تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس / فرمانده کل انتظامی کشور به «بهارستان» گزارش داد

سیدنظام الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه (۱۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: این جلسه با حضور وزیر کشور و فرمانده کل انتظامی کشور برگزار شد و گزارشی درباره اتفاقاتی که طی دو هفته اخیر در کشور رخ داده است، ارائه شد.

وی بیان کرد: در ابتدا گزارشی درباره فوت مهسا امینی ارائه شد و فرمانده کل انتظامی کشور درباره نحوه مواجهه فراجا با این موضوع و اتفاقات و اعتراضاتی که رخ داد، مطالبی را مطرح کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بعد امنیتی مطالبی را درباره وقایع اخیر ارائه کرد، علاوه بر این ۵ تن از نمایندگان مجلس هم نقطه نظرات خود را در این باره مطرح کردند و پیشنهاداتی هم به دستگاه‌های اجرایی دادند.

فضای مجازی باید قانونمند باشد

موسوی درباره زمان رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی گفت: بخش عمده‌ای از کسانی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند، از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحریک شدند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نظر مجلس آن است که بر اساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند اما هنوز تصمیم گیری قطعی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده است.

وی درباره وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: برخی از بازداشت شدگان جوانانی بودند که در یک فضای هیجانی در روزهای اولیه در اعتراضات حضور پیدا کردند که این افراد آزاد شدند.

موسوی بیان کرد: برخی از افراد هم که عقبه تشکیلاتی نداشته باشند، آزاد خواهند شد و احتمالاً با آنان مدارا می‌شود. اما افرادی هستند که به صورت تشکیلاتی و سازمان یافته در اغتشاشات حضور یافته‌اند که همان طور که در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است، افرادی که با معاندان ارتباط داشتند قطعاً مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند و قوه قضائیه برای آنان پرونده تشکیل خواهد داد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: درگذشت مهسا امینی اتفاقی بود که رخ داد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان بر این اعتقاد هستند که حتماً باید احکام شرع، ارزش‌ها، اصول انقلاب و حجاب به عنوان اصول قانون اساسی اجرایی شود و تکالیف شرعی مورد توجه قرار گیرد و ما باید نسبت به انجام تکالیف مسئولیت داشته باشیم.

نیروی انتظامی باید تکالیف قانونی خود را انجام دهد

وی بیان کرد: نیروی انتظامی هم مطابق قانون باید تکالیف قانونی خود را انجام دهد. البته ما نسبت به جان انسان‌ها تقید داریم و جان انسان‌ها برای ما بسیار مهم است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بعد از ماجرای اتفاق افتاده برای مهسا امینی مسئولان ارشد کشور با تشکیل کمیته‌هایی دستور پیگیری برای بررسی ماجرا را دادند. فرمانده کل انتظامی هم توضیحاتی درباره پیگیری‌های انجام شده به نمایندگان ارائه داد.

موسوی گفت: به گفته سردار اشتری از همان روز اول که این اتفاق برای مهسا امینی رخ داد، به فرماندهی انتظامی تهران و دیگر مسئولان ذیربط دستور داد پیگیر ماجرا باشند و اشتری گفت که بنده به آنان تأکید کردم که فکر کنید موضوع درباره دختر خود من است و حتماً پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

گروه‌های سازمان یافته دنبال ایجاد آشوب در کشور بودند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین پیگیری‌های لازم برای حفظ جان مهسا امینی انجام شد، اما متأسفانه فوت شد. برخی از گروه‌های سازمان یافته فوت مهسا امینی را بهانه‌ای برای ایجاد آشوب در کشور ما کردند و در جلسه امروز یک تفکیک و دسته بندی بین بازداشت شدگان هفته‌های اخیر انجام شد و مشخص شد چند دسته از افراد مختلف در اعتراضات مختلف حضور داشتند.

وی افزود: بخشی از مردم به لحاظ فضای عاطفی که ایجاد شده بود، در اعتراضات آن هم در روزهای اولیه حضور یافتند اما پس از آنکه فهمیدند یک جریان به دنبال این است که موضوع مهسا امینی را به مباحث دیگر بکشاند، این دسته از افراد از حضور در میدان خودداری کردند.

اغتشاشگران از سلاح‌های سرد و گرم استفاده می‌کردند

موسوی گفت: در مقابل، برخی از افراد که در این تجمعات حضور داشتند، به صورت کاملاً آموزش دیده و سازمان یافته در این تجمعات حضور پیدا کردند. با خارج از کشور در ارتباط بودند و از انواع سلاح‌های سرد و گرم استفاده می‌کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین برخی از افراد در این تجمعات حضور یافتند که علت حضور آنان در تجمعات، هیجاناتی بود که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد شد. با وجود این را باید بگویم که علیرغم عمیق و گسترده بودن سطح تحرکاتی که معاندان در دو هفته اخیر انجام دادند، مردم به این حرکت‌ها نپیوستند.

قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند

وی افزود: براساس برآورد وزیر کشور، در اوج درگیری و اغتشاشات که در روز ۳۰ و ۳۱ شهریور بود، بیشتر از ۴۵ هزار نفر در مجموع شهرهای ایران در تجمعات حضور نداشتند که نشان می‌دهد قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق اظهارات فرمانده ناجا و معاون عملیات سپاه سرشاخه‌های بسیاری از آشوب و اغتشاش‌ها در حوادث اخیر مشخص شدند و همچنین تروریست‌های تجزیه طلب در مرزهای غربی و شرقی کشور به دنبال ایجاد اغتشاش بودند. موسوی تأکید کرد: این گروه تجزیه طلب به دنبال این بودند که فعالیت‌های خود را در سیستان و بلوچستان از سر بگیرند که نیروهای امنیتی کشور با آنان برخورد کردند.

وی با اشاره به اظهارات قالیباف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که باید بین اعتراض و اغتشاش تفکیک قائل شد. مجلس و مسئولان به این مسئله تأکید دارند که در کشور یک سری اعتراضات وجود دارد که باید بستری برای بیان اعتراضات فراهم شود.

مجلس شورای اسلامی بستر بیان اعتراضات را قانونمند می‌کند

موسوی گفت: مجلس شورای اسلامی بنا دارد که فضا و بستر ابراز اعتراض‌ها قانون مند و روشن شود که مرز اعتراضات و اغتشاشات مشخص شود. البته در گذشته هم اعتراضاتی جلوی مجلس انجام می‌شد اما مردم اعتراضات صنفی خود را مطرح می‌کردند و در بسیاری از موارد این اعتراضات تبدیل به اغتشاش نشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظر ما بر آن است که فضای مجازی نباید میدانی برای سوءاستفاده دشمنان شود. دشمن نباید از فضای مجازی علیه ما استفاده کند و بر این اساس باید فضای مجازی چارچوب دار و قاعده مند شود. وی ادامه داد: گزارش‌های مختلفی ارائه شد که اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی بین خارج و داخل مبادله شده است. برخی از اغتشاشگران با هماهنگی وارد شده و از سلاح گرم و سرد استفاده می‌کردند. بخش زیادی از کشته شده‌ها توسط این افراد بودند.

موسوی اظهار داشت: در شمال عراق، سپاه عملیات سنگینی انجام داد. طبق گزارش ارائه شده در مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل مقرهای ضد انقلاب در مرزها خالی بود که در جریان اغتشاشات پر شد و آنها به شهرهای غربی و شرقی ورود داشته و برنامه‌هایی برای تحریک مردم و تبدیل اعتراض و اغتشاش داشتند که با ورود سپاه و اقدامات سنگین برای این گروه‌های تروریستی حجم سنگین اغتشاشات کمرنگ شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن‌ها سعی کردند در شرق کشور به خصوص سیستان و بلوچستان اغتشاشات را احیا کنند که با مقابله جدی نیروهای انتظامی و امنیتی کشور مواجه شدند.

مأموریت رئیس مجلس به سه کمیسیون تخصصی

وی درباره رفع فیلتر برخی اپلیکیشن‌ها چون واتساپ و اینستاگرام، گفت: تاکید بر این بود که بخش عمده‌ای از کسانی که در این اغتشاشات حضور داشتند از بستر شبکه‌های مجازی تأثیر گرفتند. تا زمانی که اغتشاش و آشوب وجود داشته باشد، براساس مصوبات مقامات، این وضعیت ادامه پیدا می‌کند، اما طبیعتاً تصمیم قطعی در این باره به قانون نیاز دارد که مجلس شورای اسلامی براساس واقعیات جامعه تصمیم می‌گیرد و تاکید بر این است که مردم باید از این فضا استفاده کنند و در عین حال بستر فضای مجازی نباید مورد استفاده دشمنان قرار گیرد.

موسوی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی به سه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و آموزش و تحقیقات مأموریت داد که گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته ارائه کنند. ۳۰ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند.

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس / فرمانده کل انتظامی کشور به «بهارستان» گزارش داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..