تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مناظره دو کارشناس محیط زیست بعد از سخنان جلیلی درباره «بادهای سیستان»

یک فعال محیط زیست که دغدغه‌های سیاسی‌اش بر نگرانی‌های زیست‌محیطی او غلبه دارد، در شبکه‌های اجتماعی نظری داده است که حکایت از کم‌اطلاعی وی دارد.

به گزارش مشرق، ماجرا از آنجا شروع شد که اظهارنظر دکتر جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در سخنرانی خود در دانشگاه سیستان و بلوچستان که گفته است «طبق تحقیقات اروپایی‌ها بادهای سیستان، بهترین بادهای دنیا برای تولید انرژی است. این بادها می‌تواند مهم‌ترین منبع تولید برق و صادرات به افغانستان و پاکستان باشد. این بادها گنجی است که بر باد می‌رود و مهمترین نا شکری این است که نعمت های خدا باعث زحمت مردم شود و از این نعمت‌ها برای اشتغال و آسایش مردم استفاده نکنیم و به فکر امداد کدخدا باشیم.» در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و با واکنش‌های متفاوتی میان کاربران همراه شد.

اندر احوالات فعال محیط زیست با دغدغه‌های سیاسی! +عکس

اندر احوالات فعال محیط زیست با دغدغه‌های سیاسی! +عکسدر میان این واکنش‌ها، ناصر کرمی که به عنوان فعال محیط زیست شناخته می‌شود اما مواضع وی بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد تا محیط زیست، به این نظر دکتر جلیلی در اینستاگرام اینگونه واکنش نشان داده است:

«بهترین بادها یعنی چی؟ 

تحقیقات اروپاییها یعنی چی؟

 اروپاییها کی آمده اند به سیستان برای تعیین کیفیت این باد؟ 

از این باد به آن باد چطور فرق است برای تولید انرژی؟ 

حتی مادربزرگ من هم اخیرا یاد گرفته اینطور حرف های کشکی پادرهوا را توی تلگرام نفرستد. اما این فهم علمی مذاکره کننده ارشد ما در بحث انرژی هسته ای است. بعد آخرش که چی؟ 

باد ما بهتر از باد دیگران است یعنی؟

 اگر همینطور است، پس چرا مملکت را بدبخت کردید به دنبال انرژی اتمی؟»

البته در همین کامنت این فعال محیط زیست می‌توان اوج سوگیری سیاسی وی در موضوعات غیرسیاسی را به وضوح مشاهده کرد؛ هرچند موضوع بحث فقط عقده‌گشایی سیاسی نیست و این نظرات کرمی حکایت از یک بی‌اطلاعی عمیق از اصول اولیه محیط زیست و شناخت اقلیم‌های گوناگون دارد. از نگاه آقای کرمی فقط یک نوع «باد» وجود دارد و همه بادها مثل هم هستند، چه سیستان باشد چه سمنان، باد همان باد است...!

اندر احوالات فعال محیط زیست با دغدغه‌های سیاسی! +عکساما پاسخ دیگری که به این مطلب کرمی داده شده است نیز جالب توجه و قابل تأمل است. دکتر مهران فاطمی جغرافیدان و اقلیم‌شناس یزدی بطور مختصر اما مستند پاسخ شبهات بالا را داده است: 

«شما چند واحد هوا و اقلیم شناسی پاس کرده‌اید؟  

اخیرا فرد محترمی بنام ناصر کرمی تحت عنوان استاد محیط زیست ،حاشیه ای کنایه آمیز و غیر علمی بر اظهار نظر دکترجلیلی زده و شبهاتی را به شرح ذیل وارد نموده است که لازم دیدم مختصرا توضیحاتی را تقدیم نمایم  ؛ اصل پست دکتر جلیلی و حاشیه جناب کرمی در ذیل مطلب آمده است:

شبهه اول:از این باد تا آن باد چگونه فرق است برای  تولید انرژی ؟

پاسخ:

چگالی توان باد(wind density) ،ضریب تداوم باد وساعت موجودیت باد،متوسط سرعت سالیانه باد،ماگزیمم سرعت باد و ...در یک ناحیه جغرافیایی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل در پتانسیل سنجی انرژی باد و امکان سنجی احداث نیروگاههای بادی محسوب می شوند لذا هر منطقه جغرافیایی به لحاظ متفاوت بودن کیفیت بادهای حاکم بر آن منطقه مستعد احداث نیروگاههای بادی نمی باشند و از این حیث با هم متفاوتند!

شبهه دوم: اروپاییها کی آمده اند به ایران برای تعیین کیفیت باد سیستان؟

پاسخ:

بر اساس مطالعات اقلیمی صورت پذیرفته ،باد سیستان که متوسط طول دوره وزش آن 165 روز در سال می باشد تحت تاثیر کم فشارپاکستان،پرفشارشمال شرق ایران و پیکر بندی ناهمواریها شکل گرفته و پدیده ای منطقه ای می باشد و ویژگیهای خاص آن پای دانشمندان خارجی چون (1905)  Huntingtonو McMahon(1906)را به سیستان باز نموده است هر چند که امروزه با ایجاد پایگاه داده های عظیم اقلیمی،تصاویر ماهواره ای و تکنیکهای سنجش از دوری می توان از یک نقطه دنیا ،شرایط اقلیمی سایر نقاط دیگر را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و دانشمندان زیادی در سراسر دنیا این پدیده های خاص اقلیمی را مورد واکاوی قرار می دهند!

همچنین مطالعات صورت پذیرفته توسط محققین داخلی و خارجی نشان می دهد، منطقه سیستان یکی از مستعدترین مناطق برای احداث نیروگاههای بادی می باشد که با یک جستجوی کوچک در پایگاههای علمی معتبر می توان به آن منابع دسترسی پیدا نمود و یکی از مزیتهای منطقه ای سیستان استفاده از این ظرفیت برای رشد و توسعه این استان کهن می باشد که در حال حاضر نیز عملیات اجرایی احداث نیروگاههای بادی  توسط سرمایه گزار داخلی و خارجی در حال انجام می باشد!

شبهه سوم: اگرباد ما بهتر از باد دیگران است چرا مملکت را بدبخت کردید به دنبال انرژی اتمی؟

از مباحث سیاسی این سوال فاکتور گرفته و صرفا یک نکته عرض می کنم که در کشورهای پیشرفته نیز همزمان بر روی منابع مختلف تولید انرژی اعم از سوختهای فسیلی،هسته ای ،انرژی خورشیدی، انرژی باد،زمین مغناطیس و ...برنامه ریزی می نمایند وتوجه به یک منبع آنها را از توجه به سایر منابع تولید انرژی باز نمی دارد!

در پایان توصیه می کنم اگر در حوزه ای تخصص ندارید اظهار نظر شخصی نفرمایید و یا اگرقرار شد اظهار نظر نمایید همانند دکتر جلیلی مستند به اظهارات کارشناسان آن حوزه صرفا روایت نمایید نه قضاوت!»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مناظره دو کارشناس محیط زیست بعد از سخنان جلیلی درباره «بادهای سیستان»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..