تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روکش های دندانی تا چند سال خراب نمیشوند؟

روكش هاي دنداني 100 سال است كه در علم دندانپزشكي قدمت دارند، ادامه داد: در سال 1907 يك الگوي عمومي درست شد.

روکش های دندانی

دكتر كوروش صادق پور، متخصص پروتز و ايمپلنت هاي دنداني در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه راديويي سلامت با بيان اينكه روكش هاي دنداني شاخه اي از پروتزهاي دنداني هستند كه اين پروتزها به دو دسته متحرك و ثابت تقسيم مي شوند، افزود: پروتز هاي متحرك به دو دسته پارسيل (قسمتي) و كامل يا دست دندان تقسيم مي شوند. پروتزهاي ثابت هم يا به شكل تك واحدي هستند يا چند واحدي.

وي با بيان اينكه روكش هاي دنداني 100 سال است كه در علم دندانپزشكي قدمت دارند، ادامه داد: در سال 1907 يك الگوي عمومي درست شد. اين الگوي عمومي را ذوب كردند و با فلز جايگر تا 50 سال پيش تمام فلزي (فول منتال) بود بعد از 50 سال چيني هايي را به فريم فلزي اضافه كردند و روكش هاي متاسراميك وارد بازار شد. بعد ازآن آهسته آهسته در 10-15 سال اخير روكش تمام چيني يا تمام سراميك متداول شده است. قبلا به علت ضعف هايي كه داشت فقط در ناحيه دندان قدامي استفاده مي شد. با پيشرفت هايي جديد به صورت پروتزهاي چند واحدي در دندان هاي خلفي به صورت روتين استفاده مي شود و عملكرد روكش را در دندان هاي قدامي و خلفي براي بيماران تامين مي كند.

اين متخصص پروتز و ايمپلنت هاي دنداني با بيان اينكه براي شكستگي هاي كوچك دندان تا جايي كه مي توانيم از روكش استفاده نمي كنيم و از مواد همرنگ دندان، محل مورد نظر را ترميم و آن را به فرم اوليه بازسازي مي كنيم، گفت: وقتي نسخ قابل توجهي از دندان از بين مي رود بايد دندان با نسخ مواد مصنوعي جايگزين شود كه به آن روكش مي گوييم. ترميم كردن اگر با رعايت بهداشت توسط بيمار باشد مي تواند طول عمر بالاي 20 سال داشته باشد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه انواع روكش ها چگونه است؟، گفت: روكش ها يا تمام فلزي هستند كه استفاده از آنها محدود نمي شود به دندان هاي خلفي؛ يا روكش ها متاسراميك هستند كه به صورت روتين استفاده مي شود. كاملا مشابه دندان طبيعي است. يك فريم فلزي دارد فريم اين امكان را مي دهد كه اگر نسجي از دندان از بين برود، مي توان آن را بازسازي كرد. در بقيه جاهاي باقي مانده، چيني رنگ و آناتومي طبيعي را ايجاد مي كند.

صادق پور با تاكيد بر اينكه عمر متوسط روكشها 8 سال است، افزود: اما در اين مورد بايد بگوييم اين مساله از بيماري تا بيمار ديگر فرق مي كند و به شرايط محيطي (خاص) بستگي دارد مثلا اگر بيماري به ما مراجعه كند و بگويد 20 سال پيش روكش انجام داده است، ما متوجه مي شويم محيط دهانش پوسيدگي زا نيست و رعايت بهداشت طوري بوده است كه 20 سال دوام داشته است. براي اين بيمار مي توان روكش گذاشت و اميدوار باشيم عمر آن 20 سال باشد.
وي با بيان اين كه روكش تمام چيني در دندان هاي قدامي گذاشته مي شود، ادامه داد: روكش متاسراميك براي دندان هاي خلفي استفاده مي شود. البته جديداً از روكش تمام چيني در ناحيه خلفي هم استفاده مي شود؛ ولي اين مساله زمان بر است و بايد در دراز مدت نتيجه آن مشخص مي شود.
اين متخصص پروتز و ايمپلنت هاي دنداني در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي دندان هاي سالم كه جلو عقب هستند روكش توصيه مي كنيد؟، اظهارداشت: هميشه دندان هاي طبيعي از هر نوع روكشي زيباتر است. تا حد امكان ما اين موارد را به جاي اينكه تراش در دندان ايجاد كنيم، نزد همكاران ارتودنسي مي فرستيم؛ اما اگر تعدادي از دندان ها درمان ريشه شدند در آن مرحله امكان استفاده از روكش منطقي به نظر مي رسد.

سلامت نیوز

اخبار مرتبط :

آیا روکش دندان موثر است؟

8 نكته مهم درباره روكش دندان

روکش کردن دندان با طلا!

13روش زیباکردن دندان‌ها

نحوۀ استفاده از نخ دندان




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روکش های دندانی تا چند سال خراب نمیشوند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..