تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برگشت موقوفات تصرف شده به حالت وقف در جمهوری اسلامی

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفتگو درباره جایگاه وقف در کشور گفت: وقف یکی از سنت‌های بزرگ الهی است که مورد توجه تمام ادیان الهی بوده و مختص دین اسلام نیست. بلکه پیامبران همیشه در ادیان قبل از اسلام به این موضوع توجه داشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور ادامه داد: الان هم وقف مختص مسلمانان نیست و در بسیاری از کشور‌های غیراسلامی دیده می‌شود. البته ممکن است عنوان وقف را به کار نبرند، ولی همان کارکرد وقف را دارد. به عنوان مثال، در کشور انگلستان خیلی از مراکز علمی و درمانی آن موقوفه است و کارکرد اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه وقف در اصطلاح فقهی یعنی ملکی که باقی بماند و از منافع آن در طول تاریخ استفاده شود، افزود: حضرت محمد (ص) از وقف به عنوان صدقه جاری یاد کردند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف گفت: عمل وقف علاوه‌بر اینکه در سایر کشور‌ها انجام می‌شود، از هزاران سال پیش در ایران اسلامی انجام می‌شده است. حتی قبل از اسلام موقوفاتی مانند آتشکده‌ها، معبد‌ها و درمانگاه‌ها را داشتیم تا مردم از آن‌ها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور با بیان اینکه از حدود ۲۰۰ هزار موقوفه‌ای که ثبت کردیم، اکثرشان به بعد از اسلام مربوط می‌شود، توضیح داد: از آنجایی که در دین اسلام به حفظ وقف تاکید شده و گفته شده که مردم حق ندارند به غیر از آنچه که واقف نیت کرده، در اموال تصرف کنند، موقوفات در طول تاریخ باقی مانده است.

وی افزود: البته در طول تاریخ تصرفاتی نسبت به وقف شده و بذل و بخشش‌هایی از اموال صورت گرفته است. در زمان جمهوری اسلامی امام خمینی (ره )با فتوایی که دادند فرمودند: موقوفات باید به حالت وقفی خود باقی بماند و اگر فردی تصرفی در اموال کرده که اسنادش موجود است، باید برگردد. بنابراین، بسیازی از موقوفاتی که تصرف شده بود، در زمان جمهوری اسلامی برگشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برگشت موقوفات تصرف شده به حالت وقف در جمهوری اسلامی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..