تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راه های درمان زانوی ضربدری

سوال : راه های درمان زانوی ضربدری چیست؟

پاسخ : به انحناء غیرطبیعی پایین پا، زانو یا پای ضربدری گفته می‌شود، در این حالت زمانی که بیمار زانوها را به هم می‌چسباند، فاصله زیادی پایین پاها و مچ پاها ایجاد می‌شود. ژنووالگوم اصطلاح پزشکی است که برای پای ضربدری به کار برده می‌شود. زانو یا پای ضربدری حالت عکس پای پرانتزی است در عارضه پای پرانتزی یا پاهای کمانی، زمانی که شخص در حالت ایستاده قرار می گیرند؛ زانوها کاملا جدا از یکدیگر قرار خواهند می گیرند.

برای آگاهی بیشتر از راه های درمان زانوی ضربدری به سراغ کلینیک تخصصی اصلاح غیر جراحی انحرافات ارتوپدی فنی آتل  رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به کلینیک تخصصی آتل  یا دریافت نوبت از کلینیک تخصصی آتل کلیک کنید.

راه های درمان زانوی ضربدری

بهترین روش جراحی برای درمان پای ضربدری

پاهای ضربدری به ندرت نیاز به جراحی دارند، هرچند اگر بسیار شدید و دائمی باشد جراحی نیز توصیه می‌شود.

جراحی‌هایی که ممکن است انجام شوند شامل دو نوع اصلی هستند:

جراحی رشد هدایت شده

جراحی هدایت رشد یا قرار دادن یک صفحه فلزی کوچک در زانو برای اصلاح رشد، از جمله موثرترین روش ها در درمان پای ضربدری در دوران نوجوانی است.  این جراحی با قرار دادن یک ابزار فلزی کوچک در داخل زانو انجام می شود. اصلاح فرم زانو به کمک این روش جراحی حدودا 12ماه طول می کشد

جراحی استئوتومی

در کودکانی که پاهای ضربدری دائمی دارند و هنوز به سرعت در حال رشد هستند استفاده از روش رشد هدایت شده پیشنهاد می‌شود. روش استئوتومی معمولا برای بزرگسالانی که مشکل پای ضربدری شدید دارند استفاده می‌شود.

جراحی استئوتومی یا برش استخوان که در آن یک تکه نازک از استخوان پا برداشته می‌شود تا استخوان‌ها در موقعیت صحیح قرار گیرند. از صفحات و پیچ‌هایی برای تثبیت استخوان‌ها در موقعیت جدید استفاده می‌شود.

بیمار می‌تواند چند روز پس از عمل رشد هدایت شده راه رفتن را شروع کند و چند هفته بعد می‌تواند ورزش نیز انجام دهد. در عمل استئوتومی چند ماه طول می‌کشد تا فرد بتواند به تمام فعالیت‌های طبیعی خود برگردد.

عوارض عدم اصلاح پای ضربدری

در صورت عدم درمان زانوی ضربدری فرد به تدریج دچار مشکلاتی مانند لنگیدن در راه رفتن خود می شود.
با گذشت زمان ممکن است فرد به دلیل ظاهر نامناسب پاهای خود احساس نارضایتی از خود داشته باشد و دچار مشکلات روحی شود.
عارضه زانوی ضربدری اگر به موقع درمان نشود باعث ابتلا به آرتروز زودرس زانو می شود که به علت تحمیل فشار بیش از حد به زانوها می باشد.

لانز پهلو

در حالت ایستاده پاها را به عرض لگن باز کنید و دمبل ها را کنار بدن نگه دارید. همراه با پایین نگه داشتن باسن، گام بلندی به راست برداشته و طوری قرار بگیرید که می خواهید وزنه ها را کنار پاهای خود قرار دهید. همین حرکت را به سمت چپ نیز انجام دهید و هر بار 10 تا 12 بار آن را تکرار کنید.

پلانک از پهلو

این ورزش بیشتر جهت تقویت عضله های شکم مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بهبود پای ضربدری نیز تاثیر گذار می باشد. به سمت پهلوی راست دراز بکشید. و پاهای خود را دراز کنید و دست چپ را روی مفصل ران بگذارید. ضمن داخل کشیدن عضلات شکمی خود، مفصل های ران و زانوی خود را از زمین بلند کرده و یک دقیقه این حالت را حفظ کنید.

بالا آوردن پا در حالت صاف

این تمرین برای تقویت عضلات جلوی ران است و روش انجام آن به این صورت می باشد. که روی صندلی نشسته و کف پاهای خود را زمین بگذارید. یکی از زانوهایتان را راست کرده و چند لحظه پایتان را دراین حالت نگه دارید و سپس پایین بیاورید.

راه های درمان زانوی ضربدری

خم کردن زانو

این حرکت برای تقویت عضلات پشت ران مفید می باشد. به این صورت که در حالت ایستاده یکی از زانوهای خود را خم کنید. و پای خود را به عقب ببرید به گونه ای که پایتان با باسن شما برخورد کند. این ورزش را در حالتی که روی شکم خوابیده اید نیز می توانید انجام دهید. سایر تمرینات مانند اسکات نیمه، اسکات کامل، چمباتمه زدن کنار دیوار، کشش عضلات همسترینگ و ورزش در آب نیز در اصلاح پای ضربدری موثر می باشند. تاکید می شود که این تمرینات باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد.

لیفت پا به صورت کشیده

جهت انجام این حرکت به پشت دراز کشیده و بدن خود را کاملا صاف کنید. پای راست خود را به اندازه 15 سانتی متر بالا بیاورید و چند ثانیه در همین حالت حفظ کنید و سپس با پای دیگر همین حرکت را تکرار کنید.

حرکات کششی ران

در این ورزش به پشت دراز بکشید و عضلات جلوی ران خود را با فشار دادن پشت زانو به زمین تحت فشار قرار دهید. این تمرین جهت تقویت عضلات چهارسرران مفید می باشد.

ماساژ درمانی

این روش تا حدودی در درمان پای ضربدری موثر است و شامل حرکت دادن پا به اطراف می باشد. هدف از ماساژدرمانی کمک به رشد استخوان در جهت مناسب و کاهش شدت پای ضربدری می باشد. و برای بزرگسالانی مناسب است که پای ضربدری برای آن ها عوارض زیادی به همراه نداشته. و خفیف می باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راه های درمان زانوی ضربدری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..