تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمادگی اوقاف همدان در تأمین زمین برای سرمایه‌گذاری در نیازهای روز جامعه

رضا حاجی زین‌العابدینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، رضا حاجی زین‌العابدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان امروز نهم مهرماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: تولیت موقوفات یکی از وظایف اداره اوقاف است که تثبیت اموال و مالکیت این موقوفات از اولویت‌های این اداره است.

وی با بیان اینکه برخی از اموال موقوفی همدان دارای سند قدیمی و برخی اصلا سند نداشتند، افزود: طی یک سال و نیم گذشته 181 سند مالکیت اولیه برای املاک فاقد سند تاکنون ثبت شده است، هم‌چنین ۴ هزار هکتار که فاقد سند مالکیت بودند دارای سند شدند که از این بین ۷۹ سند قدیمی به سند تک برگی تبدیل شد.

زین‌العابدینی بیان کرد: سنددار کردن املاک و دارایی موقوفات؛ هنوز به طور کامل انجام نشده و همچنان در حال پیگیری است، از ابتدای سال‌جاری ۹ پروژه در حال سرمایه گذاری در استان شکل گرفته است، از این پروژه‌ها ۳ پروژه با بخش خصوصی و در بخش مسکونی و خدماتی در حال انجام است. یک پروژه خدماتی نیز در موقوفه بهاءالملک که ساختمانی قدیمی است به باغ رستوران تبدیل می‌شود اعتبار در نظر گرفته برای این پروژه ۲۰ میلیارد برای تعمیر و تجهیز و نگهداری آن برآورد شده است.

وی ابراز کرد: در باغ بهشت همدان یک نیروگاه خورشیدی ساخته شده که ۱۵ کیلو وات تولید برق می‌کند، سه پروژه در ملایر که از درآمدهای خود موقوفه تامین می‌شود نیز در سال‌جاری در حال انجام است، یکی از آنها ساخت جایگاه دو منظوره سوخت با ۳ هزار و ۳۰۰ متر اعیانی است، ساخت یک هایپر مارکت و یک پروژه کارگاه مبل و منبت نیز در سال جاری در حال پیگیری است که هیچ کدام از این پروژه‌ها در حال انجام در سطح استان مشکل منابع مالی ندارند.

زین‌العابدینی با اشاره به طرح آرامش بهاری که هر ساله همزمان با عید نوروز برگزار می‌شود، یادآور شد: این طرح امسال در ۶۰ بقعه و با حضور ۴۵ مبلغ اعزامی از قم و با برپایی ۳ نمایشگاه اجرا شد.

وی اضافه کرد: طرح ضیافت الهی که در ماه رمضان هر سال برگزار می‌شود امسال نیز در ۴۵ بقعه برگزار شد، طرح خیمه معرفت با اعزام ۳۵ مبلغ و با برگزاری محافل جزء خوانی قرآن کریم و محفل انس با قرآن در ماه مبارک برگزار شد.

زین‌العابدینی اشاره‌ای به طرح تابستانی نشاط معنوی داشت و گفت: این طرح در ۲۰ بقعه با حضور ۴۰۰ دانش آموز برگزار شد، طرح بصیرت عاشورایی نیز در 60 بقعه با حضور ۴۰ مبلغ برگزار شد. در کل ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ماه محرم برای طرح‌های اجرایی هزینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان اشاره کرد: طرح مهر تحصیلی با توزیع هزار و 120 بسته لوازم‌التحریر با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان در بین دانش آموزان با هماهنگی اداره آموزش و پرورش و کمیته امداد انجام شد.

وی با اشاره به وجوود 128 واحد زوج‌های جوان ۱۲۸ در همدان و ملایر اظهار کرد: ۳۰ تا ۴۰ زوج جوان اکنون در انتظار دریافت واحدهای وقفی هستند، شرایط اسکان در این واحدها تا دو سال است. اداره اوقاف امکان تامین زمین و در اختیار قرار دادن آن برای ساخت از سوی دستگاه‌ها و یا خیرین را دارد.

زین‌العابدینی با اشاره به طرح مهر تندرستی بیان کرد: این طرح که کمک به درمان بیماران خاص است طی یک سال گذشته ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی یادآور شد: طرح دیگری هر ساله در این اداره با عنوان «زائران حرم رضوی» اجرا می‌شود که مخصوص زائران اولی است در سال‌جاری ۳۰ نفر از اعضای کا‌در درمان و مدافعان سلامت به منظور تشکر از آنها به مشهد مقدس اعزام شدند. در طرح زائران حرم حسینی نیز ۳۰ نفر از همدان به عتبات عالیات اعزام شدند.

زین‌العابدینی اشاره‌ای به طرح «دست‌های مهربانی» داشت و گفت: ۱۴ هزار بسته بهداشتی و غذایی بین جامعه هدف این طرح در مناسبت‌های مختلف توزیع شد که بالغ بر ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۵ وقف جدید در استان به ثبت رسیده است، ابراز کرد: طی همکاری با مجموعه اداره کل دادگستری گروه‌هایی از مشاوران و اصحاب حقوقی حضور دارند که قبل از مراجعه به دادگاه به افراد مشاوره می‌دهند این مشاوران در محل امامزاده عبدالله و شاهزاده حسین همدان حضور دارند و شاهزاده محمد نهاوند و ملایر نیز مشاوره می‌دهند که طی سال‌جاری ۲۷ پرونده طلاق منجر به صلح شد.

زین‌العابدینی گفت: طرح ویزیت رایگان در دارالشفای امامزاده عبدالله نیز اجرا می‌سود که از ابتدای سال هر ویزیت به نام یک شهید ثبت می‌شود که این برنامه در ذیل کنگره ۸ هزار شهید همدان اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: موقوفه باغ بهشت از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و ردیف بودجه‌ای ندارد بلکه فقط برای تعمیر قبور شهدا سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان به آن اختصاص می‌یابد. از خانواده متوفیان هزینه ساخت قبر، نگهداری و خدماتی که ارائه می شود گرفته می‌شود و هزینه زمین قبر اخذ نمی‌شود. حدود ۴۰ نفر پرسنل در آرامستان موقوفه مشغول به کار هستند افرادی که به عنوان جهادگران خاموش در ایام کرونا حتی یک نفر را هم بدون غسل دفن نکردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ابراز کرد: در ایام اربعین طرح‌های «جاماندگان اربعین» در همدان و امامزاده محسن برگزار شد و خدمات رسانی به زائران در امامزاده بی بی گرجی و آشپزخانه امامزاده عبدالله انجام می‌شد که بیشتر با رویکرد حمایتی از موکب‌ها بود، هم‌چنین در گردنه اسداباد یک موکب از سوی این اداره برپا شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعداد موقوفات در هر استان در سه طیف تقسیم می‌شوند، گفت: همدان در طیف ب یعنی درجه دو است، متاسفانه وقف قرآنی در همدان نداریم تنها یک موقوفه در اسدآباد است که آن هم درآمدی ندارد. اغلب نیات موقوفات همدان در زمینه دارو و درمان، روضه خوانی و ایتام است.

وی یادآور شد: نیازهای روز جامعه را احصا کردیم که به عنوان نیت واقف در اولویت قرار بگیرد و این نیازها به واقفان پیشنهاد داده می‌شود و نمی‌توان اجباری در این زمینه به کار برد. اراضی و املاک خوبی در اوقاف همدان وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است تا در نیازهای روز جامعه از جمله اشتغال و تحصیل دانش آموزان و ... وارد شود.

زین‌العابدینی اشاره‌ای به آسیب وارد شده به امامزاده عبدالله همدان در پی اغتشاشات کرد و گفت: به خود بقعه و امامزاده خسارت و آسیبی وارد نشد و درختان محوطه آن آتش زده شد، در مورد آسیبی که مسجد شریف‌الملک وارد شد از آنجا که در امور مساجد اجازه دخالت نداریم، در مورد آتش زدن این مسجد فقط شورای هماهنگی امور مساجد می تواند اظهار نظر کند.

وی در مورد بقعه شاهزاده حسین و موقوفات آن اظهار کرد: دو گروه متولی این بقعه هستند یکی هیئت امنای امامزاده که امورات آن را اداره می‌کنند، گروهی دیگر که طرح توسعه آن را پیگیری می‌کنند که اعضای آن شامل نماینده مردم همدان، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه و معاون عمرانی استانداری هستند.

زین‌العابدینی ادامه داد: برای طرح توسعه شاهزاده حسین ۹ میلیارد اعتبار در سال جاری جذب شده تا در حین توسعه تملک این زمین نیز انجام شود، هم‌چنین ۱۱ هزار متر اراضی اطراف بقعه متبرکه به آن الحاق می‌شود.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمادگی اوقاف همدان در تأمین زمین برای سرمایه‌گذاری در نیازهای روز جامعه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..