تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




3 بیماری چشم+راه درمان

آب سیاه یا گلوکوم (glaucoma)

به افزایش فشار داخل چشم، ناشی از انسداد در مسیر خروج زلالیه (مایع شفاف اشغال کننده بخش پیشین چشم یعنی فضای بین قرنیه و عدسی) گفته می شود.

معلوم نیست افزایش فشار داخل چشم چگونه به عصب بینایی آسیب می رساند. آب سیاه بر دو نوع است.

آب سیاه زاویه‌ی باز

در آب سیاه زاویه باز مایع شفافی که به طور مداوم به اتاقک قدامی چشم وارد و از آن خارج می شود و بافت های این ناحیه را تغذیه می کنند با سرعتی خیلی کمتر از طبیعی اتاقک قدامی را ترک می‌کند،با سرعتی خیلی کمتر از طبیعی، اتاقک قدامی را ترک می کند و در نتیجه، فشار خون داخل چشم به حدی بالا می رود که عصب بینایی آسیب می رساند و کاهش بینایی روی میدهد.

آب سیاه زاویه‌ی بسته

در آب سیاه زاویه‌ی بسته‌ی حاد که از بیماری‌های نادر چشمی است اتاقک قدامی چشم عمق کمی دارد که این اشکال ناشی از کوتاه بودن محور طولی یا بزرگ شدگی عدسی چشم در اثر ایجاد تدریجی آب مروارید است.

وقتی مردمک متسع می شود، قسمت محیطی عنبیه مانع از عبور مایع از زاویه‌ی اتاقک قدامی به خارج می شود و در نتیجه، فشار داخلی چشم به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و درد و احتقان چشم،تورم قرنیه، تاری دید و در بعضی از بیماران، تهوع، استفراغ یا سردرد ایجاد می‌شود.

تشخیص و درمان

بیماری با اندازه گیری فشار داخل چشم در طول حمله‌ی حاد یا مشاهده‌ی زاویه تنگ اتاقک با استفاده از لنزهای تماسی آیینه دار مخصوص تشخیص داده می شود.

آب سیاه زاویه‌ی باز شایع ترین نوع آب سیاه است و آهسته ای دارد. این بیماری اغلب بعد از ۵۰ سالگی و به ندرت در زیر چهل سالگی ایجاد می‌شود.

حمله حاد آب سیاه، وضعیتی اورژانسی است زیرا می تواند موجب آسیب دایمی بینایی شود.

درمان آب سیاه به مرحله بیماری بستگی دارد و در مراحل اولیه با قطره های کنترل کننده فشار داخل چشم درمان می شود. امروزه از جراحی با لیزر برای کاهش فشار داخل چشم از طریق افزایش دادن اندازه سیستم تخلیه مایع داخل چشم استفاده می‌شود، ولی گاهی این نوع درمان، اثر موقتی دارد. می توان یک مجرای تخلیه مصنوعی را وارد چشم کرد که این کار ترابکولکتومی گفته می شود ولی در این درمان، ادامه‌ی استفاده از قطره های چشمی ضرورت دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «3 بیماری چشم+راه درمان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..