تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اشرف غنی: اوضاع افغانستان خیلی بد است

در آستانه تسلط طالبان بر افغانستان؛

رئیس جمهور افغانستان: علت خروج من این بود که نمی‌خواستم به طالبان و حامیان آنها بار دیگر لذت تحقیر یک رئیس جمهور افغان را بدهم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت علت خروج من از افغانستان این بود که نمی‌خواستم به طالبان و حامیان آن بار دیگر لذت تحقیر یک رئیس جمهور افغان را بدهم.
مجری این شبکه در ادامه پرسید مردم در سراسر جهان می‌خواهند بدانند که چرا شما تصمیم گرفتید در بیست و یکم ماه اوت سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنید؟ این در حالی بود که شما چند ماه پیشتر در مصاحبه‌ای با نشریه "اشپیگل" اعلام کردید هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مرا مجبور کند سوار هواپیما شوم و کشوری را که دوست دارم، ترک کنم و من از آنجا دفاع می‌کنم تا بمیرم. اما شما سوار هواپیما شدید و کشور را ترک کردید. چرا؟
اشرف غنی در پاسخ گفت من سوار هواپیما شدم، چون دفاع غیرممکن شده بود. تمامی نیرو‌های حافظ ریاست جمهوری از بین رفته بودند و احتمال تلفات غیرنظامیان نیز وجود داشت. وزیر دفاع آنجا را ترک کرده بود. من آماده رفتن به وزارت دفاع بودم، زیرا او در تماسی تلفنی به من اعلام کرد نمی‌توان از کابل دفاع کرد. من به وزارت دفاع رفتم. ساختمان وزارت دفاع خالی بود. او سوار هواپیما شده بود. من آخرین نفری بودم که آنجا را ترک کردم. دلیل اینکه آنجا را ترک کردم این بود که نمی‌خواستم به طالبان و حامیان آن بار دیگر لذت تحقیر یک رئیس جمهور افغان را بدهم و به دولت آن‌ها مشروعیت ببخشم. من هرگز نترسیدم. شما شاهد بودید بار‌ها راکت‌ها در اطراف من فرود آمد و من هیچ حرکتی از خود نشان ندادم. اما تسلیم و تحقیر شدن یک تصمیم نادرست بود، زیرا آن‌ها وارد کابل شده بودند و سفارت آمریکا پیشتر تخلیه شده بود. سفارت در ساعت ۹ صبح تخلیه شده بود.


مجری پرسید یکی از موارد موجود در گزارش بیان می‌دارد شما و مشاور امنیت ملی شما نگران این بودید که محافظان شما را به قتل برسانند. آیا شما حتی به وفاداری محافظان ریاست جمهوری اعتماد نداشتید؟
اشرف غنی در پاسخ گفت یک روز صبح و زمانی که من در یک جلسه بودم آن‌ها شروع به تیراندازی کردند. من نمی‌دانم که چه فردی تیراندازی را شروع کرد، اما تیراندازی خیلی نزدیک بود. آن‌ها به من گفتند به داخل بروم. آشپز‌های ریاست جمهوری دستوراتی را دریافت کرده بودند که در برابر دریافت صد‌ها هزار دلار من را مسموم کنند. این محیطی است که شما باید آنرا درک کنید.
مجری این شبکه از غنی پرسید همان طور که گفتید وضع افغانستان بد است. آیا دولت بایدن باید منابع مالی را در اختیار طالبان قرار دهد. این وضع دشوار و فساد برانگیزی است. این به منزله تامین مالی طالبان است که تمامی موارد حقوق بشر را نقض کرده است. از طرف دیگر مردم افغانستان در حال تحمل وضع دشواری هستند. آمریکا باید چه کاری انجام دهد؟
اشرف غنی گفت از نظر داخلی طالبان در حال نوعی جنگ است. آن‌ها قدرت و کنترل کمی را در اختیار دارند. نسل جوان توانایی‌های زیادی دارد، اما از آن‌ها استفاده نشده است. باید مباحثاتی درباره آینده افغانستان انجام شود. این یک چالش بزرگ برای جهان اسلام، برای منطقه و همسایگان آن و برای اروپا در رابطه با سیل آوارگان و به طورکلی برای جهان است. آمریکا باید تصمیم بگیرد. ما می‌دانیم مشروعیت یک فرآیند است. مشروعیت به منزله جمع آوری شماری شبه نظامی نیست. این فرایندی است که در آن باید به مردم افغانستان قدرت لازم داده شود تا آینده و آزادی خود را تعیین کنند. در رابطه با پول، من ایده‌هایی براساس بازار دارم که می‌تواند شغل و فرصت‌هایی برای افغان‌ها و برای زنان افغان و خانواده‌ها ایجاد کند. آمریکا دیگر از ظرفیت لارم برای قدرت اجرایی برخوردار نیست. قدرت اجرایی آن را پیمانکاران گرفته اند. تمامی پول یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد آن که به افغانستان می‌آمد، به پیمانکاران می‌رسید و آن‌ها ۴۰ تا ۸۰ درصد آن را کم می‌کردند. این پول به افغانستان نمی‌رسید. آن‌ها هم اکنون می‌خواهند پولی را که من حفظ کردم دریافت کنند. من ۹ میلیارد ذخایر ارزی برای افغانستان باقی گذاشتم. من با تمام قدرت با صندوق بین المللی پول و دیگران همکاری کردم. ما باید بر روی اقدامات شدنی تمرکز کنیم. افغانستان در قلب آسیا قرار دارد. افغانستان در آسیای میانه است. اما متاسفانه رقابت بین قدرت‌های بزرگ سبب شده است که وضعیت موجود بسیار دشوار شود. ما باید منطقه و جهان اسلام را در جهت حمایت از مردم افغانستان متحد کنیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اشرف غنی: اوضاع افغانستان خیلی بد است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..