تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیاده روی اربعین؛ یکی از بزرگ ترین شعائر الهی در زمان معاصر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین میرلوحی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در رابطه با فضائل پیاده روی اربعین بیان کرد: یکی از فضائل پیاده روی اربعین این است که به واسطه هر قدم زائرین، یکی از گناهان آن‌ها پاک می‌شود و برایشان، حسنه‌ای نوشته می‌شود و به درجه بالاتری می‌روند. اما در این میان، برخی از دلدادگان اباعبدالله الحسین (ع) نتوانستند توفیق پیاده روی اربعین امسال را داشته باشند که باید گفت یکی از مطالب مهم در منظومه‌ی معارف اسلامی، نیت‌ها و جهت گیری‌های واقعی افراد در درون خودشان است؛ به طوری که به صراحت، در روایات اسلامی از پیامبر اکرم (ص) بیان شده است: ««نیة المؤمن خیر من عمله و نیة الکافر شر من عمله» «نیّت آدم با ایمان از عمل او بهتر است و نیّت کافران از کردار آن‌ها بدتر مى باشد.» که نشان می‌دهد نیت، جایگاه بسیار بالاتری از عمل انسان است.

این کارشناس مذهبی گفت: این موضوع که واقعاً جهت گیری انسان به سمت خداوند متعال باشد مهم‌تر از عمل اوست و اگر چنان چه جهت گیری انسان به سوی پرودگار متعال باشد خودش زودتر به خداوند می‌رسد و این مصداق روایت امام جواد علیه السلام است که فرموده اند: «اَلقَصدُ اِلَی اللهُ تَعالی بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ» «قصد و تقرّب به خداوند متعال به وسیله قلب‌ها و دل ها، بسیار رساننده‌تر از رنج و سختی دادن به اعضا و جوارح وسیله اعمال است.» این که قلب به طور واقعی متوجه خداوند شود انسان را زودتر به خداوند می‌رساند تا این که اعمالش الهی باشد. البته این موضوع که اعمال و جوارح و... باید درست باشند و اربعین، بزرگ‌ترین شعائر الهی در زمان ماست هم بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی ادامه داد: در روایات تأکید شده است که اگر کسی درمورد هر اتفاقی در عالم، جزء خوشنودین آن اتفاق باشد در روز قیامت، او را جزء انجام دهندگان آن کار به شمار می‌آورند و اگر جزء منزجران آن عمل باشد از جمله کسانی قرار می‌گیرد که آن کار را انجام نداده اند. از اینرو، در رابطه با مسئله اربعین و امام حسین (ع) نیز همین طور است. یعنی اگر جهت گیری افراد واقعاً به رفتن به کربلا و زیارت باشد طبعاً تمام تلاش خود را برای آن انجام می‌دهند.

این پژوهشگر دینی افزود: برخی از افراد را می‌بینیم که با مختصر تلاشی می‌توانند جزء زائرین حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) باشند، ولی از مدت‌ها قبل در فضای مجازی، خود را به عنوان جامانده ایم و هیئت جاماندگان معرفی کرده اند که این موضوع، تا حدی نشان می‌دهد چنین افرادی در زمره این دسته قرار نمی‌گیرند چراکه اگر واقعاً قصد زیارت،  و توجه نیت و جهت به سمت امام حسین (ع) باشد بدون شک، آن ثواب وجود دارد و برای این افراد ثبت می‌شود.

به گفته حجت الاسلام میرلوحی، در روایت است که «إنّ العَبدَ المُؤمنَ الفَقیر لَیَقولُ» که گاهی بنده مومن فقیر خداوند می‌گوید: «رَبِّ، ارزُقْنی حتّى أفعَلَ کذا و کذا» خدایا کاش به من پول می‌دادید که این کار‌ها را انجام دهم و این نشان دهنده علاقه واقعی اوست. مثلاً فردی می‌گوید: کاش می‌توانستم برای افراد زیادی جهیزیه فراهم کنم و در رابطه با اربعین هم، همین طور است که فرد می‌گوید کاش می‌توانستم وسیله سفر اربعین افراد زیادی را فراهم کنم که باید گفت خداوند متعال، اجر کامل را به او می‌دهد چراکه نه تنها زیارت اربعین بلکه جهت گیری نیت واقعی باعث می‌شود افراد در کنار اصحاب شهید امام حسین (ع) قرار بگیرند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در بخش انتهایی روایت معروف ابن شبیب که همه ما از ابتدای محرم تا روز‌های آخر صفر از آن یاد می‌کنیم، نوشته شده است: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام» یعنی‌ای فرزند شبیب! اگر خوشحال می‌شوی که نام تو را جزء یاران امام حسین (ع) بنویسند و اگر می‌خواهی ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هر گاه یاد آن‌ها کردی بگو: «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»؛‌ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می‌رسیدم. زیرا اگر کسی واقعاً جهت گیری این چنینی داشته باشد نیتش تأثیر می‌گذارد و حتی او را به زمان گذشته می‌برد و جزء والاترین شهدای تاریخ قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر افراد با وجود علاقه زیاد، ولی به دلایل مختلف نتوانستند در کربلا حضور داشته باشند، بدون شک، در تک تک قدم‌ها ثواب خواهند گرفت.

حجت الاسلام میرلوحی گفت: درمورد پیاده روی اهل بیت (ع) از گذشته تاکنون باید گفت همان طور که در روایت‌ها بیان شده است اولین زائر اربعین، حضرت زینب (س) بوده اند البته برخی اعتقاد دارند این مربوط به اربعین سال بعد از شهادت امام حسین (ع) است و عده‌ای دیگر، همین اربعین را مطرح می‌کنند ولی قطعاً، یار دیرین پیامبر اکرم (ص) که زمان امام محمدباقر (ع) را هم درک کرد جابربن عبدالله انصاری بود که بیش از ۱۳۷۰ سال پیش، نخستین زائر اربعین امام حسین (ع) بود.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: به صورت مطلق، درمورد ثواب زیارت کربلا روایات زیادی داریم و یک چیزی در تاریخ ثبت شده و آن هم این است که در طول تاریخ، به طور خفا و علنی در برهه‌های مختلف، موضوع پیاده روی علما از نجف به کربلا ثبت و ضبط شده است آن چنان که برخی از مورخین نوشته اند در قرن سیزدهم هجری قمری، شیخ انصاری، فقیه بزرگوار، احیاگر سنت پیاده روی اربعین بودند و دیگر علما هم در طول تاریخ تا زمان معاصر، این سنت دیرینه را انجام می‌دادند.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی افزود: در پیاده روی امسال هم، همانند هرسال، شاهد میزبانی خوب عراقی‌ها بودیم تا جایی که در موکب‌ها از زائران پذیرایی می‌کردند. این در حالی است که در زمان صدام خبیث، مسئله پیاده روی اربعین بسیار کمرنگ بود تا این که شیعیان، به طور خاص، به احیای سنت پیاده روی اربعین پرداختند و این موضوع به دلیل امنیت حاکم بر مسیر ایران و کربلا بود تا این اتفاق جهانی به بهترین شکل و با اقتدار صورت بگیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیاده روی اربعین؛ یکی از بزرگ ترین شعائر الهی در زمان معاصر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..