تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درمان استفراغ و اسهال در کودکان

اگر كودك من استفراغ مي‌كند، چه كنم؟

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در کودکان آشنا شوید.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

 یکی از شایع ترین بیماریهای فصل گرما به خصوص در میان کودکان ابتلا به اسهال و استفراغ است که نسبت به درمان آن نباید سستی کرد و فورا به فکر چاره باشیم چرا که اگر زمان این بیماری طولانی شود بستری شدن در بیمارستان و گاها عواقب خطرناکی حتی مرگ را هم به دنبال خواهد داشت. البته به دلیل مشترک بودن اکثر علائم و روش های درمانی ما به طور کلی راه و روش درمان را مطرح می کنیم.


علائم اسهال و استفراغ در کودکان شل شدن مدفوع کم شدن اشتها تب و بی حالی استفراغ کم آبی بدن

ستفراغ كردن معمولاً خطرناك نيست. اما در پاره‌اي مواقع مي تواند نشانه يك مشكل جدي باشد. در اينجا به شما مي‌گوييم چطور تشخيص دهيد كه كودك شما به مراقبت فوري پزشكي نياز دارد و همچنين به شما خواهيم آموخت با استفراغي كه به مراقبت پزشكي نياز ندارد چگونه رفتار كنيد.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

راه های مناسب برای درمان اسهال و استفراغ در کودکان


• كودك پيش دبستاني شما در نفس كشيدن مشكل دارد.

 نشانه هايي را از خود نشان مي‌دهد كه مشخص مي كند آب بدنش كم شده است، مثل چشمان گود افتاده، دست‌ها و پاهاي سرد و لكه لكه، خواب آلودگي شديد، بهانه گيري يا منگ بودن و گيجي يا هذيان.


• شكم درد شديدي دارد.

از كودكتان بخواهيد مشخص كند كجاي شكمش درد مي كند. به طور مثال، دردي كه در اطراف ناف متمركز شده و سپس رو به پايين و به سمت راست شكم حركت مي‌كند مي تواند نشانه آپانديس باشد. در استفراغ او صفرا (ماده اي سبز رنگ) يا خوني كه شبيه دانه‌هاي سياه قهوه است، ديده شود. اگر استفراغ كودك حاوي صفرا يا خون باشد، احتمالاً پزشك مي‌خواهد نمونه اي از آن را ببيند. بنابر اين بايد سعي كنيد مقداري از استفراغ را در يك كيسه پلاستيكي نگهداريد، هر چند كه اين كار ناخوشايند است. صفراي سبز رنگ مي‌تواند نشانه اين باشد كه روده‌ها مسدود شده‌اند، وضعيتي كه به مراقبت فوري نيازمند است. شكم كودك ورم كرده و كشيده شده باشد. اين وضعيت مي‌تواند نشانه افزايش مايع يا گاز، انسداد روده ها، فتق يا ساير مشكلات گوارشي باشد. انسدادها نادر اما جدي هستند. اگر كودك پس از مصدوميت در ناحيه سر بيش از يك بار استفراغ كند، اين حالت مي‌تواند نشان دهنده ضربه مغزي باشد. گردن كودك سفت شده باشد. اين وضعيت نشانه عمومي مننژيت است. كودكتان بيشتر از24 ساعت استفراغ كند. براي بعضي از بيماري ها اين مسآله كاملاً طبيعي است. اما جهت اطمينان با پزشك مشورت كنيد. كودكتان شواهدي از كاهش يافتن آب بدن را از خود نشان دهد، نشانه هايي همچون كاهش ادرار، دهان و لب‌هاي خشك، گريه‌ي بدون اشك، رخوت و ادرار سياه زرد رنگ. در استفراغ كودك خون وجود داشته باشد. وجود مقدار كمي خون در استفراغ معمولاً جاي نگراني نيست؛ چرا كه فشار ناشي از استفراغ كردن مي تواند پارگي هاي كوچكي را در رگهاي موجود در جداره¬ي مري ايجاد كند. اگر كودك شما خون ناشي از بريدگي دهان يا خونريزي بيني را در 6 ساعت گذشته قورت داده باشد، استفراغ او ممكن است تا حدي به رنگ قرمز در بيايد. اما در صورتي كه در استفراغ كودكتان همچنان خون وجود دارد يا ميزان آن افزايش يابد، به پزشك مراجعه كنيد. همان طور كه در بالا ذكر شد، اگر خون موجود در استفراغ شبيه دانه هاي سياه رنگ قهوه باشد، بي درنگ به بخش اورژانس مراجعه كنيد. كودك در قسمت فوقاني راست شكم خود احساس درد كند و همچنين احساس خستگي كرده و يرقان نيز داشته باشد (زرد شدن پوست يا سفيد شدن چشم ها)، اين نشانه ها شايد بدين دليل باشد كه كودكتان به بيماري هپاتيت مبتلا شده است. كودك مرتباً در تماس با موقعيت ها و افراد خاص بالا بياورد. به طور مثال، شايد به خاطر استرس باشد كه كودك شما هر موقع به مهد كودك مي‌رسد، استفراغ مي‌كند.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

با مركز كنترل مسموميت تماس بگيريد اگر:


مضنون شديد كه كودك پيش دبستاني تان چيزي سمي را قورت داده است. بلافاصله با خط مستقيم اورژانس يا مركز كنترل سم تماس بگيريد. اگر متوجه شديد كه كودكتان چه چيزي را قورت داده است، مثلاً يك بطري خالي دارو را پيدا كرديد، آن را به متخصصين پزشكي بگوييد و آنها دستورالعمل لازم را براي مراقبت از كودكتان به شما خواهند گفت.

قبلاً متخصصين به والدين توصيه مي كردند كه شربت داروي قي آور و يا كربن فعال شده (activated charcoal) را براي مواقع اضطراري دم دست داشته باشند. اما ديگر چنين توصيه‌اي نمي‌كنند. داروي قي آور درماني مؤثر براي مسموميت نيست و حتي ديگر در بيشتر بخشهاي اورژانس نيز از آن استفاده نمي شود؛ زغال فعال شده نيز به عنوان درمان خانگي سالم يا مؤثر كودكان اثبات نشده است.

اگر در منزل خود داروي قي آور داريد، انجمن بيماريهاي كودكان آمريكا (AAP) توصيه مي كند كه فوراً آن را به شكلي كه خطر ناك نباشد دور بيندازيد (هيچ وقت دارويي را در سطل زباله‌اي كه كودك امكان دسترسي به آن را داشته باشد نيندازيد).

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

در اینجا ۱۰ درمان خانگی برای اسهال و استفراغ می باشد:

۱ ) نمک

نمک حاوی سدیم است که یک الکترولیت است که می تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظسطح pH دستگاه گوارش کمک میکند.اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده.سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنیددر فواصل زمانیکوتاه در طول روز بنوشید.

۲ ) زنجبیل

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. ، اضافه کردن جرعه ای عسل به این چای.

نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید حالتان بهتر است. شما همچنین می توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.
توجه: افراد دارای فشار خون بالا باید از زنجیبل استفاده نکنند.

۳ ) انقوزه

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس است، انقوزه با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کرده و در نتیجه علائم اسهال و استفراغ را کاهش میدهد و تاثیرش سریع است. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می شود یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید.دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید.برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی انقوزه به ادویه کاری و مواد غذاییروزانه اضافه کنید.

۴ ) تأثیر مصرف سرکه سیب

سرکه سیب همچنین بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ کمک می کند. سطح pH را کنترل و سموم مضر بدن را از بین می برد. به علاوه، بعلت داشتن پکتین، تحریک معده را کاهش می دهد و درد معده، تهوع، استفراغ و گاز را کاهش میدهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب گرم . ۳۰ دقیقهقبل از وعده غذایی روزانه تا زمان بهبودی کامل بنوشید متناوبا، می توانید ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب انگور را اضافه کنید دو بار در روز برای چند روز بنوشید.

۵ ) جوش شیرین

آنتی اسید طبیعی، برای کاهش اسید معده است، که به نوبه خود سوزش سر دل را خنثی نماید. جوش شیرین برای کاهش استفراغ و اسهال هم استفاده میشود۱/۲قاشق چای خوری جوش شیرین، ۱/۲ قاشق چای خوری نمک و ۴ قاشق غذاخوری شکر را در ۱ لیتر آب مخلوط کنید. ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.
توجه: افرادی که دارای فشار خون بالا هستند بایداز مصرف جوش شیرین بپرهیزند، چون حاوی سدیم است.

۶ ) ریحان

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.
مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.
همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.
همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

۷ ) نعناع

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک میکند.
اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری برگ های نعناع خشک به ۱ فنجان آب جوش.
به مدت ۱۰ دقیقه.
برای طعم دادن به آن مقداری عسل بریزید
بین وعده های غذایی ۳ بار در روز از این چای گیاهی بنوشید.
حتی می توانید نعناع بدون قند برای آرام کردن معده مثل آدامس بجوید.

۸ ) بابونه

بابونه درمان موثر برای ورم معده و روده به علت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد نفخ بودن آن است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. شانه هایی مانند اسهال،کرامپ های شکمی، نفخ، تهوع و گاز را کاهش دهد. اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک شده و یا ۱ قاشق غذا خوری گل بابونه تازه به یک فنجان آب گرم بریزید ده دقیقه بعد با آب لیمو و عسل بنوشید چند بار در روز بمدت سه روز بنوشید
می توانید به چای یخ اضافه کنید چند برگ بابونه بریزید و بنوشید.

۹ ) موز

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک میکند.
موز همچنین دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش است. به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که هضم را آسانمیکند.

چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

۱۰ ) پروبیوتیک

برای خلاص شدن از "باکتری های بد در دستگاه گوارش و جایگزینی آن با" باکتری خوب "ا هضم غذا را بهبود می بخشد، مصرف پروبیوتیک ها. پمی تواند دستگاه گوارش رابه سرعت درمان کند تهوع، استفراغ و اسهال را درمان میکند

مواد غذایی، مانند ماست و کفیر، استفاده کنید و از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید
همچنین می توانید مکمل های پروبیوتیک پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

نکات مهمی که در رابطه با درمان اسهال و استفراغ در کودکان باید بدانید.

 قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید. از غذاهای خام یا نپخته خود داری کنید. ۸ تا ۱۰ لیوان آب در هر روز بنوشید. از مصرف شیر و محصولات لبنی بمدت چند روز خودداری کنید. " رژیم غذایی برای یک هفته، موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست (خشک) بخورید. استراحت و خواب برای بهبود سریع خوب است. نوشیدنی هایی که دارای مقدار زیادی اسید مثل آب پرتقال باید اجتناب شود. نوشیدنی های کافئین دار و گازدار استفاده نشود. وعده های غذایی پخته شده در خانه بمدت چند هفته پس از بیماری مصرف کنید. از مصرف الکل و نیکوتین در این دوران بپرهیزید. کمپرس گرم یا کیسه آب گرم بر روی معده برای کاهش درد و گرفتگی استفاده کنید. همچنین می توانیداز، آروماتراپی یا طب سوزنی برای درمان ورم معده و روده امتحان کنید.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

چگونه مي توانم مانع از كاهش آب بدن كودكم شوم؟


تقليل آب بدن مي تواند مشكلي جدي براي كودكان خردسال باشد و اگر كودك شما استفراغ مي كند (يا تب دارد و يا مبتلا به اسهال است) مايعات با ارزشي را از دست مي‌دهد.

كودكتان را هنگامي كه هنوز به طور مكرر ( هر 5 يا 10 دقيقه يك بار) استفراغ مي‌كند، به نوشيدن چيزي وادار نكنيد. اما پس از آن كه شكمش به مدت نيم ساعت يا در همين حدود آرام شد، به او جرعه هايي از مايعي زلال مثل آب يا سوپ آبكي بدهيد (تا چند ساعت هر 10 دقيقه يك قاشق چاي خوري ،5 سي سي) سپس اگر مشكل خاصي پيش نيامد، مقدار آن را به 2 قاشق چاي خوري (10 سي سي) افزايش دهيد. به آرامي اين ميزان را تا زماني كه استفراغ برطرف شود افزايش دهيد.

استفاده از آب ميوه گاهي اوقات ممكن است اوضاع را بدتر كند (به ويژه اگر كه كودك به اسهال نيز مبتلا باشد). اما اگر آب ميوه تنها مايعي است كه كودكتان مي نوشد، ميزان آب ميوه اي را كه او به طور معمول در روز مصرف مي كند افزايش ندهيد، بلكه آن را نصف به نصف با آب رقيق كنيد (بنابراين اگر كودك 3 يا 4 اونس آب ميوه در روز مي نوشد مي توانيد آن را به 6 يا 8 اونس مايع رقيق تبديل كنيد). از دادن مايعات گازدار به كودك بپرهيزيد، چرا كه اين مايعات نه تنها حال او را بهبود نمي بخشد، بلكه براي دندان‌هاي او نيز مضر است.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

چه وقت بايد غذا دادن به كودكم را دوباره شروع كنم؟


هنگامي كه كودكتان ديگر استفراغ نمي‌كند و اشتهايش را باز يافته است، مي توانيد بار ديگر غذاهاي سالم به او بدهيد. AAP پيشنهاد مي‌كند كودكي كه شكم درد داشته، پس از بهبودي رژيم غذايي طبيعي خود را هر چه سريعتر از سر بگيرد: به او كربوهيدرات هاي پيچيده (مثل نان، حبوبات و برنج). گوشت بدون چربي، ماست، ميوه جات و سبزي جات بدهيد. اما فعلاً از غذاهاي پرچرب بپرهيزيد.

اين نوع رژيم غذايي با رژيم BRAT ( موز، برنج، سس سيب و نان برشته) كه قبلاً پزشكان آن را تجويز مي‌كردند متفاوت است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه از سر گيري يك رژيم غذايي استاندارد مي‌تواند به اندازه يك نصف روز زودتر سلامتي را به كودك بازگرداند. دليل اين امر اين است كه رژيم غذايي مناسب مواد مغذي مورد نياز بدن براي مبارزه با بيماري را تامين مي‌كند. اگر كودكتان براي چند روز نمي تواند به خوبي غذا بخورد، نگران نباشيد. فقط سعي كنيد آب بدن او را در حد مطلوب نگه داريد.

و اما در مورد مصرف شير پس از استفراغ، پزشكان نظرات متفاوتي دارند. بهتر است كه اين موضوع را با پزشك كودكتان در ميان بگذاريد.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

چی بخوریم؟

بهترین میوه ها برای درمان اسهال سیب و موز هستند و به یاد داشته باشید که در این شرایط هرگز از میوه های ملین مانند زردآلو و از این قبیل مصرف نکنید. برنج و گوجه رنده شده و یا خرد شده را به صورت استانبولی آماده کرده و مصرف کنید. ماست و دوغ بهترین پیشنهاد برای دوران گرما زدگی و اسهال هستند. مرغ بخار پز شده به همراه نمک کته ماست همان درمان قدیمی و موثری که پدر و مادرها در مرحله اول توصیه می کنند.

چی نخوریم؟

غذایهای چرب که شامل غذاهای سرخ شده انواع فست فودها و پر روغن هستند شیر, کره, بستنی و پنیر حتی اگر در مرحله آغازین اسهال هستند از این مواد غذایی نباید استفاده کنند. نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه و... مواد غذایی فرآوری شده و غذاهایی که شکر مصنوعی دارند مانند آبمیوه های مصنوعی و مواد غذایی از این قبیل.

یک درمان سنتی


برای قطع اسهال جوشانده برگ تازه پنبه را با آب سیب طبیعی مخلوط کرده و میل کنید.

 درمان اسهال و استفراغ در کودکان

 گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درمان استفراغ و اسهال در کودکان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..