تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اینجا پرندگان محکوم به مرگند/ این‌بار مهمانان فریدونکنار حامل آنفولانزا هستند

امسال قتل و عام 400 ساله پرندگان مهاجردر فریدونکنار با شیوع آنفولانزای فوق حاد عجین شده تا شاید این بار بساط دام های صیادانی که در فریدونکنار منتظر ورود آنها هستند برچیده شود.

اینجا پرندگان محکوم به مرگند/ اینبار مهمانان فریدونکنار حامل آنفولانزا هستند به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛سالهاست که فریدونکنار به قتلگاه پرندگانی تبدیل شده که برای در امان ماندن از بی‌مهری زمستان سخت سیبری هزاران کیلومتر پرواز می‌کنند تا در نواحی شمالی کشور مأمنی امن گزینند، اما ناغافل از آنکه صدها دام هوایی و زمینی به انتظار میزبانی آنها برپا شده است که به مراتب برایشان مرگبارتر از سرمای طاقت فرسای سیبری است. 

حق میزبانی را ادا نکرده و مهمانان بی آزارمان را چه حلال و چه حرام گوشت، چه کمیاب و چه نایاب و آسیب‌پذیر در دام‌هایمان گرفتار کرده و مرگ  و پایان دردناکی را برایشان به ارمغان می‌آوریم.

در لحظات اول به دام افتادن، به دلیل تقلای زیاد و امکان پاره شدن تورها، بالشان به دست صیادان شکسته و پس از تحمل ساعت‌ها درد، سر بریده می‌شوند، به نظر می‌رسد این نوع استقبال از مهمان،برای صیادان خطه شمال کشور موهبتی آسمانی و سفره‌ای رنگین به شمار می‌رود که روی خون پرندگان مهاجر پهن شده است؛ پرندگان مهاجری که خسته و گرسنه از فرسنگ‌ها سفر، این قتلگاه بی‌رحم و شفقت را برای فرار از سرزمین‌های شمالی کره زمین انتخاب کرده‌اند.

اما امسال این قتل عامی که قدمتی بیش از 400 سال دارد، با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان عجین شده تا شاید این بار، مأمن انتخابی این پرندگان، درحقیقت کلام به واقع امن بوده و بساط دام‌های صیادانی که در فریدونکنار منتظر ورود آنها هستند برچیده شود.

**مهمانان فریدونکنار حامل آنفولانزای فوق حاد 

امسال به دلیل مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه اولیه پرندگان مهاجر، کشورهایی که میزبان این مهاجران طبیعت هستند؛ هشدارهایی را در زمینه پیشگیری از آن دریافت کردند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه، ممنوعیت صید و شکار بوده است. 

در حالی که خطر شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک هشدار مهم از سوی سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام شده اما سود کلان حاصل از تجارت پرندگان، چشم سوءاستفاده کنندگان را بر خطرات زیست‌محیطی بسته است.

برخی‌ها مدعی‌اند که سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه آنفولانزای فوق حاد پرندگان، امسال پروانه صید و شکار را ممنوع کرده است و هیچ خبری از این بیماری نیست، اما این دسته از افراد بهتر است با هر صیدی که انجام داده و پرندگان را به کشتارگاه‌های خود می‌برند؛ دعا کنند تا فردی به این بیماری مبتلا نشود.

همچنین قابل توجه این دسته از افراد است که اخیرا بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور چین شیوع یافته و علاوه بر گرفتن جان هفت نفر از شهروندان چینی، خساراتی را نیز به پرندگان بومی و صنعت طیور این کشور وارد ساخته است.

علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان تمامی مجوزهای شکارباطل شده است. 

وی تأکید کرد: شاید برخی افراد بدون توجه به این هشدارها اقدام به صید پرندگان کنند که این موضوع خطراتی را برای خود آنها و خانواده‌هایشان به همراه خواهد داشت، همچنین این موضوع بهداشت منطقه را تهدید می‌کند، در شرایط کنونی از شهروندان خواهش می‌کنیم از شکار خودداری کنند تا این بیماری به طور کلی رفع شود.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید:‌ گزارش‌هایی از طریق دامپزشکی به دست ما رسیده که تا به امروز تعدادی از پرندگان در مناطق فریدون‌کنار و میانکاله به دلیل آنفولانزا تلف شده‌اند، این در حالی است که وقتی شکارچیان غیر مجاز به شکار می‌روند ممکن است صیدهای بیمار را شکار کرده و آنها را که آلوده به آنفولانزا هستند به مردم بفروشند.

ما به همه شکارچیان اعلام کردیم در میان پرندگان، آنفولانزا دیده شده و این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود زیرا بیماری فوق قابل انتقال از پرندگان به انسان بوده و در نهایت باعث مرگ می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که احتمال آنفولانزا وجود دارد مردم از خریداری کردن هر گونه گوشت پرنده شکار خودداری کنند.

**قتل و عام 400 ساله پرندگان در فریدونکنار

نسل کشی و قتل عام جمعیت انبوهی از پرندگانی که برای زمستان گذرانی وارد فریدونکنار می شوند قدمتی 400 ساله و شاید بیشتر هم داشته باشد،هرساله در فصل‌های پاییز و زمستان قتل عام بزرگی در حال وقوع است در این مناطق اصلا بحث صید و شکار مطرح نیست  چرا که هیچ تیراندازی وجود ندارد و صید به شکل گروهی صورت می‌گیرد،طوریکه پرندگان در دام‌های زمینی و هوایی صید می‌شوند.

الله فلی فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه صید و شکار در این منطقه از حالت سنتی خارج  و به چرخه بزرگی برای انباشت ثروت و دلالی تبدیل شده است، گفت:‌ افراد صاحب نفوذ بازار صید و شکار پرندگان را اداره می‌کنند.

الله قلی  گفت:‌ به هیچ عنوان بحث محرومیت‌های مالی مطرح نیست منطقه فریدون‌کنار و سرخ رود مناطقی توریستی هستند اما برخی از ساکنانش به جای نان بازو خوردن به پرنده کشی روی آورده‌اند.

به گفته وی فروش این پرندگان تنها بین مردم مازندران است که رونق دارد زیرا برخی گمان می‌کنند گوشت این پرندگان خاصیت شفا بخشی دارد این در حالی است که گوشت پرندگان وحشی نسبت به پرندگان اهلی دارای ارزش غذایی کمتر است.

**فقط صید دوما مجاز است

تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تنها به روش صید دوما مجوز می‌دهد. این سازمان با صید دوما موافقت دارد و دستورالعمل آن را به استان ابلاغ کرده است. بقیه روش‌های صید مثل تورهای هوایی، شب دام‌ها، کرست و روش گذر جزو صیدهای پرخطر محسوب می‌شوند چون به یکباره باعث صید پرندگان بسیاری می‌شوند و در نتیجه نسل پرندگان را دچار مخاطره می‌کنند.

تیموری با بیان اینکه امسال روش صید کرست توسط دامداران و با کمک و همکاری محیط زیست تا 80 درصد جمع آوری و حذف شد افزود: غیر از غاز خاکستری بقیه نوع غازها جزء گونه‌های حمایت شده هستند و شکار آنها تخلف محسوب می‌شود. حق برداشت غاز پیشانی سفید و عروس غاز وجود ندارد. سازمان اجازه شکار آنها را صادر نمی‌کند. برای همین تمام دام‌های هوایی که برای صید هوایی بر پا شده بود توسط یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران و نیروی انتظامی طی 6 نوبت جمع آوری شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اینجا پرندگان محکوم به مرگند/ این‌بار مهمانان فریدونکنار حامل آنفولانزا هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..