تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فقط ظواهر مناسک دینی نشانه مسلمانی نیست

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، کارشناس مذهبی، در رابطه با حق الناس بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) رو به کعبه ایستادند و خطاب کردند:‌ای خانه خدا! چقدر حرمتت بزرگ است و سپس فرمودند: اما حرمت مومن از تو بیشتر است. از اینرو، در یکی از روایت‌های پیامبر اکرم (ص) آمده است: «مَن حَبَسَ عَن أخیهِ المُسلِمِ شَیئا مِن حَقِّهِ، حَرَّمَ اللّه ُ عَلَیهِ بَرَکَةَ الرِّزقِ إلاّ أن یَتوبَ» «هر کس که چیزى از حقّ برادر مسلمانش را نگه دارد (و به او ندهد)، خداوند برکت روزى را بر او حرام مى کند مگر آن که توبه کند.». یعنی اگر کسی حق برادر مومن خود را ضایع کند، خداوند هم، رزق او را کم می‌کند. زیرا این فرد کم ظرفیت و کوچک است و فردی که کوچک باشد رزقش کم است. این در حالی است که حق دیگران را رعایت کردن، ظرف آدم را بزرگ می‌کند و رزق او زیاد می‌شود و رزق هم فقط رزق مادی نیست و علم و آبرو هم رزق است.

این کارشناس مذهبی گفت: متأسفانه، گاهی در جامعه دینی فقط ظواهر مناسک دینی نشانه مسلمان بودن محسوب می‌شود؛ این که فرد اهل نماز باشد، روزه بگیرد، محاسن داشته باشد و خانم‌ها حجاب را رعایت کنند و اگرچه بدون تردید، همه این‌ها لازم است، ولی کافی نیست؛ به طوری که اگر انسان بخواهد به مسلمانی یک فرد نمره دهد این‌ها کافی نیستند.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند: «لا تنظروا الی طوع رکوع الرجل و سجوده، فان ذلک شی ء اعتاده فلو ترکه استوحش لذلک و لکن انظروا الی صدق حدیثه و اداءامانته؛» «به رکوع و سجده‌های طولانی افراد نگاه نکنید، زیرا ممکن است به آن عادت کرده باشند و برای او یک امر عادی شده باشد، و اگر آن را ترک کنندوحشت کنند، بلکه راستگویی و امانتداری او را بنگر.»

 این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر می‌خواهید به طور کامل، مسلمان بودن کسی را محک بزنید، ببینید تا چه اندازه راستگو و امانت دار است. به ویژه در مسائل مالی، ببینید تا چه اندازه با انصاف است. زیرا متأسفانه، افراد زیادی هستند که ظواهر دینی دارند، ولی به مسائل مالی که می‌رسد چشم خود را می‌بندند انگار که نه خدایی وجود دارد و نه هیچ چیز دیگری و این انصاف و رعایت کردن حق دیگران نیست. 

به گفته حجت الاسلام عالی، گاهی، افرادی که در صف اول جماعت هستند وقتی به خانه می‌روند اخلاقشان را با یک من عسل هم نمی‌توان خورد و به همین خاطر، وقتی وارد می‌شود، اطرافیانش می‌گویند شمر آمد. نامه‌ای به دستم رسید و خدا شاهد است که تنم لرزید و اصلاً باورم نمی‌شد و می‌گفتم مگر می‌شود؟! امکان پذیر است؟! و دختر خانم ۱۹-۱۸ ساله‌ای نوشته بود: با وجود این که پدرم، به ظاهر اهل نماز و... است در خانه، آن چنان ظلمی می‌کند که دعای ما این است یا ما بمیریم و یا او.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فقط ظواهر مناسک دینی نشانه مسلمانی نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..