تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هزینه 274 میلیارد ریال درآمد موقوفات قم در راستای اجرای امینانه نیت واقفان

به گزارش خبرگزاری بسیج استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در نشست خبری دهه وقف که با حضور اهالی رسانه در بقعه علی بن بابویه قمی برگزار شد با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت این اداره کل اظهار کرد: وظیفه سازمان اوقاف و ادارات کل آن در استان‌ها، حفظ عین موقوفات شناسایی شده متصرفی و غیر متصرفی و حفاظت از آنهاست تا این سرمایه عظیم، برای آیندگان محفوظ بماند.

وی افزود: در زمینه حفظ موقوفات با مباحث مختلفی روبرو هستیم، بعضی اوقات موقوفاتی را داریم که وقف‌نامه‌ی آنها موجود است ولی متصرفان حاضر به تمکین از قوانین حقوقی و شرعی وقف نیستند که از راه حقوقی سعی در حل این مشکل داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه گاهی حواشی متعددی راجع به موقوفات به وجود می‌آید که موجب کندی امور می‌شود گفت: شناسایی موقوفات یکی از مسائل مهمی است که در اولویت کارهای اوقاف قرار دارد چه بسا اینکه موقوفاتی داشته باشیم که هنوز از آنها اطلاع نداریم.

وی ادامه داد: خیرین نیک‌اندیش در طول تاریخ بخشی از اموال خود را وقف کرده‌اند تا هم گرهی از کار مردم باز کنند و هم با توجه به اینکه در اسلام و به خصوص در مکتب تشیع، وقف با آخرت انسان در ارتباط است، توشه‌ای برای آن دنیای خود برگیرند.

اسکندری با تاکید بر روشن‌گری در زمینه وقف گفت: هنوز در ذهن برخی افراد، نگاه منفی نسبت به وقف و سازمان اوقاف وجود دارد که به خاطر پیشینه‌ تاریخی است بنابراین باید هم اهمیت وقف را برای این گروه از افراد تبیین کرد و هم از خدمات موقوفات گفت زیرا آنها گمان می‌کنند مسئولان اوقاف درآمد املاک وقفی را به صورت دلخواه هزینه می‌کنند در حالیکه اجرای امینانه نیت واقفان اولویت سازمان اوقاف بوده و ریالی به جز در مسیر نیت واقف بکار گرفته نمی‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: گاهی برخی افراد به اداره اوقاف مراجعه می‌کنند و درخواست‌های مالی دارند ولی نمی‌توانیم به آنها کمک کنیم چون باید دقیقا از محل موقوفاتی برای آنها هزینه شود که نیت واقف، ناظر به نیاز آنها باشد.

وی با اشاره به اقدامات اجتماعی اوقاف استان قم با محوریت بقاع متبرکه گفت: در اوج شیوع کرونا یعنی در سال 1399، بالغ بر 19 میلیارد تومان برای تهیه بسته‌های معیشتی و امور بهداشتی و درمانی هزینه شد، در سال گذشته هم 27 میلیارد تومان اجرای نیت واقف را در قم شاهد بودیم.

اسکندری به طرح مهر تحصیلی از محل عواید موقوفات در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره و ابراز کرد: اواخر شهریورماه امسال، 2600 بسته نوشت‌افزار ایرانی از همین محل بین دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم طرح سازمان اوقاف برای سرمایه‌گذاری در موقوفات و بقاع متبرکه را مورد توجه قرار داد و افزود: به عنوان مثال روی بام چندین بقعه متبرکه شاخص استان قم، پنل‌های خورشیدی برای تولید برق نصب شده است.

وی ادامه داد: طرح‌های دیگری هم در قم تدوین و اجرایی شده که تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از یک یا دو پروژه خواهیم بود.

اسکندری به طرح‌های سرمایه گذاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ۶ ماه نخست سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: در این مدت پنج طرح با هزینه ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به اجرا درآمد.
هزینه 274 میلیارد ریال درآمد موقوفات قم در راستای اجرای امینانه نیت واقفان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برای جلوگیری از اختلاف اراضی موقوفات با اراضی مردم و تثبیت املاک وقفی، طرح تسهیل صدور سند مالکیت برای مستاجران رقبات اجرایی شده است گفت: بر این اساس‌ اقدام به سنددار کردن ۵۱۰ رتبه به ارزش ریالی هزار میلیارد تومان در یک سال گذشته شده است.

وی از پیگیری دعاوی حقوقی و استیفای حقوق وقف ۸۷ پرونده طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از موقوفه خواری و رفع اختلاف‌های مستاجران موقوفات و حصول عواید موقوفه انجام شد.

اسکندری با اشاره به فعالیت هفت موکب این اداره کل در ایام اربعین اظهار کرد: ۱۹۴ نفر از خادمان افتخاری و مبلغان در این موکب‌ها فعال بودند و سه وعده پذیرایی صبحانه، ناهار و شام به تعداد ۲۲۳ هزار پرس غذا توزیع شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه طی سال گذشته هزار و ۱۶۰ تن از روحانیان حوزه علمیه و روحانیان بومی به مناسبت‌های مختلف به بقاع متبرکه و مناطق محروم اعزام شده‌اند عنوان کرد: از دیگر طرح‌های فرهنگی می‌‎توان به اجرای طرح شمیم خدمت در هشت بقعه، برگزاری ۵۶۰ برنامه در بقاع متبرکه شاخص در قالب مراسم ادعیه و مناسبت‌های مذهبی و انقلابی و کمک به ۱۵۰ هیات مذهبی‌اش در یک سال گذشته صورت گرفت.

انتهای پیام./




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هزینه 274 میلیارد ریال درآمد موقوفات قم در راستای اجرای امینانه نیت واقفان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..