تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طرح تنفس جنگل، شروع نشده نفسش بند آمد

سلامت نیوز-*اسماعیل کهرم: این روزها زمزمه هایی مبنی بر متوقف شدن طرح تنفس جنگل ها شنیده می شود اما مساله اینجاست که باید پرسید مگر طرح تنفس جنگل ها شروع شده است که بخواهد متوقف شود!

هنوز در شمال کشور و در جاده ها که منتهی به بابل و در خیابان های فرعی آن شاهد پیاده کردن صدها کامیون چوب هستیم. سازمان جنگل ها معتقد است برداشت چوب از درختان جنگل پایدار است. البته درست می گوید، استراتژی جمهوری اسلامی ایران هم در همان 20 سال پیش که در ارتباط با برداشت از درختان جنگل تدوین شد، همین بود. در آن زمان مقرر شد حد برداشت پایدار از درختان جنگل؛ 3 میلیون و 200 هزار مترمکعب باشد و امروز شاهد هستیم دقیقا دو برابر آن یعنی 6 میلیون و 400 هزار متر مکعب مصرف داریم. درواقع برای اینکه این مصرف را به تعادل برسانیم، طرح تنفس جنگل ها توسط سازمان جنگل‌ها تعیین شده است. این سازمان اعلام کرد ما ده سال برداشت نمی‌کنیم. این مساله باعث خوشحالی بسیاری از مردم این جامعه که دغدغه محیط زیست دارند شد. در نهایت مقرر شد چوب از خارج بیاوریم. در شرایط فعلی اتفاق دیگری افتاد و مطابق آن عمل نشد. در شرایط کنونی 12 میلیون هکتار بیشتر جنگل نداریم، تازه خیلی از این مساحت هم تُنُک است. در واقع تنها راه نجات جنگل های شمال این است که طرح تنفس جنگل اجرا شود.

مساله دیگری که در اجرای طرح تنفس دارای اهمیت بسیاری است مساله جنگل نشینان و دام ها است که باید دید چطور قرار است حل شود. جنگل نشین ها، در جنگل زندگی می کنند و تمام زندگی شان از جنگل تامین می شود. یعنی اگر ساکنان شمال کشور کشاورزی دارند داخل جنگل است، اگر دام دارند یا هیزم نیازدارند درون جنگل است. این مسایل لطمه اول را به جنگل می زند. وقتی دانه ای از درختی سبز می شود چون خوش خوراک است و پروتئین زیاد دارد خورده می شود. با این کیفیت که پیش می رویم حتی اگر طرح تنفس جنگل ها هم اجرا شود و برداشتی نکنیم اما جنگل نشین ها باشند باز هم به جنگل ها لطمه زیادی وارد می شود. اگر بتوانیم با برنامه ریزی این مسایل را کنترل کنیم می‌توان اقدام مهمی انجام داد. در شرایط فعلی حضور کارخانه های چوب بری را در شمال کشور داریم. طرح تنفس جنگل قرار است همه این ها را متوقف کند اما شاهد هستیم که طرح تنفس جنگل خود نیز در حال متوقف شدن است! من در آلمان بودم و کنفرانسی برگزار می شد.

در این کنفرانس عده ای از ناسا شرکت کرده بودند. این افراد اعتقاد داشتند که بهترین کاربرد رفتن به فضا این است که از آنجا و در فضا زمین را نگاه کنیم تا بدانیم تالاب ها و جنگل ها چگونه هستند.


* مشاور سازمان حفاظت محیط زیست




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طرح تنفس جنگل، شروع نشده نفسش بند آمد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..