تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بازار سرمایه بر مدار ناامیدی

عوامل مهمی در این مدت به یاس این روز‌ها در بازار سرمایه کمک کردند. برجام و وضع تحریم‌های جدید بر صادرات نفت از سوی آمریکا و تاکید طرف آمریکایی بر ادامه‌دار بودن تحریم‌های جدید باعث ناامیدی بیشتر بر بازار شد.

بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی معاملات روز یکشنبه را به پایان برد که نماگر اصلی بازار سهام در این روز با کاهش ۶۷/ ۰‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و ۳۲۲‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد و کمترین مقدار از ۱۴اسفند سال‌۱۴۰۰ را به خود دید.

نماگر هم‌وزن بازار نیز در این روز با کاهش ۰۴/ ۱‌درصدی در سطح ۳۸۲‌هزار واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز یادشده رقم‌هزار و ۴۶۹‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه حدود ۲۷۷‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این میان نکته‌ای که مورد‌توجه اغلب سرمایه‌گذاران بازار سهام قرار دارد، واکنش بازار به محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۳۲۰‌هزار واحد است.

از طرفی در حال‌حاضر بازار و سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش عملکرد‌های ۶‌ماهه و همچنین گزارش‌های فصلی شرکت‌ها هستند تا بلکه با مخابره‌شدن وضعیت این گزارش‌ها به بازار، بورس تهران بتواند حداقل در کوتاه‌مدت روند باثباتی به خود بگیرد.

بازار سرمایه بر مدار ناامیدی

مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند معاملات بورس تهران پرداخته و گفته است: در دومین هفته از فصل جدید۱۴۰۱ شرایط بازار نسبت به هفته قبل با ناامیدی بیشتری از سمت فعالان بازار پیگیری شد. شاخص‌کل و شاخص هم‌وزن عملکردی ضعیف از خود به نمایش گذاشتند و خروج پول در بازار که در انتهای هفته گذشته به‌صورت بسیار محدود نشانه‌های بهتری را نمایش می‌داد، دوباره در مدار شدت‌گرفتن خروج پول خودنمایی کرد که نشان‌دهنده فضای ناامیدی بر کلیت بازار تعبیر می‌شود.

عوامل مهمی در این مدت به یاس این روز‌ها در بازار سرمایه کمک کردند. برجام و وضع تحریم‌های جدید بر صادرات نفت از سوی آمریکا و تاکید طرف آمریکایی بر ادامه‌دار بودن تحریم‌های جدید باعث ناامیدی بیشتر بر بازار شد؛ ضمن اینکه بازار مدت‌هاست که به‌دنبال احیای برجام و در نتیجه ورود به گروه‌ها و صنایع مرتبط بر برجام است تا بتواند در این ترند، عملکرد قابل‌قبولی برای پرتفو‌ها انجام داده و سود‌سازی مناسبی نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: هر چند در روز‌های اخیر خبری مبنی‌بر آزاد‌شدن پول‌های بلوکه‌شده مخصوصا در کره در قبال آزادی زندانیان آمریکایی دست به‌دست شد که به دلیل عدم‌تایید از طرفین مذاکره‌کننده، بازار سهام واکنش خاصی به این موضوع نشان نداد، اما از زاویه تکنیکالی چشم بازار به محدوده مهم داینامیکی یک‌میلیون و ۳۲۰‌هزار واحد دوخته شده و واکنش بورس تهران در این محدوده برای فعالان بازار سرمایه اهمیت بسیاری دارد، چراکه به‌نظر می‌رسد در صورت ازدست‌رفتن این سطح حمایتی، اعتماد اهالی بازار سرمایه سخت‌تر از شرایط کنونی به بازار باز‌خواهد‌گشت؛ این در حالی است که با توجه به گام حرکتی دماسنج اصلی بازار سرمایه به‌نظر می‌رسد روند نزولی نماگر یادشده تا سطح یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد ادامه داشته باشد و، اما در طرف مقابل احتمال می‌رود با توجه به اینکه این محدوده از دیدگاه زمانی هم تا ۱۰روز آینده محدوده مهم و معتبری تلقی می‌شود، امکان حمایت‌شدن در این سطح را بالاتر خواهد برد.

بازار در انتظار گزارش عملکرد شرکت‌ها

این کارشناس تصریح کرد: ضمن اینکه بازار سهام همچنان نگاه خاصی به گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها و همچنین گزارش عملکرد فصل تابستان آن‌ها دارد تا شاید گزارش‌های مذکور با بازگرداندن رونق نسبی در معاملات موجبات افزایش تقاضا در روز‌های آینده را فراهم کنند، اما جلوگیری از ریزش بازار که این روز‌ها در مواجهه‌ای جالب‌توجه در واگرایی بین ارز و بورس هستیم، امکان حرکت از جانب صنایع دلارمحور را بالا می‌برد که این امر شاید دوباره نگاه‌ها را به بازار معطوف کرده و باعث افزایش تقاضای نسبی در بازار سرمایه شود.

دیبا در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت شرایط سیاسی این روز‌ها شرایطی را رقم زده که در پی آن باید ریسک سیاسی را به ریسک‌های قبلی بازار اضافه کرد که خود باعث شکل‌گیری شرایط پیچیده‌ای در داشتن نقشه‌راه برای آینده بازار است.

از طرفی نکته‌ای که این روز‌ها در مورد بودجه سال‌آینده عنوان می‌شود افزایش در حقوق و دستمزدهاست که به هرحال این کار برای شرکت‌ها می‌تواند تقاضا را افزایش دهد هر چند که در طرف مقابل باعث بیشتر‌شدن هزینه‌ها هم نیز خواهد شد، اما اگر در یک معادله این موضوع بررسی شود، خبر خوبی برای شرکت‌ها است که باعث بالا رفتن چشم‌انداز تورمی در جامعه هم خواهد بود، اما به هر حال لایحه بودجه هم امکان آسیب‌زایی برای برخی صنایع نظیر فلزی‌ها، پالایشی‌ها، معدنی‌ها و صنایع پتروشیمی را نیز دارد.

ارزش کل بورس تهران




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بازار سرمایه بر مدار ناامیدی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..