تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدیرعامل انویدیا ضمن اشاره به مرگ قانون مور گفت افزایش قیمت گرافیک‌های نسل جدید توجیه‌پذیر است

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در مصاحبه‌ای جدید می‌گوید که پیش‌بینی می‌کند فصل چهارم سال جاری میلادی دورانی پررونق برای معماری گرافیکی جدید Ada Lovelace باشد. این در حالی‌ است که بسیاری از تحلیلگران به‌‌دلیل افزایش قیمت گرافیک‌های RTX 4090 و RTX 4080 درمقایسه‌با نسل قبل انگشت انتقاد را به‌سمت انویدیا گرفته‌اند.

به‌گزارش مارکت‌واچ، انویدیا انتظار دارد تقاضا برای گرافیک‌های سری RTX 4000 که بر‌پایه‌ی تراشه‌های سری Lovelace تولید می‌شوند، بسیار زیاد باشد. این شرکت در رویداد اخیرش گفت Lovelace پرقدرت‌ترین معماری گرافیکی دنیا است و به تولید گرافیک‌های بسیار توانمندی منتهی می‌شود. بررسی‌های اولیه ادعاهای انویدیا درباره‌ی گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 را تأیید می‌کنند.

انویدیا قصد دارد فروش گرافیک ۱٬۵۹۹ دلاری RTX 4090 را از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۰ مهر ۱۴۰۱) شروع کند. دیگر گرافیک نسل جدید، یعنی RTX 4080 که در مدل ۱۲ گیگابایتی برچسب قیمت ۸۹۹ دلار را یدک می‌کشد، مدتی بعد به بازار می‌آید. بدین‌ترتیب، بخش کوچکی از فروش دو گرافیک پرچم‌دار تیم سبز به فصل مالی جاری انویدیا می‌رسد. جن‌سون هوانگ می‌گوید بخش اعظم این گرافیک‌ها در سه‌ماهه‌ی مالی منتهی به ژانویه (چهارمین فصل مالی انویدیا) فروخته خواهند شد.

به‌دنبال برگزاری رویداد جدید انویدیا، در شبکه‌های اجتماعی انتقادهای زیادی متوجه این شرکت شد؛ چون کاربران انتظار نداشتند قیمت RTX 4090 و RTX 4080 تا این حد گران‌تر از RTX 3090 و RTX 3080 باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد RTX 4090 درحدود ۷ درصد گران‌تر از RTX 3090 و RTX 4080 تقریباً ۲۹ درصد گران‌تر از RTX 3080 است.

معماری گرافیکی Lovelace برای جایگزینی با Ampere معرفی شده است. تیم سبز معماری Ampere را حدوداً دو ماه پس از شروع دنیاگیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. در آن دوران، تقاضا برای گرافیک‌ها بسیار زیاد بود و تا مدت‌ها مردم نمی‌توانستند گرافیک‌های جدید انویدیا را بخرند. بااین‌حال، اکنون اوضاع فرق می‌کند.

در ماه‌های اخیر، انویدیا با مشکلات بسیاری مواجه شده و بارها پیش‌بینی‌های خود از درآمدش را تغییر داده است. دولت آمریکا اعلام کرد به‌دنبال توقف فروش برخی از تراشه‌ها به چین است؛ محدودیتی که انویدیا را نیز شامل می‌شود. جن‌سون هوانگ می‌گوید در‌حال‌حاضر فروش گرافیک‌ها چندان زیاد نیست؛ اما احتمالاً تا فصل چهارم سال جاری میلادی وضعیت تغییر می‌کند تا شاهد عرضه‌ی موفقیت‌‌آمیز گرافیک‌های مبتنی‌بر معماری Lovelace باشیم.

مدیرعامل انویدیا خطاب به منتقدان می‌‌گوید افزایش قیمت گرافیک‌های نسل جدید توجیه‌پذیر است؛ خصوصاً با در‌نظر‌گرفتن پیشرفت‌هایی که معماری Lovelace به خود دیده. انویدیا در Lovelace تمرکز ویژه‌ای روی حوزه‌ی متاورس کرده است؛ زیرا به‌خوبی می‌‌داند که متاورس در آینده اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. هوانگ می‌افزاید تولید تراشه در دنیای امروز بسیار پرهزینه‌تر از قبل است؛ به‌همین‌دلیل، شرکت‌ها مجبور می‌شوند قیمت فروش را افزایش دهند.

جن‌سون هوانگ در‌ادامه‌ی مصاحبه‌اش تأکید کرد که قانون مور مُرده است. قانون مور می‌گوید هر دو سال تعداد ترانزیستور تراشه‌ها دو برابر می‌شود. جن‌سون هوانگ ادعا می‌کند توانایی قانون مور برای ارائه‌ی دو برابر قدرت بیشتر با هزینه‌ی ثابت یا ارائه‌ی قدرت مشابه با نصف هزینه، دیگر جایی در صنعت تراشه ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

مدیرعامل انویدیا می‌گوید در حوزه‌ی رایانش صرفاً تراشه‌ها درگیر نیستند؛ بلکه نرم‌افزار نیز اهمیت زیادی دارد. در همین زمینه، تیم سبز قصد دارد با گذر زمان بیش‌از‌پیش روی نرم‌افزار متمرکز شود.

در سال‌های اخیر، انویدیا تلاش زیادی در حوزه‌ی نرم‌افزار کرده و توانسته است اکوسیستم مناسبی از سرویس‌های نرم‌افزاری طراحی کند. همین موضوع باعث شده است شماری از تحلیلگران به‌ انویدیا به‌عنوان شرکت نرم‌افزاری نوظهور نگاه کنند.

انویدیا هنگام رونمایی معماری Lovelace، سرویس‌های نرم‌افزاری متعددی مثل NeMo و Omniverse Cloud را معرفی کرد تا مشتریان بیشتری را به‌سمت خود بکشاند. تیم سبز می‌گوید نرم‌افزارهای جدید باعث می‌شوند که مشتریان بتوانند از حداکثر قدرت و امکانات گرافیک‌های سری RTX 4000 بهره‌مند شوند. در این گرافیک‌ها، از تراشه‌های چهار‌نانومتری TSMC با حداکثر ۷۶ میلیارد ترانزیستور استفاده خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدیرعامل انویدیا ضمن اشاره به مرگ قانون مور گفت افزایش قیمت گرافیک‌های نسل جدید توجیه‌پذیر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..