تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طولانی‌ترین بازار مسقف ایران در معرض فرونشست احتمالی/ فرونشست زمین در اطراف رختشویخانه+ عکس

ساعت: 12:25 منتشر شده در مورخ: 1401/06/20 شناسه خبر: 1896589

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان؛

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه این فرونشست در گذشته در راسته قیصریه بازار تاریخی زنجان نیز رخ داد و در سال ۹۸ گودالی ایجاد شد که ته آن نامعلوم بود، گفت: تکرار این اتفاق ناگوار برای بازار زنجان نیز وجود دارد و قطع به یقین این اتفاق در بازار نیز رخ خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به بالا آمدن آب‌های سطحی اظهار داشت: در گذشته از منطقه‌ای که رختشویخانه زنجان بنا شده قنات‌هایی عبور می‌کرده ولی بعدها به خاطر ساخت و سازها جلوی قنات گرفته شده و امروزه مشاهده می‌کنیم بالازدگی آب در همان منطقه دقیقا به خاطر مسدود کردن قنات‌ها بوده است.

وی با اشاره به خطر فروریختن رختشوی‌خانه زنجان به‌دلیل طولانی‌شدن پروژه هدایت فاضلاب و آب های زیر سطحی، گفت: در گذشته بواسطه خبر‌های خوش کذب که مشکل رختشویخانه موقتا حل شد موجب گسترده شدن این معضل شهری شدند. اما مشکل بیرون زدگی آب‌های زیرسطحی یک منطقه و ساکنین و مردم را درگیر کرده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان عنوان کرد: حفر چاه‌های جذبی، انسداد کانال‌ها و مسیل سیلاب منافذ اولیه خاک و کاهش نفوذپذیری آب و افزایش دبی جریان‌های سطحی آب از عوامل اصلی بالا آمدن آب در زنجان و منطقه رختشویخانه است که احتمال ریزش رختشویخانه با این رویه را قطعی کرده است.

وی گفت: ساخت‌و‌سازهای آپارتمان بدون در نظر گرفتن استاندارد‌های فضای زندگی پیرامون محیط فضای سبز و بی توجهی به فواصل آپارتمان‌ها و دفع فاضلاب کل شهر را درگیر کرده و مشکلات اجتماعی و فرهنگی زیادی را ایجاد کرده است. این در حالی است که برخی از متولیان توپ را به زمین همدیگر پاس می‌دهند و هیچ یک مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرند.

باقری خاطر نشان کرد: اما سوال که اینجا مطرح می‌شود این است که قنات‌ها را کدام دستگاه مسدود کرد؟ مجوز ساخت ساز بدون مطالعه دفع فاضلاب شهری را چه دستگاهی صادر کرد؟ چرا این مشکل در سال‌های دور وجود نداشت؟

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های صادر کننده مجوز ساخت وساز؛ باید پاسخ‌گوی مردم باشند، گفت: بدین شکل در بافت قدیم آپارتمان سازی غیر قابل قبول است اما متاسفانه شاهد ساخت‌ساز سریع در بافت قدیمی شهر بدون توجه به نما هستیم و بدون اجرای دقیق فنی ساختمان سازی در حال انجام است.

باقری در ادامه با اشاره به اینکه منطقه اطراف بنای رختشویخانه در حال حاضر در دو قسمت دچار فرونشست است، گفت: یکی از نشست‌ها به عمق دومتر به ابعاد یک کامیون در هنگام اسباب کشی ایجاد شده که در حال ترمیم است. نشست دوم نیز مربوط به پیاده رو و سنگ فرش اطراف بنا است و ناهمواری ایجاد شده کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: با این شرایط اگر یک خودروی سنگین از این محل عبور کند امکان فرونشست منطقه وسیع وجود دارد. با این حال شرایط برای مناطقی که آپارتمان‌ها مستقرند سخت‌تر است چراکه ابنیه سنگین بوده و هر لحظه امکان فاجعه انسانی وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه این اتفاق در گذشته در راسته قیصریه بازار تاریخی زنجان نیز رخ داد و در سال ۹۸ گودالی ایجاد شد که ته آن نامعلوم بود، گفت: بنده تکرار این اتفاق ناگوار را برای بازار زنجان نیز متصورم و قطع به یقین این اتفاق در بازار نیز رخ خواهد داد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طولانی‌ترین بازار مسقف ایران در معرض فرونشست احتمالی/ فرونشست زمین در اطراف رختشویخانه+ عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..