تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۳۵۰۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی در قزوین شناسایی شدند

ساعت: 14:25 منتشر شده در مورخ: 1395/10/01 شناسه خبر: 984122

مسئول اجرای "طرح پیشگیری از تنبلی چشم" در استان:

مهری گل‌پرور مسئول اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان قزوین گفت :از مجموع کودکانی که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند در حدود ۳۵۰۰ کودک مشکوک شناخته شده و جهت بررسی بیشتر به مراکز بینایی سنجی ارجاع شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهری گل‌پرور مسئول اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان قزوین در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: از زمان اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم تاکنون در حدود ۳۵ هزار کودک قزوینی ۳ تا ۶۶ ساله مورد سنجش بینایی قرار گرفتند. 


وی افزود: از مجموع کودکانی که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند در حدود ۳۵۰۰ کودک مشکوک شناخته شده و جهت بررسی بیشتر به مراکز بینایی سنجی ارجاع شدند. 

مسئول اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان قزوین با اشاره به ضرورت شرکت خانواده‌های دارای کودکان ۳ تا ۶ سال در این طرح خاطرنشان کرد: تنبلی چشم یک بیماری خاموش است و خانواده‌ها با دیدن چشم کودک قادر به تشخیص آن نیستند. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر از آنجاییکه کودک از همان دوران طفولیت با این مشکل مواجه بوده ممکن است که به اختلال بینایی خود عادت کرده باشد به طوریکه والدین و اطرافیان از ظاهر و عملکرد کودک متوجه تنبلی چشم فرزند خود نشوند. 

گل‌پرور تصریح کرد: تنبلی چشم مربوط به سیستم عصبی است و ممکن است که ظاهر چشم کودک بدون مشکل باشد و قابلیت درمان آن در سنین زیر ۶ سال است. 

وی ادامه داد: چنانچه والدین در سنین زیر ۶ سال متوجه بیماری فرزند خود شوند اقدام به موقع آنها درمان کامل چشم کودک را به دنبال خواهد داشت اما پس از ۶ سال تا ۱۰ سال ممکن است که کودک به طور کامل درمان نشود. 

مسئول اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: پس از ۱۰ سالگی متاسفانه دیگر امکان درمان کودک مبتلا به تنبلی چشم وجود ندارد که این مسئله ممکن است منجر به نابینایی یا کم بینایی بسیار شدید شود. 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از نابینایان جزء کسانی هستند که تنبلی چشم تشخیص داده نشده داشته‌اند و این امر اهمیت توجه والدین را برای شرکت کودکانشان در طرح غربالگری بینایی سنجی نشان می‌دهد تا با تشخیص به موقع از پیامدهای ناگوار این بیماری مصون باشند. 

۵۰ هزار کودک باید تحت پوشش اجرای طرح اختلالات بینایی قرار بگیرند
گل‌پرور بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال در سه مرحله مورد غربالگری قرار می‌گیرند که اگر احیانا در مرحله‌ای درست تشخیص داده نشده و یا اینکه تنبلی چشم در آن سنین ایجاد شده بود، قابلیت تشخیص و درمان را داشته باشد و مداخلات به‌هنگام برای درمان انجام شود. 

وی با اشاره به روش‌های بینایی سنجی گفت: این کار به دو شکل انجام می‌شود یه روش با کمکE چارت برای کودکانی که قادر به همکاری بوده و جهت‌ها را تشخیص می‌دهند؛ انجام می‌شود و در شیوه دیگر از دستگاه استانداردی استفاده می‌شود که دیگر نیاز به همکاری کودک نیست. 

مسئول اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی استان قزوین بیان کرد: تا به امروز غربالگری با کمک دستگاه برای کودکان سه ساله صبح‌ها در پایگاه هلال‌احمر و بعدازظهرها در پایگاه نواب انجام می‌شد. 

گل‌پرور اضافه کرد: برای کسانیکه هنوز در این طرح شرکت نکرده‌اند نیز دو پایگاه معرفی خواهد شد که تا پایان سال برای معاینه چشم مراجعه کنند. 

وی تصریح کرد: تعداد کودکان مشمول طرح ۶۲ هزار نفر است و با توجه به آمارهای تعیین شده از سوی بهزیستی کشور، حداقل باید ۵۰ هزار کودک استان قزوین تحت پوشش اجرای طرح قرار گیرند. 

گل‌پرور عنوان کرد: استقبال از شرکت در این طرح در شهرستان‌ها کم بوده به همین دلیل تعدادی از پایگاه‌ها تا پایان سال در این نقاط دایر خواهند بود تا مراجعان برای معاینه در این مراکز حضور یابند. 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۳۵۰۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی در قزوین شناسایی شدند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..