تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماجرای تپه‌ای باستانی که شخم می‌خورد تا بار دهد!

ماجرای تپه‌ای باستانی که شخم می‌خورد تا بار دهد!

تپه نورآباد يكي از محوطه هاي باستاني در شهرستان ممسني است كه در شهر نورآباد واقع شده و اطراف آن را زمينهاي كشاورزي احاطه كرده است. بخشي از اين تپه باستاني كه قدمتش به 8 تا 9 هزار سال قبل برمي گردد در تملك ميراث فرهنگي است و قسمت هاي عمده آن نيز در تملك كشاورزان منطقه است.

به گفته سياوش آريا ، فعال حوزه ميراث فرهنگي فارس تُل نورآبادِ مَمَسنی در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد. گذر هر روزه موتور سواران و گاه خودروها از روی تپه، یکی از چالش های بزرگ پیش روی این یادمان ملی است.

وی ادامه می دهد مالک این تپۀ باستانی بر روی آن کِشت انجام داده و آن را به زمین کشاورزی تبدیل کرده و با این کار به لایه های باستان شناسانۀ آن آسیب رسانده است. انبوه خار و خاشاک در دامنۀ این تپۀ ارزشمند و گِرداگرد آن، چهرۀ زشت و ناخوشایندی را به نمایش گذاشته است.

به گفته آریا گسترش زمین های کشاورزی تا پایین این تپه باستانی و ساخت و سازها و گسترش افسارگسیخته شهرنشینی در پیرامون تُل نورآباد درگذشته، به بخشهایی از آن آسیب رسانیده و انگیزۀ نابودی یکی از ارزشمندترین تپه های دشت مرکزی نورآباد و استان شده است.

وی با بیان اینکه پدیداری گودال های بزرگ بر روی این تپه 9 هزار ساله از دیگر دشواری های این یادمان ملی است می افزاید : همچنین این محوطه هنوز تعیین حریم نشده است اما بی گمان یکی از چالش های مهم و پیش روی بیشتر تُل ها و تپه ها در ایران و همچنین تل نورآباد، موضوع مالکیت آن ها است. زیرا بیشتر این یادمان ها مالک خصوصی داشته و میراث فرهنگی هم به مانند همیشه توانایی خرید آن ها را ندارد و این یادگارها را به حال خود رها کرده است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس ادامه می دهد: تُل نورآباد با شمارۀ 1273 در تاریخ 28 تیرماه 1355 به ثبت ملی رسیده است وبنا بر قوانین ثبت ، هرگونه آسیب رسانی به آن جرم به شمار می آید.

اما در اين ميان، محمودي رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ممسني با تاكيد بر اينكه خياباني كه قرار است از نزديكي اين تپه بگذرد خطري براي اين محوطه ايجاد نمي كند، مي گويد: طبق پيشبيني هاي صورت گرفته، خيابان در فاصله 150 تا 200 متري تپه احداث خواهد شد كه در حريم درجه 2 محوطه است.

وي اضافه مي كند: قرار است خانه هاي اطراف براي عريض شدن و احداث خيابان جديد تخريب شود تا تپه آسيب نبيند.

محمودي همچنين مي گويد: بخش عمده اي از اين تپه مالك خصوصي دارد و تملك اين اراضي به اعتبارات بسيار زيادي نياز دارد كه هم اينك امكان آن ميسر نيست.

وي در ادامه با اشاره به كشت محصولاتي چون گندم و هندوانه برروي اين تپه باستاني، مي گويد: با اينكه تپه باستاني و نيازمند حفاظت مي باشد اما كشاورزي برروي اين تپه سال هاست كه صورت مي گيرد.

محمودي مي گويد: با توجه به ضوابط و قوانين موجود در ميراث فرهنگي، كشت برروي اراضي باستاني تا عمق 20 سانت بلامانع است و محصولاتي كه در اين محوطه كاشته مي شود، گندم و هندوانه است كه عمق چنداني ندارد تا مغايرتي با قوانين موجود داشته باشد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ممسني همچنين اضافه مي كند: كاشت نهال و يا درخت در اين محوطه ممنوع است چرا كه ريشه اين گياهان به آثار احتمالي در تپه صدماتي وارد خواهد كرد.

محمودي در ادامه يادآور شد: تپه نورآباد يكي از محوطه هاي تاريخي شهرستان است و تاكنون كاوش هاي باستان شناسي در محل صورت نگرفته، اما حفاظت از آن همچنان ادامه دارد.

۴۷۴۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماجرای تپه‌ای باستانی که شخم می‌خورد تا بار دهد!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..