تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سوءهاضمه؛علت و درمان

درماني ساده براي سوء هاضمه

 با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان سوءهاضمه آشنا شوید.

درماني ساده براي سوء هاضمه


درماني ساده براي سوء هاضمه 

 سوء هاضمه

اصطلاحی است که مربوط به وجود احساس سیری یا ناراحتی در قسمت بالای شکم است. نشانه ها وعلائم سوء هاضمه می تواند مبهم باشد، اما این علایم شامل باد گلو، سوزش معده، نفخ کردن، و حالت تهوع می باشد. به این مشکل همچنین اختلال گوارش (و اختلال گوارش غیر اسیدی) می گویند و این مشکل می تواند در نتیجه بسیاری از شرایط مربوط به سلامتی فرد ایجاد شود، اما خود این مشکل یک بیماری نمی باشد. بعضی مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می دهد سوزش معده و سوء هاضمه رابطه بسیار نزدیک با یکدیگر دارند، اما مطالعات دیگر این دو بیماری گوارش را از یکدیگر تفکیک می نمایند.

درماني ساده براي سوء هاضمه

تشخیص سوء هاضمه

پزشک ابتدا درباره وضعیت سلامتی شما سوال می کند و شما را به طور کامل از نظر بدنی معاینه می کند.اگر سوءهاضمه شما خفیف باشد و علائمی مانند کاهش وزن و استفراغ مکرر را در شما ایجاد نکند، این ارزیابی ها (یعنی وضعیت سلامتی و معاینه بدنی) کافی است.

اما اگر سوء هاضمه به طور ناگهانی در شما بروز کند و شما را دچار علائم شدید نماید و یا بیشتر از 50 سال سن داشته باشید، پزشک آزمایشات زیر را برای شما تجویز می کند:

1- تست های آزمایشگاهی برای بررسی مشکلات غده تیروئید و سایر اختلالات متابولیکی

2- آزمایش تنفسی و مدفوع برای بررسی وجود هلیکوباکترپیلوری که باعث زخم معده و سوء هاضمه می شود. از آنجا که بررسی ها نشان داده که درمان و دفع این باکتری، فواید کمی دارد، لذا تأثیر آن هنوز مشخص نیست.

3- آندوسکوپی برای بررسی مشکلات مجرای گوارشی. ممکن است در طی آندوسکوپی، نمونه ای از بافت مورد نظر برای آزمایش برداشته شود (بیوپسی).
وزن اضافی باعث وارد آمدن فشار روی شکم، هل دادن معده به داخل و برگشت اسید معده به سمت مری شود

4- آزمایشات تصوبربرداری مثل اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای بررسی انسداد روده ای

اگر این آزمایشات، علت خاصی را نشان ندادند، پزشک مشکل را سوءهاضمه عملکردی تشخیص می دهد.

درماني ساده براي سوء هاضمه

علت سوءهاضمه

عادت های نا سالم غذا خوردن می تواند با اختلال و بیماری گوارش ارتباط داشته باشد. دلایل رایج این مشکل به شرح زیر هستند:

خوردن بیش از حد غذا سریع غذا خوردن مصرف غذاهای تند و پر چرب دراز کشیدن سریع پس از صرف غذا

سایر عواملی که می تواند بر مشکل سوء هاضمه و اختلال گوارش تاثیر داشته باشد شامل موارد زیر است:

سیگار کشیدن مصرف بیش از حد الکل عوارض جانبی مصرف برخی داروها (بطور خاص داروهای غیر استروئید ضد التهاب همچون آسپیرین و ایبوپروفن)

سوء هاضمه همچنین می تواند در نتیجه یک بیماری گوارشی در قسمت فوقانی ایجاد شود. بیماری های گوارشی جدی که می تواند باعث سوء هاضمه شود شامل موارد زیر هستند:

بیماری رفلاکس اسید معده (از معده به مری) سرطان معده مشکلات لوزالمعده یا مسیر لوله های صفراوی زخم معده (زخم های ایجاد شده بر روی دیواره معده و مری در نتیجه باکتری هلیکوباکتر پیلوری)

گاهی اوقات، تعیین دقیق علت سوء هاضمه ممکن نیست. در اصطلاح به این شرایط سوء هاضمه عملکردی گفته می شود. سوء هاضمه عملکردی می تواند در نتیجه حرکت غیر عادی عضلات در ناحیه معده ایجاد شود که این حرکت ها در صورت عملکرد مناسب می تواند به هضم غذا کمک کرده و باعث انتقال غذا از معده به روده کوچک شوند.

درماني ساده براي سوء هاضمه

از جمله گیاهان موثر برای درمان چنین علائمی عبارتند از:

رازیانه

خاصیت دارمانی این گیاه از زمان های قدیم مورد توجه بوده است . از برگ این گیاه می توان به عنوان چای استفاده کرد. این گیاه از ترکیبات اصلی داروهای مربوط به سوء هاضمه می باشد . در رستوران های هندی از دانه این گیاه استفاده می شود.

بادرنجبویه

این گیاه از خانواده نعنا می باشد و از زمان های قدیم برای درمان استرس، بی خوابی، کم اشتهایی و تسهیل در هضم استفاده می شده است.

زردچوبه

این گیاه برای درمان درد معده، اسهال، گاز های روده ای، و نفخ معده بسیار مناسب است.

زنجبیل

این گیاه از ۲۰۰۰ سال قبل تا کنون برای درمان کلیه اختلالات هضم مورد استفاده بوده است.

برگ کنگر

این گیاه موجب تحریک کبد و صفرا می شود که این دو به نوبه خود نقش موثری در گوارش دارند.

دارچین

دارچین به هضم مواد کمک می کند. سایر موارد مصرف این گیاه عبارتند از درمان سردرد، التهابات پوستی، اضطراب و تهوع، اسهال ، دردهای قاعدگی و نفخ نیز می باشد.

فلفل هندی

کمی گیج کننده به نظر می رسد که یک چاشنی نتیجه عکس داشته باشد. تا آنجا که تحقیقات نشان می داد اغلب چاشنی جات موجب تحریک دستگاه گوارش می شدند ولی فلف هندی موردی استثنا به نظر می رسد و بر عکس ادویه جات تند نقش موثری در از بین بردن نفخ، درد و حالت تهوع دارد.با تمام این توصیفات مصرف این گیاهان باید به میزان مناسب باشد به خصوص برای زنان باردار، شیرده و یا افرادی که در حال مصرف دارو هستند.

درماني ساده براي سوء هاضمه

 درمان خانگی سوءهاضمه

سوء هاضمه خفیف اغلب با تغییرات روش زندگی بهبود می یابد، مثل:

 خوردن وعده های غذایی کوچک، ولی با تعداد بیشتر: غذا را به آرامی و به طور کامل بجوید. خودداری از مواد شروع کننده سوء هاضمه: غذاهای چرب و پر ادویه، غذاهای فرآیند شده، نوشابه های گازدار، قهوه، الکل و سیگار می توانند باعث سوءهاضمه شوند. حفظ وزن سالم بدن: وزن اضافی باعث وارد آمدن فشار روی شکم، هل دادن معده به داخل و برگشت اسید معده به سمت مری شود. موقع غذاخوردن، فضایی آرام ایجاد کنید،‌یعنی از صحبت و مشاجره دوری کنید. ورزش منظم: ورزش از چاقی جلوگیری می کند و به هضم بهتر غذاها کمک می نماید. کنترل استرس: موقع غذاخوردن، فضایی آرام ایجاد کنید (یعنی از صحبت و مشاجره دوری کنید). از روش های آرام سازی مثل تنفس عمیق و یوگا استفاده کنید. به مقدار کافی بخوابید. وقتی برای استراحت و تفریح صرف کنید و کارهای مفرح و لذت بخش انجام دهید. تغییر داروهای مصرفی: تحت نظر پزشک، داروهای مسکن و یا داروهایی که باعث سوزش و زخم معده می شوند را دیگر مصرف نکنید. اگر چنین کاری امکانپذیر نیست، این داروها را همراه با غذا مصرف کنید.

درماني ساده براي سوء هاضمه

طب مکمل و جایگزین برای سوء هاضمه

برخی روش های طب مکمل می توانند سوء هاضمه را کاهش دهند، هر چند که هیچ کدام از این روش ها به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند، یعنی کاملاً اثبات نشده اند. این درمان ها عبارتند از:

دم کرده گیاهی با نعنا

 عصاره برگ کنگر فرنگی که به صورت مکمل موجود است. این عصاره گیاهی باعث افزایش جریان صفرا از کبد برای بهبود عمل هضم غذاها می شود. برخی افراد با مصرف این عصاره، دچار نفخ شکم یا حساسیت می شوند.

درمان روانشناسی

شامل تغییر رفتار، روش های آرام سازی، رفتاردرمانی شناختی و هیپنوتیسم درمانی.

طب سوزنی

توسط مسدود کردن مسیر اعصابی که احساس درد را به مغز منتقل می کنند، عمل می کند.

هشدار

همیشه به یاد داشته باشید قبل از مصرف هر نوع مکملی، با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسبی از مکمل را مصرف کنید و همچنین مصرف این مکمل با داروهای مصرفی شما تداخل نداشته باشد.

 درماني ساده براي سوء هاضمه

 

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سوءهاضمه؛علت و درمان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..