تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هر سال نیم میلیون ایرانی در تصادفات یا معلول می شوند یا مصدوم

هر سال نیم میلیون ایرانی در تصادفات یا معلول می شوند یا مصدوم

سیدهادی ايازي در سمينار بين المللي مطالعات اجتماعي سلامت كه در مجتمع فرهنگي ولايت دانشگاه علوم پزشكي شيراز در حال برگزاري است، گفت: اين مشاركتها سال گذشته يك هزار ميليارد تومان بوده و افزايش حضور مردم ميتواند زمينه ارتقاي سلامت را به نحو موثري فراهم كند. در همين خصوص يك هزار خانه بهداشت در كشور ساخته شده كه بخش عمدهاي با مشاركت خيرين بوده و 500 مورد ديگر نيز در دست ساخت است.

وي افزود: شكل گيري حوزه اجتماعي در وزارت بهداشت رويكردي را دنبال ميكند كه مبناي سلامت جامعه محور است و مشاركت آحاد جامعه را به همراه دارد.

معاون وزير بهداشت گفت: اگر مديريت سلامت محور بتواند زمينه مشاركت مردم را فراهم كند به موفقيت بزرگي دست يافته ايم چرا كه تنها 25 درصد از موضوعات سلامت در اختيار حوزه مديريت نظام سلامت بوده و 75 درصد در حيطه ساير دستگاه ها است.

ايازي افزود: سالانه 500 هزار نفر در كشور بر اثر تصادفات مصدوم و معلول ميشوند و اگر چه ما به عنوان متوليان وزارت بهداشت نقشي در اين عوارض نداشته ايم اما عواقب آن بر دوش حوزه سلامت است، به طور مثال وقتي در اثر آلودگي هوا طي يك روز 17 هزار نفر در اهواز به مراكز درماني مراجعه مي كنند هر چند ما در وقوع حادثه نقشي نداشته ايم اما پيامدهاي آن بر دوش حوزه سلامت است و مديران اين حيطه بايد زمينه مشاركت مردم و دستگاهها را براي كنترل اين موارد فراهم كنند.

معاون وزير بهداشت گفت: افزايش سلامت معنوي، رضايتمندي مردم، ارتقاي حمايت اجتماعي در جامعه و استقبال بيشتر از كارهاي داوطلبانه از جمله دستاوردهاي افزايش مشاركت مردم است و افراد با انجام كارهاي خير از سلامت معنوي بيشتري برخوردار مي شوند.

دكتر ايازي با اشاره به موانع موجود در اين حيطه افزود: بسياري از مردم تلقي درستي از سلامت ندارند در حالي كه سلامت مفهومي عام دارد و تنها به امور بيمارستاني برنميگردد. در اين خصوص بايد طي تعامل با مردم فعاليتها را افزايش داد و نظام سلامت را رصد كرد.

وي يادآور شد: مشاركت مردم در سياستهاي سلامت بسيار حايز اهميت است و سازمان جهاني بهداشت به دنبال افزايش زمينه مشاركت مردم در اين حيطه است.

معاون اجتماعي وزير بهداشت ادامه داد: آسيبهاي اجتماعي يكي از دغدغه هاي اصلي مسئولان در كشور است و بي عدالتي، فقر فرهنگي و اقتصادي و تبعيض از مسايل غيرقابل انكار است كه در حوزه سلامت كشور تاثير گذاشته كه بايد با مشاركت آحاد جامعه مديريت شود.

ايازي گفت: 620 سازمان مرتبط با سلامت در كشور به صورت تشكل مردمي فعال است كه در پايش سلامت و كاهش آسيبهاي اجتماعي تاثيرگذار بوده است.

وي با بيان اين كه 112 هزار مدرسه در كشور وجود دارد افزود: سوسيس، كالباس، چيپس و پفك نبايد در اين آموزشگاه ها توزيع شود و امسال با بررسي 85 هزار مدرسه متوجه شديم اين اقلام در 95 درصد بوفههاي اين مدارس توزيع نميشود كه قابل تقدير است.

ايازي در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: ابتلا به ايدز از طريق جنسي در كشور از 16 به 34 درصد رسيده كه تشكلهاي مردمي ميتوانند براي كنترل و كاهش اين وضعيت اقدام كنند كه البته اخيراً پخش سريالي به نام پريا در خصوص پيشگيري از ايدز از طريق تلويزيون باعث 4 برابر شدن مراجعه براي تست ايدز شده كه اين مساله خوشحال كننده است.

رئيس مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس نيز گفت: مسايل اجتماعي در حوزه سلامت تاثيرگذار است اما اين را نبايد غيرقابل تغيير دانست؛ در بودجه گذشته 20 درصد ثروتمندان جهان 70 درصد ثروت جهان را داشتند كه اين افراد اكنون 80 درصد درآمد و ثروت را در اختيار دارند و به عبارتي فاصله درآمدي و شكاف طبقاتي در جوامع افزايش يافته است.

دكتر لنكراني افزود: در دولت يازدهم شاهد توجه بيشتر به موارد اجتماعي هستيم و ايجاد معاونت اجتماعي در وزارت بهداشت قابل توجه است، ارتباط آسيبهاي اجتماعي با سلامت يكي از موارد مهم و قابل مشاهده در كشور است و اگر چه كشور در افزايش دسترسي به خدمات سلامت، كارنامه خوبي داشته است اما تا نقطه مطلوب فاصله داريم.

وي گفت: شاخص طبقات ثروتمند و فقير در كشور رشد يافته و درآمد 10 درصد ثروتمند جامعه نسب به 10 درصد فقير از 10 برابر به 16 برابر رسيده اما آمار رسمي حدود 12 درصد است.

۴۷۴۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هر سال نیم میلیون ایرانی در تصادفات یا معلول می شوند یا مصدوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..