تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رسیدن تورم سالانه ترکیه به بیش از ۸۳ درصد؛ بیشترین افزایش قیمت‌‌ها اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دولت ترکیه متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به ماه سپتامبر را ۸۳.۴۵ درصد اعلام کرد که بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته است. بر اساس آمار رسمی دولت ترکیه، تورم این کشور در ماه گذشته میلادی به بالاترین حد خود در میان اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ رسیده است.

با این حال، برخی از کارشناسان مستقل بر این نظرند که نرخ واقعی تورم بسیار بالاتر است. آن‌ها نرخ تورم ترکیه را ۱۸۶.۲۷ درصد اعلام کرده‌اند.

بر اساس اعلام مؤسسه آمار ترکیه، بیشترین افزایش سالانه سطح عمومی قیمت‌ها مربوط به بخش حمل و نقل است که ۱۱۷.۶۶ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی هم با افزایش ۹۳ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

اگرچه قیمت مواد غذایی و سوخت در سراسر جهان به دلیل همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین در حال افزایش است اما برخی از اقتصاددانان، عوامل داخلی در ترکیه را در افزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نمی‌دانند.


ماه گذشته میلادی، بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور نرخ بهره خود را یک درصد کاهش داد و به ۱۲ درصد رساند و این درحالی است که اقتصادهای جهانی نرخ بهره را به سرعت افزایش داده‌اند تا تورم فزاینده را کاهش دهند.

ارزش لیر ترکیه پس از این اقدام به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار کاهش یافت. بنا به گزارش‌ها، ارزش لیر ترکیه از زمانی که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را کاهش داد، بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

با وجود این آقای اردوغان تأکید دارد که مدل اقتصادی دولت او به نجات ۱۰ میلیون شغل کمک کرده است. او همچنین با بیان اینکه «کاهش هزینه‌های استقراض به کاهش تورم در سال جدید کمک می‌کند»، از کاهش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آینده خبر داد.

دولت ترکیه برای مهار تورم فزاینده، همزمان با افزایش دستمزدها در ماه دسامبر و ژوئیه، مالیات بر قبوض آب و برق را کاهش داده است. دولت ترکیه همچنین از یک طرح بزرگ مسکن برای خانواده‌های کم‌درآمد رونمایی کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رسیدن تورم سالانه ترکیه به بیش از ۸۳ درصد؛ بیشترین افزایش قیمت‌‌ها اعلام شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..