تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیکر استاد ابتهاج روز جمعه در رشت به خاک سپرده می شود

به گزارش بولتن نیوز، رضا ثقتی در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم خاکسپاری امیرهوشنگ ابتهاج با بیان اینکه استاندار گیلان در همان روزهای ابتدایی درگذشت استاد ابتهاج برای انتقال پیکر وی به استان اعلام آمادگی کرد، گفت: پیکر استاد ابتهاج روز چهارشنبه به ایران انتقال می‌یابد و مراسم بزرگداشت وی نیز صبح پنجشنبه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه پیکر استاد ابتهاج پس از مراسم بزرگداشت تالار وحدت به رشت منتقل می‌شود، افزود: مراسم باشکوهی در روز جمعه ۹ صبح و با حضور خانواده استاد ابتهاج و اهالی فرهنگ و هنر در رشت برگزار می‌شود و پس از آن پیکر استاد ابتهاج در زادگاه وی یعنی رشت به خاک سپرده می‌شود.

ثقتی تصریح کرد: تمامی برنامه ریزی ها و هماهنگی‌های لازم توسط مسئولان ارشد استان در حال انجام است تا مراسمی در خور شأن استاد ابتهاج برگزار شود.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم بزرگداشت استاد ابتهاج ماهیت بین المللی دارد، افزود: این امر نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی نسبت به جامعه نخبگانی نگاه تکریم گونه دارد.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم مراسم بزرگداشت به نحو احسن انجام شود.
به گزارش ایرنا، امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر پیشکسوت متخلص به سایه بامداد چهارشنبه(۱۹ مرداد) در سن ۹۴ سالگی در کلن آلمان درگذشت. وی اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در این شهر بستری و تحت درمان بود.
ابتهاج متولد ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت بود، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.
از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.
دهم مهر ماه ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به ابتهاج و سه هنرمند دیگر اهدا شد.
منزل شخصی سایه که خود آن را ساخته است، سال ۱۳۸۷ با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده‌ است. دلیل این نامگذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته ‌است، این شعر توسط علیرضا قربانی خوانده و در قالب آلبوم موسیقی حریق خزان به آهنگسازی مهیار علیزاده منتشر شده است.
یلدا ابتهاج دختر این شاعر ۲۰ مرداد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به هماهنگی با مسئولان ایران برای خاکسپاری پیکر پدرش، اعلام کرد: تشییع پدرم از کنار درخت ارغوان انجام خواهد شد و از آنجا برای خاکسپاری به شهر رشت خواهیم‌ رفت.
وی درباره تاریخ و ساعت دقیق مراسم نیز گفته است که به زودی به همگان اطلاع‌رسانی خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیکر استاد ابتهاج روز جمعه در رشت به خاک سپرده می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..