تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انسان سالک کسی است که عقلش را زنده نگه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در درس فقه روز گذشته (۹۵/۱۰/۸) با تکیه بر خطبه ۲۱۹ نهج‌البلاغه در تبیین اوصاف متّقین گفت: از حضرت سؤال شد کسی که اهل سیر و سلوک است وصفش چیست؟ حضرت اوصاف سالک را که ذکر می‌کند می‌فرماید کسی است که عقلش را زنده نگه‌داشته است.

معظم له بیان داشت: حضرت امیرالمومنین یک بیان نورانی در نهج‌البلاغه دارد که «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ» عرض کرد ما پناه می‌بریم به خدا از اینکه عقل یک جامعه تعطیل بشود، پس عقل هم باید زنده باشد هم بیدار و یقظان باشد.

وی سپس اظهار داشت: آن سالک «قَدْ أَحْیَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّی دَقَّ جَلِیلُهُ» بدن وارسته سالک در راه سیر و سلوک خیلی نحیف و لاغر شد و آن استخوان‌های بدن او و اندام ستبرِ او در این راه، باریک و لطیف شد آن نورانیت در قلبش پیدا شد این پرده را گاهی امام برمی‌دارد, گاهی اگر به دستور امام عمل شود و این سیروسلوک ادامه پیدا کند این نورانیت برای او هست و دیگر راه برای او روشن است و با این نور, راه را می‌بیند دیگر تردیدی در او راه ندارد.

معظم‌له در تبیین سلامت دل گفتر: «وَ تَدَافَعَتْهُ الْأَبْوَابُ إِلَی بَابِ السَّلاَمَةِ» این سالک مرتب این راه را می‌رود تا به باب‌السّلام که از ابواب بهشت است، وارد می‌شود. می‌بینید آدم که می‌میرد، مریض می‌شود و می‌میرد ولی در مورد حضرت یحیی و حضرت عیسی(سلام الله علیهما) فرمود: ﴿وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا﴾ و خداوند بر اینها سلام می‌فرستد. سلامِ خدا از سلامت حکایت می‌کند کسانی هستند که در حین مرگ هم سالم‌اند, سالم به دنیا آمدند و سالم هم مُردند ﴿وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا﴾




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انسان سالک کسی است که عقلش را زنده نگه دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..