تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




محاکمه رضاشاه در جزیره مردگان موریس

ساعت: 10:04 منتشر شده در مورخ: 1395/10/04 شناسه خبر: 986337

"مردگان جزیره موریس" تبیین واقعیت های تاریخی زمان رضا شاه پهلوی در بستر تخیل است آن گاه که قربانیان استبداد رضاشاه به بازخواست او برمی خیزند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، رضاشاه مملکت را ارث پدرش و خودش را صاحب جان و مال و آبروی مردم و تصمیم درباره ی مرگ و زندگی دیگران را هم حق خود می دانست. وی همواره از خیانت افراد مقتدر که در اطرافش بودند و تهدیدهای که بر سر مسیرش قرار می گرفت،واهمه داشت.

با همین تفکر قتل کسانی که در به قدرت رسیدن رضاشاه کمکش کردند و در کنارش بودند، چون تیمورتاش، سردار اسعد، نصرت الدوله و امیرطهماسبی و ... قتل شاعرانی چون عشقی و فرخی یزدی و روشنفکری چون ارانی و کشتگان دیگر رقم خورد و حکومت تک صدایی و استبدادی خشن در کشور حاکم کرد. 

رضا شاه پهلوی سال ۱۳۲۰ و پس از اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین سلطنتش را به ولیعهد 22 ساله‌اش داد و به صلاحدید انگلیسی‌ها به بندر پورت لوئی پایتخت جزیره موریس در آفریقا رفت.

در رمان  "مردگان جزیره‌ی موریس" همراه رضاخانِ قدرقدرت و قوی‌شوکت در جزیره‌ی موریس هستید و می‌بینید که چطور ارواحِ کسانی که در دوران سلطنش فرستاده قاطی باقالی‌ها، در این جزیرهٔ دورافتاده سراغش می‌آیند !

این رمان اثر فرهاد کشوری‌ست که در آن رضا شاه بنیانگذار سلسله پهلوی در جزیره موریس در تبعید است و افرادی که در طول سلطنت از میان برداشته پیوسته او را بازخواست می‌کنند.

بستر رمان تخیلی است اما واقعیت های تاریخی هم سهم مهمی در رمان دارند درواقع سعی نویسنده بر این بوده تخیل و واقعیت های تاریخی را کنار هم قرار بدهد.  




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «محاکمه رضاشاه در جزیره مردگان موریس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..