تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گران‌ فروشی 6 هزار تومانی گوشت قرمز

کد خبر: ۴۴۸۹۶۸

۲۰  بازدید

خبرگزاری ایسنا: چند ماهی است که قیمت گوشت قرمز رو به افزایش است و اکنون به کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان در بازار مصرف رسیده که طبق اعلام وزارت کشاورزی حداکثر قیمت عرضه این محصول ۳۴ هزار تومان است و فروش بیش از این قیمت، گران‌فروشی است.

 از ابتدای پاییز و قبل از عید قربان تاکنون بازار گوشت قرمز با نوسان همراه بوده است که در این میان وزارت جهاد کشاورزی دلالی و سودجویی در بازار توزیع را عامل این گرانی می‌داند و توزیع‌کنندگان این محصول معتقدند که صادرات بیش از حد دام زنده عامل کمبود و گرانی گوشت قرمز شده است. البته می‌توان به افزایش قیمت گوشت منجمد وارداتی در پی افزایش نرخ تعرفه‌ها و افزایش نرخ ارز به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در گرانی گوشت قرمز در بازار اشاره کرد.

محمدرضا ملاصالحی رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا، گفت: هم‌اکنون قیمت دام زنده سبک با کیفیت بالا کیلویی حدود ۱۴ هزار تومان است که با این قیمت حداکثر قیمت نهایی برای گوشت قرمز گوسفندی در بازار و برای مصرف‌کنندگان ۳۴ هزار تومان است در حالیکه هم‌اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی (شقه بدون دمه) به حدود ۴۰ هزار تومان در بازار رسیده است.

سودجویی؛ عامل گرانی گوشت قرمز

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم دام زنده سبک پس از حدود سه سال با افزایش نسبی قیمت مواجه شده است، افزود: با احتساب این افزایش قیمت که حدود هشت درصد می‌شود حداکثر قیمت منطقی برای هر کیلوگرم لاشه با دنبه حدود ۲۸ هزار تومان است و با احتساب ۲۰ درصد سود توزیع‌کنندگان این محصول نهایتا کیلویی ۳۴ هزار تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد. در حالیکه قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه در تهران به ۴۰ هزار تومان رسیده است و در استان‌های مختلف کشور با نوسان زیادی از حدود کیلویی ۲۸ هزار تومان در استان فارس تا ۴۰ هزار تومان در پایتخت عرضه می‌شود که نشان دهنده سودجویی و دلالی در این بازار است.

این در حالی است که علی‌اصغر ملکی - رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی - در این زمینه معتقد است که افزایش صادرات دام زنده سبب شده در این زمینه با کمبود نسبی و افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه شویم که البته پس از وارد شدن مقداری گوشت از کشورهای ارمنستان، گرجستان و قزاقستان قیمت گوشت قرمز متعادل‌تر شد اما با توقف آن مجددا قیمت این محصول با نوسان مواجه شد.

کمبود دام نداریم

این اظهارات در حالی مطرح می شود که منصور پوریان - رییس شورای ملی تامین دام زنده - اعلام کرد که هیچ کمبودی در زمینه تامین دام زنده وجود ندارد و اگر برخی تشکل‌ها یا قصابی‌ها نمی‌توانند نسبت به تامین آن اقدام کنند به دلیل بدحسابی و بدقولی آنها در پرداخت بها و دسترنج دامداران است اما اگر تشکل‌ها و متقاضیان دام زنده تعهد دهند که پول دامداران را به موقع و به صورت نقدی پرداخت کنند این شورا توانایی تامین ۷۰ هزار راس دام زنده سبک را به صورت روزانه برای کل کشور دارد و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برخی که معتقدند افزایش صادرات دام زنده عامل گرانی گوشت قرمز است باید بدانند که طی ماه‌های اخیر صادرات دام زنده از استان‌های کردستان، کرمانشاه و خوزستان که تامین‌کننده گوشت قرمز پایتخت هستند صورت نگرفته و به شدت کاهش یافته یا قطع شده است؛ بنابراین این دلیل درستی برای افزایش قیمت گوشت قرمز نیست.

افزایش ۴۰۰۰ تومانی قیمت گوشت منجمد وارداتی

البته افزایش نرخ تعرفه واردات گوشت از پنج درصد در سال گذشته به ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش نرخ ارز به ویژه در سه ماهه سوم امسال سبب شده هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی (گوشت مخلوط سردست به اضافه ران) از کیلویی حدود ۱۷۶۰۰ تومان به حدود ۲۱۰۰۰ الی ۲۲۸۰۰ تومان در سه ماهه سوم امسال برسد که می‌توان به این عامل به عنوان یکی از عوامل موثر در قیمت گوشت منجمد وارداتی اشاره کرد که در بازار گوشت قرمز داخلی بی‌تاثیر نیست.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و دیگر دستگاه‌های متولی باید نسبت به افزایش قیمت این محصول پروتئینی بیش از پیش حساسیت به خرج دهند و با عوامل گرانی آن برخورد کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گران‌ فروشی 6 هزار تومانی گوشت قرمز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..