تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تأثیر بیت کوین روی محیط‌زیست به‌اندازه تأثیر استخراج نفت است

براساس مطالعه‌ی جدیدی که امروز در Scientific Reports منتشر شد، آسیب‌های زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی‌ از استخراج بیت کوین با صنایع آلاینده‌ی بدنام ازجمله تولید گوشت‌ گاو و نفت‌ خام برابری می‌کند. این تحقیق نشان داد که هر یک دلار در ارزش بازار پادشاه رمزارزها در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به‌طورمتوسط ۳۵ سنت خسارت آب‌وهوایی ایجاد می‌کند.

در مقام مقایسه، بنزین ۴۱ سنت خسارت آب‌وهوایی و تولید گوشت گاو نیز ۳۳ سنت خسارت به‌بار می‌آورد. وقتی از ارزش اقتصادی و تأثیر زیست‌محیطی سخن به‌میان می‌آید، بیت کوین‌ گاهی با طلا مقایسه می‌شود. این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که آسیب‌های آب‌وهوایی ناشی از فعالیت شبکه‌ی این رمزارز درواقع ۸٫۷۵ برابر بیشتر از طلا بوده است.

اندرو گودکیند، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار اقتصاد در دانشگاه نیومکزیکو، در ایمیلی به ورج گفت: «سهم آسیب‌رساندن بیت کوین به محیط‌زیست درمقایسه‌با فرایند استخراج طلا، تقریباً یک‌ برابر بیشتر است.» حال منظور از آسیب‌های اقلیمی دقیقاً چیست؟ محققان برای تخمین هزینه‌ی دلاری آسیب‌های آینده به سیاره‌ی زمین دراثر تغییرات آب‌وهوایی، از معیار مهمی بهره گرفتند که در سیاست‌گذاری‌ها استفاده می‌شود.

محققان در سیاست‌گذاری‌های خود به «هزینه‌ی اجتماعی کربن» توجه کردند؛ معیاری که مواردی مثل زیان در بهره‌وری کشاورزی و نیروی‌ کار و تخریب ناشی از افزایش‌ سطح دریا را در نظر می‌گیرد. آنان از مدل‌های آب‌وهوایی و سایر داده‌ها برای محاسبه‌ی میزان خسارت (برحسب دلار) برای هر تن دی‌اکسید‌کربن اضافه‌ای استفاده کرده‌اند که وارد جوّ زمین می‌شود.

مصرف برق شبکه‌ی بیت کوین در هر سال به‌اندازه‌ی یک کشور کوچک است. بیشتر انرژی موردنیاز این شبکه برای تأیید تراکنش‌ها و استخراج سکه‌های جدید استفاده می‌شود. نویسندگان مطالعه‌ی مذکور، میزان مصرف کلی برق شبکه‌ی این رمزارز و انتشار دی‌اکسید‌کربن آن را تخمین زدند و سپس با هزینه‌ی اجتماعی کربن، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن‌ را به خسارت دلاری آن تبدیل کردند.

محققان متوجه شدند با احتساب هزینه‌ی اجتماعی کربن معادل ۱۰۰ دلار در هر تن، خسارت‌های آب‌وهوایی به‌ازای استخراج هر واحد بیت کوین به‌طورمتوسط ۳,۰۸۸ دلار است. طبق اعلام این محققان، کل خسارت اقلیمی ناشی از استخراج بیت کوین و فعال‌بودن شبکه‌ی این رمزارز بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۲ در کل جهان به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

اخطار مهم این است که همچنان بحث‌های زیادی درباره‌ی این‌ موضوع وجود دارد که هزینه‌ی اجتماعی کربن به‌ازای هر تن واقعاً چقدر باید در نظر گرفته شود. محققان با استفاده از معیار ۱۰۰ دلار در هر تن به‌عنوان هزینه‌ی پایه، رویکرد متوسطی را در پیش گرفتند. برای مثال، دولت ایالات متحده هزینه‌ی اجتماعی کربن را هنگام تنظیم مقررات برای تعیین سطوح آلودگی، ۵۱ دلار در هر تن در نظر می‌گیرد؛ رقمی که بسیاری از کارشناسان آن را بسیار اندک می‌دانند. تحقیقات منتشر‌شده در Nature در اوایل ماه جاری، این هزینه‌ را ۱۸۵ دلار در هر تن اعلام کرده است.

مقاله‌ی مرتبط:

محققان خاطرنشان می‌کنند که تأثیرات مضر بیت کوین روی محیط‌زیست طبق برآوردهای کم یا زیاد هزینه‌ی اجتماعی کربن در طول زمان افزایش یافته است و یافته‌های آنان به‌دنبال تلاش‌های دیگر برای تعیین کمّیّت آسیب‌های استخراج این رمزارز روی کره‌ی زمین است. براساس گزارش ماه سپامبر دفتر سیاست علم و فناوری کاخ‌سفید، رمزارزها تشنه‌ی انرژی هستند و مصرف آن‌ها به‌اندازه‌ی سوخت دیزلی موردنیاز برای راه‌آهن‌های سرتاسر آمریکا است؛ به‌همین‌دلیل، روی گرمایش زمین تأثیرات مهمی می‌گذارند.

گزارش ماه سپتامبر از گروه‌های زیست‌محیطی EarthJustice و Sierra Club نیز به نتایج مشابهی اشاره می‌کند. طبق این دو گزارش، استخراج رمزارز در یک‌ سال به تولید حدود ۲۷٫۴ میلیون تن دی‌اکسیدکربن منجر شده است؛ رقمی که سه‌ برابر آلودگی بزرگ‌ترین کارخانه‌ی زغال‌سنگ ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بود.

با افزایش فشارها برای پاک‌ترکردن صنعت رمزارزها، اکنون بیت کوین با فاصله‌ی زیاد مهم‌ترین تأثیر را روی محیط‌زیست می‌گذارد. نزدیک‌ترین رقیب این رمزارز، یعنی اتریوم، اخیراً با به‌روزرسانی نرم‌افزاری بزرگ خود موسوم به The Merge، میزان مصرف انرژی شبکه‌ی این رمزارز را بیش‌ از ۹۹ درصد کاهش داده است. راهکار اتریوم نمونه‌ای از روش‌های مؤثر برای پایدارترکردن مصرف انرژی ارزهای دیجیتال است. این مطالعه می‌گوید اگر بیت کوین نیز به‌روزرسانی مشابهی انجام دهد، خسارت‌های آب‌وهوایی آن احتمالاً بسیار ناچیز خواهد بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تأثیر بیت کوین روی محیط‌زیست به‌اندازه تأثیر استخراج نفت است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..