تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ازدواج سفیدی که پررنگ‌تر از سیاهی است

عده‌ای از جوانان به تازگی برای فرار از مسئولیت به سمت ازدواج سفید پیش می‌روند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور ما از سال 93 با پدیده‌ای به نام ازدواج سفید  روبرو شد که در آن دختر و پسر بدون هیچگونه تعهد شرعی و قانونی زیر یک سقف با هم زندگی مشترکشان را آغاز می‌کنند. این عدم تعهد باعث می‌شود آنها هر زمان که بخواهند به راحتی از هم جدا شوند. به قول خودشان این عمل دیگر دردسرهای قانونی و تعهدهای زندگی شرعی را ندارد و همچنین لازم نیست هزینه‌های گزاف عروسی پرداخت شود. 

پژمان بابایی جامعه‌شناس با اشاره به بی‌قیدی که در این نوع ازدواج وجود دارد، اظهار داشت: نداشتن حس مسئولیت‌پذیری یکی از دلایل عمده‌ گرایش آقایان به این گونه ازدواج ها(ازدواج سفید) است.

وی تأکید کرد: فرزندان این خانواده‌های بی‌اساس، قربانیان اصلی این گونه ازدواج‌ها، هستند. فرزندانی که طبق شرع و قانون پدری ندارند که نامش در شناسنامه‌شان ثبت شود. 

این جامعه‌شناس در ادامه افزود: در بیشتر موارد با سقط جنین روبرو هستیم و مشکلات بعدی که گرفتاری‌اش برای دختران بیشتر از پسران است، چرا که  ممکن است  امکان بارداری  مجدد به دلیل سقط جنین از آنها گرفته شود.

بابایی تصریح کرد: در خیلی از موارد زمانی که پسر خبر بارداری دختر را می‌شنود، ممکن است هرگونه رابطه را انکار کند و سرانجام رابطه به جدایی همراه با شکست عاطفی دختر می‌انجامد. 

تلخی که ازدواج سفید را سیاه کرد 

مهسا یکی از چندین دختری است که برای عقب نماندن از دوستان روشنفکرش دست به ازدواج سفید زده است. 

وی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: زمانی که وارد دانشگاه شدم گروه دوستانم از افرادی بودند که بی‌قیدی را ملاک روشن فکری می‌دانستند. من هم تحت تأثیر آنها با یکی از همین افراد روشنفکر آشنا شدم و پنهانی از پدر و مادرم روزها به خانه‌اش می‌رفتم. 

پس از مدتی از او خواستم تا به خواستگاری‌ام بیاید و همه چیز قانونی پیش رود ولی وی در مقابل این خواسته من سر باز زد و خطاب به من گفت: من هیچ مسئولیتی در قبال تو ندارم، تو خودت این ازدواج را انتخاب کردی. می‌توانستی صبر کنی با کس دیگری قانونی ازدواج کنی. تلخی این ازدواج که نامش سفید بود ولی در واقع پررنگ‌تر از سیاهی بود تا ابد در ذهن من باقی خواهد ماند.

ازدواج سفیدی که امروزه به تقلید از غرب در کشور ما رایج شده، امری است که بر خلاف ازدواج دایم و موقت در شرع و عرف ما ایرانیان جایی ندارد. از گناه و عذاب الهی آن که بگذریم، حتی کسانی هم که هیچ دینی ندارند از آسیب‌های این نوع هم‌باشی در امان نمی‌مانند و اغلب زمان جدایی یکی از زوج‌ها دچار روان‌پریشی می‌شود.

استیصال زمان جدایی ازدواج سفید تفاوت فاحشی با جدایی است که در آن زن و مرد طبق شرع و عرف از هم طلاق می‌گیرند. چرا که زن و مردی که طلاق شرعی می‌گیرند از حقوق و امکانات کافی برخوردار هستند. همچنین در صورت بروز مشکل مواد قانونی فراوانی در این باب مطرح می‌شود در حالی که ازدواج سفید به نوبه خود جرم محسوب می‌شود و هنگام جدایی هیچگونه پیگرد قانونی در این نوع ازدواج وجود ندارد.

مشکلات مالی عامل خوبی برای دست زدن به این هم‌باشی نیست

سارا حسینی روان‌شناس با اشاره به دلایلی که برخی جوانان به این ازدواج دست می‌زنند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد از جمله عواملی که می‌تواند جوان‌ها را به سمت این دست از ازدواج‌ها بکشاند مشکلات مالی، محک زدن رابطه، آشنایی بیشتر، نداشتن اعتقاد به ازدواج رسمی باشد.

این روان‌شناس در ادامه گفت: هزینه بالای اجاره یا خرید مسکن و نبود تناسب دخل و خرج که در این دوره و زمانه بسیار برجسته‌است، می‌تواند از دلایلی باشد که موجب شود کسی حاضر به امضای عقدنامه رسمی نباشد و زندگی بدون ازدواج یا ازدواج از نوع سفیدش را ترجیح دهند.

وی تأکید کرد: با فرهنگ‌سازی درست که از زمان مدرسه باید آغاز شود، تشویق جوانان به ازدواج دایم، گذاشتن انواع سمینارها، ساختن فیلم‌هایی با این مضمون، می‌تواند مردم را بیشتر با این قضیه آشنا کند. ضمن اینکه والدین نقش برجسته‌ای خواهند داشت و راهنمایی‌های آنها غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ازدواج سفیدی که پررنگ‌تر از سیاهی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..