قدامی و خلفی برای بیماران تامین می کند.

این متخصص پروتز و ایمپلنت های دندانی با بیان اینکه برای شکستگی های کوچک دندان تا جایی که می توانیم از روکش استفاده نمی کنیم و از مواد همرنگ دندان، محل مورد نظر را ترمیم و آن را به فرم اولیه بازسازی می کنیم، گفت: وقتی نسخ قابل توجهی از دندان از بین می رود باید دندان با نسخ مواد مصنوعی جایگزین شود که به آن روکش می گوییم. ترمیم کردن اگر با رعایت بهداشت توسط بیمار باشد می تواند طول عمر بالای 20 سال داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که انواع روکش ها چگونه است؟، گفت: روکش ها یا تمام فلزی هستند که استفاده از آنها محدود نمی شود به دندان های خلفی؛ یا روکش ها متاسرامیک هستند که به صورت روتین استفاده می شود. کاملا مشابه دندان طبیعی است. یک فریم فلزی دارد فریم این امکان را می دهد که اگر نسجی از دندان از بین برود، می توان آن را بازسازی کرد. در بقیه جاهای باقی مانده، چینی رنگ و آناتومی طبیعی را ایجاد می کند.

صادق پور با تاکید بر اینکه عمر متوسط روکشها 8 سال است، افزود: اما در این مورد باید بگوییم این مساله از بیماری تا بیمار دیگر فرق می کند و به شرایط محیطی (خاص) بستگی دارد مثلا اگر بیماری به ما مراجعه کند و بگوید 20 سال پیش روکش انجام داده است، ما متوجه می شویم محیط دهانش پوسیدگی زا نیست و رعایت بهداشت طوری بوده است که 20 سال دوام داشته است. برای این بیمار می توان روکش گذاشت و امیدوار باشیم عمر آن 20 سال باشد.

وی با بیان این که روکش تمام چینی در دندان های قدامی گذاشته می شود، ادامه داد: روکش متاسرامیک برای دندان های خلفی استفاده می شود. البته جدیداً از روکش تمام چینی در ناحیه خلفی هم استفاده می شود؛ ولی این مساله زمان بر است و باید در دراز مدت نتیجه آن مشخص می شود.

این متخصص پروتز و ایمپلنت های دندانی در پاسخ به این پرسش که آیا برای دندان های سالم که جلو عقب هستند روکش توصیه می کنید؟، اظهارداشت: همیشه دندان های طبیعی از هر نوع روکشی زیباتر است. تا حد امکان ما این موارد را به جای اینکه تراش در دندان ایجاد کنیم، نزد همکاران ارتودنسی می فرستیم؛ اما اگر تعدادی از دندان ها درمان ریشه شدند در آن مرحله امکان استفاده از روکش منطقی به نظر می رسد.

منبع سلامت نیوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عمر مفید روکش های دندان چند سال است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..