تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برگزاری نخستین تور سرمایه‌گذاران گردشگری در نیشابور بزرگ / بانک اطلاعات سرمایه گذاران جمع آوری شده است

به گزارش رکنا از نیشابور؛ در این برنامه که توسط معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی برگزار شد، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان دیدن‌ کردند و طی جلسه‌ای در هتل امیران بسته‌های سرمایه‌گذاری این حوزه توسط شهرداری نیشابور به ایشان معرفی شد. 

معاون سرمایه‌گذاری و تامین‌ منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه این برنامه گفت: به مناسبت این روز امسال شعار سازمان جهانی جهان‌گردی "نواندیشی در گردشگری" است و به همین خاطر تلاش کردیم اقدام جدیدی در این حوزه انجام بدهیم و در این برنامه ۱۵ سرمایه‌گذار از کشور افغانستان که مقیم مشهد و عضو انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در مشهد بوده حضور دارند و ۱۵ نفر دیگر شامل سرمایه‌گذاران داخلی و مدیران عامل شرکت‌های تسهیلگری هستند و هدف از برگزاری این تور آشنایی سرمایه‌گذاران با ظرفیت‌های ۳۱ شهرستان در استان خراسان رضوی است تا سرمایه‌گذاران به این بخش‌ها هم ورود کنند و بدین‌ترتیب تمرکز سرمایه‌گذاری در مشهد با توزیع عادلانه سرمایه در سطح استان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مربوط به فرآیند صدور مجوز‌های تاسیسات گردشگری و یا طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری است اظهار کرد: میراث فرهنگی به عنوان متولی و یک دستگاه بین بخشی یا فرابخشی پس از صدور موافقت اصولی طرح‌های در خارج از محدوده قانونی شهرها باید بالغ بر ۱۰استعلام بر اساس شیوه‌نامه‌های تعریف شده صادر کند و به خاطر اینکه اکثر دستگاه‌ها در این خصوص سخت‌گیری می‌کنند یا دیر پاسخ می‌دهند فرآیند گرفتن جواب استعلام بسیار طولانی می‌شود و این موافقت‌های اصولی فقط یک سال اعتبار دارد و در طی آن سرمایه‌گذار نمی‌تواند جواب استعلام را بگیرد و در نهایت در ۲نوبت ۶ماهه دوباره برایش تمدید می‌کنیم اما طی همین مدت بسیاری از متقاضیان حتی در حریم شهرها و روستاها از ادامه این روند صرف‌نظر می‌کنند زیرا پاسخ لازم را از دستگاه‌هایی مانند محیط‌ زیست، راه‌وشهرسازی و امور اراضی دریافت نمی‌کنند البته برای طرح‌های داخل محدوده قانونی شهرها و روستاها با مشکلات کمتری مواجه هستیم زیرا معمولا استعلام از یک دستگاه انجام می‌شود.

وی گفت: برخی مقاصد گردشگری مانند نیشابور دارای عرصه‌های میراث فرهنگی است و به دلیل ضوابط و مقررات حاکم بر این‌عرصه‌ها محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به وجود می‌آورد که باید با بررسی و مطالعه کافی در این ضوابط تجدیدنظر شود تا شاهد رونق بیشتر سرمایه‌گذاری گردشگری در این‌ مقصد مهم گردشگری خراسان و شرق کشور باشیم و از طریق پیگیری‌ نمایندگان و در سطح وزارتخانه این موضوع باید مطرح و اصلاح شود.

وی افزود: در حال حاضر هم بسیاری از فرایندهای دریافت مجوزها و استعلام‌ها به صورت الکترونیکی و در قالب سامانه است و بسیاری از اوقات وظیفه میراث‌فرهنگی راهنمایی سرمایه‌گذاران است تا از ظرفیت‌های موجود در شهرها و مناطق مختلف اطلاع پیدا کنند و برخی از بسته‌های سرمایه‌گذاری که امروز معرفی شد قبلا اطلاع‌رسانی نشده بود و ما هم اطلاع نداشتیم و می توانیم در این خصوص مشاوره لازم را ارائه بدهیم. 

حاج بشیراحمد اربابی رئیس انجمن فعالان اقتصادی افغانستانی مقیم ایران گفت: سرمایه‌گذاران افغانستانی در بخش‌های مختلف گردشگری، پتروشیمی، حمل‌ونقل و کشاورزی فعالیت دارند و بیشتر فعالیت سرمایه‌گذاران افغانستانی در حوزه هتل‌داری و گردشگری است و در حال حاضر در استان خراسان ۳۱ هتل توسط این سرمایه‌گذاران ساخته و به بهره‌برداری رسیده و ۱۴ هتل نیز با پیشرفت فیزیکی ۴۰درصد در حال ساخت است و همچنین در شهرستان قوچان، چناران، تربت حیدریه و تربت‌جام کارخانه‌هایی در حوزه سنگ، گچ و آهک راه‌اندازی کرده‌اند که موجب اشتغال‌زایی شده است.

اربابی گفت: هدف از برنامه‌های امروز بررسی بسته‌های سرمایه‌گذاری در نیشابور، فیروزه و زبرخان بود تا انشاالله سرمایه‌گذاران افغانستانی به نیشابور هم‌ ورود کند.

وی تصریح کرد: از قدیم‌ مردم هرات علاقه خاصی به نیشابور داشته و همواره نام‌ نیشابور را به یاد دارند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: نیشابور دارای ظرفیت‌های فروان تاریخی و فرهنگی است و از حدود پنج ماه قبل از ۲۷ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای بازدید از نیشابور، فیروزه و زبرخان دعوت شد و فرصت بسیار خوبی فراهم آمده تا مجموعه شهرستان با ارائه بسته‌های جذاب این سرمایه‌گذاران را جلب کند.

داغستانی افزود: با توجه به اینکه درآمدزایی شهرداری‌ها از طریق تراکم‌فروشی برطبق قوانین حدید بسیار کاهش پیدا کرده این یکی از راه‌ها برای ایجاد درآمد پایدار و مستمر برای شهرداری‌ نیشابور است تا سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنند و از این طریق طرح‌های نیمه‌تمام و معطل را به سرانجام برسانند و در این چارچوب شهرداری با دادن زمین و مجوزهای لازم با سرمایه‌گذاران مشارکت کند.

وی گفت: با تعریف این طرح های جدید میزان زمان ماندگاری گردشگر، توریست و زائر در نیشابور افزایش می‌یابد و موجب افزایش درآمدهای جانبی شهرستان و رسوب پول و سرمایه در نیشابور بزرگ خواهد شد.

به گفته وی در این برنامه از بقعه، حمام تاریخی و قلعه تاریخی زبرخان، معدن فیروزه و باغ نشاط و مجتمع های بین‌راهی، باغ قوامی و تعدادی از زمین‌های شهرداری نیشابور بازدید شد.

۷۰طرح سرمایه گذاری در نیشابور تعریف شده است 

شهردار نیشابور در حاشیه این برنامه با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تلاش کرده ایم بدون اینکه بخواهیم از جیب مردم استفاده کنیم بدنبال توسعه شهری باشیم گفت: در همین راستا بسته های متعدد سرمایه گذاری که می‌توان با آن ها سرمایه گذار جذب کرد و از سرمایه آن ها برای توسعه شهر استفاده کرد تعریف کرده‌ایم و این بسته های سرمایه گذاری که حدود ۷۰ پروژه و بسته مختلف در حوزه های گوناگون فرهنگی، گردشگری، تجاری، مسکونی و ورزشی را شامل می شود در جلسات مختلف با سرمایه گذاران مطرح و قابلیت های آن ها برای جذب سرمایه گذار تشریح می‌شود. 

سیدحسن میرفانی افزود: ظرفیت‌های سرمایه گذاری در نیشابور ظرفیت بزرگ و نهفته ای است که تاکنون مدیریت شهری در ادوار مختلف نتوانسته از آن در حد نام و بزرگی و دانشمندان و قدمت نیشابور که حضرت امام رضا(ع) زمان هجرت در مسیر طولانی از مدینه تا خراسان در این شهر مانند تا حدیث سلسلة الذهب به عنوان غدیر دوم را قرائت کنند استفاده کند. 

وی با اشاره به حمایت مجموعه شهرستان از سرمایه گذاران افزود: در همین راستا مدیریت شهری زمین پروژه ها را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد و مجوزهای لازم نیز را برای ساخت آن صادر می کند و هر طرف قرارداد به اندازه آورده خود سود برداشت می کند. 

وی با بیان اینکه برخی پروژه ها نیز در همین مدت به صورت مشارکتی با سرمایه گذاران پیش رفته است اظهار کرد: یک پروژه ورزشی و فرهنگی با مشارکت یکی از سرمایه گذاران در حال حاضر در حال انجام است که در کنار ساخت سالن ورزشی اختصاصی بسکتبال بهره برداری های تجاری نیز از آن انجام شود. همچنین با مشارکت ایرانسل ۳۰ کیلومتر از شهر مجهز به فیبر نوری می شود. 

شهردار نیشابور با اشاره به مشکلات پیش روی جذب سرمایه گذاران‌و انجام پروژه های مختلف گفت: اولین چالش ما این است که این اعتماد هنوز بین سرمایه‌گذاران وجود ندارد که می شود در یک شهرستانی مثل نیشابور سرمایه گذاری کرد و نباید صرفا به دنبال سرمایه گذاری در کلان شهرهایی مانند مشهد باشیم. 

میرفانی افزود: این بستر اعتماد باید توسط مدیران و مسئولان برای سرمایه گذاران ایجاد شود. امیدواریم بتوانیم فونداسیون این کار را بگذاریم تا با جذب اولین سرمایه گذاران در آینده شاهد حضور تعداد بیشتری سرمایه گذار در نیشابور باشیم.

وی ادامه داد: در  بحث صدور مجوزها به خصوص در حوزه میراث فرهنگی نیز به شدت گرفتار و درگیر این معضل بزرگ هستیم و بسیاری از قسمت های شهر را نمی‌توانیم حتی یک گود بکنیم که امیدواریم مسئولین استانی ما را در این امر یاری دهند. 

طرح و برنامه ؛حلقه مفقوده جذب سرمایه گذار در نیشابور 

رئیس شورای شهر نیشابور نیز گفت: حلقه مفقوده جذب سرمایه گذاران طی سنوات گذشته در نیشابور این بوده که ما حرفی برای گفتن و پیشنهادی برای ارائه و طرح و برنامه ای در این خصوص نداشته‌ایم.

داوود کمیلی پور افزود: در نیشابور ظرفیت های بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری، صنعت، کشاورزی و حتی زیرساخت های شهری وجود دارد و طرح‌هایی که قابلیت سرمایه گذاری بخش خصوصی دارند در سامانه مربوطه بارگذاری شده و از تمامی سرمایه گذاران در حوزه های مختلف حمایت کامل انجام خواهیم داد.

وی گفت: از دروازه ورودی تا خروجی و از شمال تا جنوب نیشابور تماما ظرفیت های گردشگریِ فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی است و با بودجه های سنواتی شهرداری امکان تغییر در شهر وجود ندارد و ما برای توسعه و پیشرفت راهی به جز رفتن به سمت سرمایه گذاران و مشارکت های مردمی و  حمایت از آن ها نداریم. 

وی با بیان اینکه برای جذب سرمایه گذاران نیز باید بسته های سرمایه گذاری مناسب به آن ها ارائه کنیم اظهار کرد: زمانی که سرمایه گذار دعوت شود و ما پیشنهاد مناسب نداشته باشیم کاری انجام نمی شود و در همین راستا دفتر مشارکت های سرمایه گذاری را موظف کرده ایم در یک سال اخیر بیش از ۷۰ بسته سرمایه گذاری را به روز رسانی کرده اند که البته همچنان از این مسیر رضایت کامل نداریم و به دنبال کار و فعالیت بیشتر در این حوزه هستیم. 

وی ادامه داد: همچنین در این مدت بانک اطلاعاتی سرمایه گذاران نیز جمع آوری شده و و اطلاعات بیش از ۵۰۰ سرمایه گذار نیشابوری در آنجا جمع آوری شده است.

سعید صفارائی/نیشابور




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برگزاری نخستین تور سرمایه‌گذاران گردشگری در نیشابور بزرگ / بانک اطلاعات سرمایه گذاران جمع آوری شده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..