تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعتراض ابزار مردم برای بیان مطالباتشان است/ بیان اعتراض باعث جلوگیری از رفتار های ساختارشکنانه می شود

اعتراض ابزار مردم برای بیان مطالباتشان است/ بیان اعتراض باعث جلوگیری از رفتار های ساختارشکنانه می شود

روزنو :پیام فیض:طبق اصل 27 قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. با شکل گیری اعتراضات در کشور برخی احزاب اصلاح طلب در نامه ای از وزارت کشور درخواست تجمع اعتراضی کردند.پیش از این نیز در سال های گذشته احزاب و گروه هایی برای تجمعات قانونی بنا بر اصل 27 به وزارت کشور درخواست دادند که پاسخی به آن داده نشد. نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به صحبت های اخیر رئیس جمهور درباره ضرورت ایجاد بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردمی در چهارچوب قانون، بیان کرد: طرحی مربوط به برگزاری تجمعات و اعتراضات در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در حال بررسی است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با دکتر سید محمود علیزاده طباطبائی فعال سیاسی و وکیل پایه یک دادگستری انجام داده که در ادامه می خوانید:

به نظر شما چرا از ابتدای انقلاب تاکنون اصل 27قانون اساسی اجرایی نشده و تفسیر شما از این اصل چیست؟
یکی از اشتباهات حکومت در طول 43سال گذشته عدم اجرای اصل 27 قانون اساسی بوده است.زیرا این اصل با توجه به تجربه ای که ما در طول انقلاب داشتیم در قانون اساسی گنجانده شد تا معترضان بتوانند به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را اعلام کنند.

این اصل برای موافقان نظام نبود بلکه برای مخالفان و معترضان در نظر گرفته شد.به همین دلیل در تعریف اصل آمده است که بدون حمل اسلحه و مخل مبانی اسلام نباشد.طرفداران نظام که با اسلحه تظاهرات نمی کنند .بنابراین قانون اساسی برای معترضان حقی قائل شده با دو شرط که تاکنون اجرایی نشده است.

متاسفانه برخی قوانین در کشور بدون در نظر گرفتن قانون اساسی تصویب شده است.در قانون اساسی آمده است که حفاظت از جان،مال افراد از تعرض مصون است مگر جایی که قانون اجازه دهد.اما در این اصل نیامده است که قانون می تواند اجازه این موضوع را بدهد.یعنی قانونگذار نیز نمی تواند تجویزی غیر از این اصل داشته باشد.

متاسفانه قانونگذار عادی در ماده 10 قانون احزاب آورده است، احزاب و تشکل ها اگر قصد تجمع و راهپیمایی داشته باشند باید مجوز بگیرند.تفسیر این ماده این است که احزاب و تشکل ها باید مجوز بگیرند اما غیر از احزاب و تشکل ها کسی بخواهد راهپیمایی کند نیاز به مجوز ندارد اما این تفسیر روشن را وزارت کشور نمی پذیرد.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز به هیچ مخالف و معترضی اجازه راهپیمایی داده نشده است.حتی در 25خرداد سال 1388 آقای مهندس موسوی و آقای کروبی از وزارت کشور درخواست تجمع کردند اما وقتی وزارت کشور مجوز نداد هر دو نفر اطلاعیه دادند که وزارت کشور اجازه تجمع نداده بنابراین مردم به خیابان ها نیایند اما وقتی 3میلیون جمعیت به خیابان ها آمدند دیگر کسی نتوانست جلوی آن جمعیت را بگیرد.

امروز متاسفانه یک نگاه امنیتی غلط حاکم است که تصور می کنند امنیت کشور با یک راهپیمایی بهم می خورد درصورتی که اشتباه است.امروز نمی توان نمایندگان مجلس را نمایندگان اکثریت ملت دانست.حق اعتراض حداقل ابزاری برای مردم است تا بتوانند مشکل خود را بگویند.اگر این امر پذیرفته شود دیگر چنین اتفاقات تلخی در کشور رخ نمی دهد.در حقیقت بیان اعتراض باعث جلوگیری از رفتار های ساختارشکنانه می شود.

با توجه به اینکه یکی از مطالبات معترضان آزادی در انتخاب پوشش و حجاب است ایا این مسئله مخل مبانی اسلام شمرده می شود یا خیر؟

خیر، این موضوع مخل مبانی اسلام نیست.زیرا بحث تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی قابلیت اجرایی ندارد.وقتی اصل قانون مجازات اسلامی در حال تصویب بود مرحوم هاشمی رفسنجانی گفتند این قانون مانند رساله عملیه امام موافق و مخالف ندارد و همه رای به تصویب آن دادند.30سال طول کشید تا آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضاییه شد.او گفت که این قانون قابل اجرا نیست و دیه را نمی توان گاو و شتر داد.به همین دلیل رئیس قوه قضاییه هر سال میزان دیه را تعیین می کند.

در تورم چند سال اخیر میزان دیه دیگر بر مبنای آن قانون نیز تعیین نمی شود زیرا قانون قابل اجرا نیست.بنابراین ماده 638 قابلیت اجرایی ندارد.وقتی درصدی از مردم به رساله دینی توجه نمی کنند یعنی بخشی از بانوان موهای خود را بیرون می گذارند و اصطلاحا حجاب عرفی دارند به همین دلیل نمی توان ماده 638 را اجرایی کرد.
بنابراین عدم رعایت حجاب شرعی اخلال در مبانی اسلام نیست.این مسئله عرفی و پذیرفته شده است.در گذشته نیز حتی کارکنان دولت بعضا رعایت حجاب شرعی را نمی کردند.هیچ مجتهدی نیز متعرض زنان نشده است.این امر عرفی است و ارتباطی با مبانی اسلام ندارد.زیرا مبانی اسلام اصول اصلی دین است.

به نظر شما عنوان اتهامی افرادی که اخیرا بازداشت شده اند چیست؟

رئیس جمهور در گفتگوی تلوزیونی خود مدعی شدند اعتراض برای همه مردم آزاد است اما نگفتند که آزادی پس از اعتراض وجود دارد یا خیر؟متاسفانه این اشتباهی است که رئیسی با سابقه طولانی مدت در دستگاه قضایی دارد.او در دستگاه قضایی معتقد به آزادی اعتراض و آزادی ابراز عقیده نبود.وی در دستگاه اجرایی هم به نظر می رسد تمایلی به آزادی اعتراض ندارند.

بنده تجربه ای از مدرسه عالی بازرگانی در سال 57 دارم که در آن زمان دکتر آزمایش مدیر این مدرسه بودند.وقتی اوایل سال 57 داخل مدرسه دانشجوها شعار مرگ بر شاه سر دادند دکتر ازمایش دستور داد از ورود ساواک و شهرداری به داخل مدرسه جلوگیری شود و به دانشجویان اعلام کرد که هرچه می خواهید شعار دهید.

پس از این ماجرا دکتر آزمایش را ساواک احضار کرد.ازمایش می گوید در آن جلسه به ساواک گفتم اگر شما وارد حریم مدرسه می شدید دانشجویان هم وارد خیابان می شدند.اجازه بدهید دانشجو در دانشگاه شعار بدهد.امنیت کشور آنقدر آبکی نیست که با دو شعار دانشجو از هم بپاشد.در آن زمان ساواک این استدلال را پذیرفت.

امروز متاسفانه برخی تصور می کنند اگر عده ای در دانشگاه اعتراض کنند به امنیت کشور لطمه وارد می شود.در صورتی که اینطور نیست.

افراد بازداشتی اخیر هم تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی یا اگر به آن افراد بخواهند لطفی کنند عنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام به آنها خواهند زد اما اگر تخفیف ندهند اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان مجرمانه آنها خواهد بود.

به نظر شما علت اعتراضات اخیر به چه دلیل بود؟

دلیل اعتراضات اخیر را نمی توان صرفا مسئله حجاب یا مسائل اقتصادی دانست.ضمن اینکه اعتراضات یک دلیل ندارد و اعتراضات فروخفته مردم است که در طول این سال ها بدان توجه نشده است.واقعیت این است که مردم در زمان جنگ فشارهای زیاد اقتصادی را تحمل می کردند زیرا تبعیض و بی عدالتی وجود نداشت.آنچیزی که امروز مردم را اذیت می کند تبعیض و بی عدالتی است.بی تدبیری در اداره امور نیز موجب افزایش نارضایتی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعتراض ابزار مردم برای بیان مطالباتشان است/ بیان اعتراض باعث جلوگیری از رفتار های ساختارشکنانه می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..