تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اربعین؛ رویدادی برای پیوند خوردن با اهل بیت (ع)

امسال، سیل دلدادگان حاضر در کربلا از مرز ۲۰میلیون گذشته است و ۱۲هزار و پانصد موکب از عراق و دیگر کشور‌های جهان در این مسیر مشغول انجام آیین عزاداری و خدمت رسانی به زائران اربعین هستند.

 کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، در رابطه با ابعاد اجتماع بزرگ اربعینی و تأثیر آن در سبک زندگی افراد بیان کرد: اربعین در ظاهر، یک رویداد ۲۰روزه است، ولی واقعیت امر این است که این رویداد، از صدر اسلام آغاز شده و امتداد پیدا کرده است و روز به روز، فراگیرتر شده و اقشار مختلفی را درگیر کرده است؛ به طوری که در دورِ جدید عراق، باز هم شاهد پویایی بیشتر این رویداد هستیم و قبل از این، این رویداد به خاطر شرایط خاص سیاسی حاکم بر عراق، به صورت نحیف برگزار می‌شد و در حال حاضر، از اقصی نقاط جهان حضور پیدا می‌کنند و گسترده‌تر شده است و به نظر می‌رسد عرصه و گستره زمانی این رویداد، فراتر از ۲۰ روز و همه سال را در بر می‌گیرد و کل مکان‌ها را پوشش می‌دهد.

او گفت: رویش‌های سبک زندگی اربعینی که بر جامعه سرریز می‌شود فراتر از ۲۰ روز است؛ به طوری که قبل از آن آغاز می‌شود و تا پس از آن نیز، ادامه دارد و علت اصلی آن هم این است که محور رویداد اربعین، امام (ع)، حب و مسیر حضرت و با ایشان و آل الله پیوند خورده است و تمامی اتفاق‌هایی که در این مسیر رخ می‌دهد در ارتباط با این شخصیت‌های برجسته اسلام است.

کلانتری ادامه داد: این رویداد جهانی، بیعت با امام زمان (عج) است که حضور دارند و مبنایی برای شکل گیری حکومت اسلامی و فراتر از شکاف‌های قومی و زبانی هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم افزود: اگرچه اتفاق‌هایی که در این رویداد بزرگ در حال رخ دادن است در ذیل مفهوم پردازی علوم انسانی جا نمی‌شود، ولی در حدی که می‌توانیم این پدیده را درک کنیم شاهد جلوه‌هایی هستیم که هیچ مناسبتی با جهان معاصر ندارد چراکه این جهان مبتنی بر سودجویی و منفعت طلبی و... است. از اینرو، در حال تجربه کردن رویداد در بازه زمانی هستیم که تمامی منطق را تعلیق می‌کند و نشان دهنده تمنای خدمت رسانی است و مواکب و افرادی را می‌بینیم که تمنای خدمت رسانی می‌کنند و این خدمت رسانی، سن و جنس و و نوع را نمی‌طلبد؛ و در همه عرصه هاست و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد و فرهنگ و سبک زندگی اربعینی را می‌سازد.

به گفته کلانتری، همیشه متفکران در سراسر جهان، جامعه‌ای را متصور می‌شدند که این عناصر را داشته باشد و شاهد این اتفاق در چنین بازه زمانی هستیم که تمدن اربعین را به وجود می‌آورند. از اینرو، پاسداشت رویداد روحیه و فرهنگ اربعین بسیار مهم است چراکه در این مدت، روزمرگی شکل دیگری می‌گیرد و بدنبال آن، باید سعی شود فرهنگ سخاوت، ایثار، فداکاری و... در جامعه جریان پیدا کنند.

کلانتری گفت: با توجه به این که سنتی است که در کشور عراق شکل گرفته است هر کنشی که ما در کشورمان و دیگر افراد در کشور‌های خود در این خصوص انجام می‌دهند باید پاسداری شوند و مهمان نوازی عراقی‌ها را در این رویداد ارج بنهیم تا این رویداد از مسیر خود خارج نشود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اربعین؛ رویدادی برای پیوند خوردن با اهل بیت (ع)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..