تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آرايش صعودي در بازار ارز

آرايش صعودي در بازار ارز

روزنو :روز گذشته قيمت دلار بار ديگر به كانال قيمتي بازگشت كه 115 روز پيش در آنجا قرار داشت. در تاريخ نرخ‌گذاري دلار هيچ‌گاه قيمت ارز پيشرو بازار از 34 هزار تومان فراتر نرفته است. اما ديروز قيمت‌ها در بازار ارز با هيجان و تكانه‌هاي بالايي همراه شد و عصر ديروز، دلار حتي به كانال 33 هزار تومان نيز ورود كرد. در ميانه سفر ابراهيم رييسي به نيويورك كه هفته گذشته به پايان رسيد، اميدواري به احياي برجام و پيشرفت در مذاكرات هسته‌اي نيز قوت گرفته بود. در آن زمان گفته مي‌شد كه ديدارهاي برخي چهره‌هاي سياسي و حتي خود رييس‌جمهور است كه فضاي اقتصادي را براي ماندن دلار در نرخ‌هاي زير 32 هزار تومان فراهم ساخته است. اما حالا كه حداقل روي كاغذ، امكان احياي برجام تا زمان به پايان نرسيدن انتخابات ميان دوره‌اي كنگره به تعويق افتاده انتظارات تورمي در بازار ارز نيز رشد يافته است. اتفاقي كه در نهايت به افزايش تقاضا در بازار منتهي شده است.

تغيير كانال دلار كه تقريبا از يك هفته پيش آغاز شده موجب شد بانك مركزي به عنوان اصلي‌ترين بازيگر اين بازار دست به عرضه سنگين ۱۰۰ ميليون دلاري در بازار توافقي بزند كه حدود ۱۰ برابر ميزان عرضه روزهاي پيشين بود. اين عرضه در نرخ ۳۰۸۵۰ تومان اتفاق افتاد كه ۱۸۰ تومان بيشتر از نرخ روز قبل بود. منظور از بازار توافقي، معاملات ميان صرافي‌ها و صادركنندگان در بازار متشكل ارزي است. صرافان از اواخر خرداد امسال مجاز شدند ارز اسكناس صادركنندگان را به نرخ توافقي از آنها بخرند. با اين حال، به نظر مي‌رسد امروز بزرگ‌ترين بازيگر اين بازار خود بازارساز ارزي بوده باشد.

با اين حال، قيمت دلار بدون توجه به ارزپاشي انجام گرفته به بالاي 32 هزار تومان رفت. اين در حالي است كه پيش از اين هر بار پس از آنكه دلار از مرزي حساس عبور مي‌كرد به ناگهان تصميمي مثبت در زمينه برجام موجب معكوس شدن مسير دلار و عقب‌نشيني آن از سقف مي‌شد. نخستين ‌بار زماني بود كه همزمان با روي كار آمدن دولت سيزدهم و وقفه طولاني در مذاكرات وين دلار به سرعت در حال رشد بود. در آن زمان قيمت دلار تهران براي دومين بار در تاريخ به بيش از ۳۰ هزار تومان رسيد و دولت رييسي به سرعت مذاكرات را از سر گرفت. آژير قرمز دوم نيز وقتي به صدا درآمد كه دلار با شدت گرفتن اختلافات ميان تهران و غرب، دلار و صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي حكام به سقف تاريخي ۳۳۳۰۰ تومان رسيد. اندكي بعد خبر ازسرگيري مذاكرات در قطر منتشر شد و دلار را پايين كشاند. هر چند اين‌بار هم دوره‌هاي متعدد گفت‌وگو به نتيجه نرسيد و شاهد اوج‌گيري مجدد نرخ ارز هستيم.

اما اين‌بار، نگراني‌ها از پايان يافتن فرصت احياي برجام ممكن است شرايط متفاوتي را براي شاخص ارزي كشور رقم بزند. وبگاه امريكايي واشنگتن فري بيكن در گزارشي مدعي شد كه دولت بايدن دوهفته پيش پشت درهاي بسته، به كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان خبر داده كه مذاكرات با ايران به بن‌بست خورده است. هر چند در كوتاه‌مدت احتمال دارد رشد دلار با عرضه بازارساز متوقف شود، اما به باور كارشناسان، افت پايدار دلار در گروي رفع تحريم‌ها خواهد بود. به‌رغم تمام خوشبيني‌هايي كه در مرداد و اوايل شهريور نسبت به توافق شكل گرفته بود، از نيمه شهريور دوباره با تعليق مذاكرات مواجهيم. تعليقي كه تصور مي‌شود ممكن است تا نيمه آبان (زمان برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا) ادامه يابد و طولاني شدن انتظار براي توافق مي‌تواند نااميدي فعالان بازارها از احياي برجام و رشد دلار را به همراه داشته باشد.

رسيدن نرخ برابري دلار به ريال تا حوالي ۳۲۸۵۰ تومان هم بدان معناست كه با سقف تاريخي دلار تنها كمتر از ۱.۵ درصد فاصله داريم و به محدوده آخرين مقاومت دلار رسيديم. به عبارت ديگر، دلار در حال حمله به سقف تاريخي خود (۳۳۳۰۰ تومان) است. با نگاهي بر شاخص‌هاي اين نرخ متوجه آن خواهيم شد كه تقريبا غالب آنها سيگنال صعودي صادر مي‌كنند. به‌طور مثال شاخص ميزان بيش‌خريد و بيش‌فروش شدن نشان مي‌دهد، در حال حاضر مقاومت دايناميك دلار شكسته است و با قرار گرفتن در سطح ۷۷ واحدي آرايش صعودي گرفته است. جدي‌ترين مقاومت پيش روي دلار قيمت ۳۳۲۳۰ توماني بوده و حالا به نظر مي‌رسد كه اين سطح مقاومتي شكسته است.بانك مركزي با بالا بردن سطح عرضه ارز نشان داد كه به راحتي اجازه نوسانات معنادار افزايشي را نخواهد داد. با اين حال به نظر مي‌رسد سطح تقاضا نيز كمي در بازار پشت خطي بالا رفته و برخي معامله‌گران باور دارند كه ممكن است با توجه به فضاي ملتهب ناآرامي‌ها، مقداري تقاضاي احتياطي وارد بازار روز جاري شود. تحريم‌هاي جديد امريكا نيز تا حدي اميد به احياي برجام را كمرنگ كرده است و بايد ديد بانك مركزي مي‌تواند انتظارات منفي حاصل از اين اتفاق را مديريت كند يا اوضاع به سود افزايشي‌هاي بازار رقم خواهد خورد.

ورود دلار به كشور سخت شد؟

پيش از اين عنوان شده بود كه اگر قيمت دلار مرز ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را رد كند، روند افزايشي آن ادامه‌دار است. دلار ديروز اين مرز را رد كرد و حالا پيش‌بيني‌ها بيانگر اين است كه روند قيمت افزايشي است. مگر اينكه بانك مركزي قوي‌تر از گذشته حاضر شود.اگرچه روند قيمت دلار در روزهاي گذشته صعودي بود، اما حميدرضا جيهاني، كارشناس بازار مالي در گفت‌وگو با تجارت‌نيوز معتقد است ليست جديد تحريم‌هاي امريكا عليه شركت‌هاي پتروشيمي سيگنال افزايشي به قيمت دلار داده و سبب افزايش آن شده است. اين كارشناس بازار مالي گفت: تحريم‌هاي جديد امريكا شركت‌هايي را نشانه گرفته كه محصولات پتروشيمي ايران را به چين، هند و امارات صادر مي‌كردند. يكي از مهم‌ترين شركت‌هاي ارزآور ما يعني شركت «صنايع شيميايي ايران» كه زيرمجموعه بانك صنعت و معدن است، در اين ليست قرار دارد و اين مساله نشان مي‌دهد كه روند ورود ارز به كشور با مشكل بيشتري مواجه مي‌شود. همين مساله به بازار سيگنال افزايش قيمت داده است. اما به گفته اين كارشناس، افزايش تحريم‌ها تنها عامل افزايش‌دهنده قيمت دلار نيست، چون بازار ارز ما از چندين مولفه اثر مي‌گيرد. يكي ديگر از اين مولفه‌ها، تراز تجاري است. تراز تجاري شش ماهه ايران هفته گذشته منتشر شد. اين گزارش نشان مي‌دهد كه ميزان واردات از صادرات پيشي گرفته و تعادل منابع ارزي بر هم خورده است. البته اين كارشناس مي‌گويد: الان به لحاظ ارزآوري و منابع بلوكه شده قبلي وضعيت به گونه‌اي است كه ما مشكلي در تامين ارز نداريم و حتي بانك مركزي توانسته قيمت دلار را مهار كند. جيهاني مي‌گويد: مجموع سيگنال‌هايي كه به بازار ارز مي‌رسد به گونه‌اي است كه نشان مي‌دهد ورود دلار به كشور احتمالا با مشكل مواجه مي‌شود و قيمت دلار تحت تاثير اين اخبار آماده جهش بود. اما بازارساز با تزريق سنگين ارز به بازار مانع اين جهش شده است. فعلا منابع ارزي بانك مركزي در شرايط خوبي است و با كمك اين منابع جلوي افزايش قيمت دلار را گرفته است.

اين كارشناس تاكيد مي‌كند كه از منظر تكنيكال كانال ۳۲ هزار توماني براي ادامه روند صعودي قيمت دلار در نيمه دوم سال كانال بسيار مهمي است. ديگر كارشناسان هم معتقدند منابع ارزي بانك مركزي در شرايطي نيست كه در نيمه دوم سال جاري آماده ارزپاشي قوي در بازار باشد و براي همين اين احتمال وجود دارد كه قيمت دلار در نيمه دوم سال مسير متفاوتي با نيمه اول طي كند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آرايش صعودي در بازار ارز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..