تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیش‌بینی تولید ۹۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای در استان زنجان

ساعت: 12:53 منتشر شده در مورخ: 1401/06/19 شناسه خبر: 1896350

مسئول نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان؛

مسئول کشت گیاهان علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طبق پیش‌بینی‌ها امسال قریب به ۹۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای از سطح مزارع استان برداشت خواهد شد که بخشی از نیاز علوفه دام‌های استان را تامین می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سجاد بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه یک هزارو ۶۵۰ هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت ذرت علوفه‌ای رفته است، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی انجام شده قریب به ۹۰ هزار تن محصول از سطح مذکور برداشت خواهد شد و این در حالی است که متوسط میزان برداشت در هر هکتار ۵۵ تن می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه ذرت علوفه‌ای تولید شده سالانه قسمتی از نیاز علوفه ای دام‌های استان را تامین می‌کند افزود: در سال‌های گذشته برخی از دامداری‌های بزرگ در راستای تامین ذرت علوفه‌ای، علاوه بر خرید داخل استانی، درصد اندکی از نیاز خود را از سایر استان‌ها تامین کرده‌اند.

مسئول نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ذرت علوفه ای ارقام متنوعی دارد اما ارقامی همچون NS، ماکسیما، S.C 704 و سایر ارقام در استان مورد کشت قرار می‌گیرد اما رقم سینگل کراس ۷۰۴ که در داخل کشور و در استان‌هایی همچون اردبیل تولید می‌شود غالبا در استان زنجان نیز کشت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سطح زیر کشت این محصول متناسب با برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، گفت: امسال سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای در سطح استان به میزان ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بیات با بیان اینکه با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی در مناطق مختلف زمان برداشت ذرت علوفه‌ای متفاوت است، عنوان کرد: در مناطق سردسیر استان برداشت از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شده و در سایر مناطق نیز تا نیمه مهر ماه ادامه دارد.

مسئول نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه بذر ذرت علوفه‌ای بدلیل عدم کمبود آن مستقیما توسط زارعان تامین می‌شود، خاطر‌نشان کرد: در بحث تامین کود، توصیه‌ها و پشتیبانی‌های فنی، کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری لازم را با کشاورزان دارند.

وی در خصوص علت عدم تولید بذر ذرت علوفه‌ای در استان گفت: بذر این محصول هیبرید بوده و تولید بذور هیبرید با توجه به حساس بودن فرآیند تولید آن صرفا توسط برخی شرکت‌های کشاورزی ماهر یا کشت و صنعت‌های معتبر در کشور با نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر تولید و تامین می‌گردد.

بیات در خصوص نیاز آبی ذرت علوفه‌ای نیز، اذعان کرد: میزان مصرف آب این محصول به عوامل مختلفی از جمله بافت خاک، اقلیم منطقه کشت و روش انجام آبیاری بستگی دارد اما به طور متوسط از ۵ تا ۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها در راستای کاهش مصرف آب ذرت علوفه‌ای در استان اجرا شده است، اظهار داشت: کشت دو ردیف روی پشته و کشت با نوار تیپ از جمله اقدامات است. با این حال استفاده از ارقامی که دارای دوره‌های رشدی متفاوتی هستند نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و در نقاط مختلف استان طبق برنامه‌ تعیین شده مورد کشت قرار می‌گیرد.

مسئول نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاظر نشان کرد: توصیه می‌شود تا کشاورزان ذرت کار پیش‌بینی‌های هواشناسی را به منظور پیشگیری از سرمازدگی محصول و خسارت‌های ناشی از آن مدنظر قرار دهند و قبل از وقوع سرما نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیش‌بینی تولید ۹۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای در استان زنجان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..