تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تامین سالانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدلار

کارشناس ارشد مسائل آب گفت: با جلوگیری از فرار آب از سد لار، سالانه حدود ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب به تهران منتقل می‌شود که این عدد " یک پنجم" مصرف سالانه فعلی تهران است.

آقای سید حسن رضوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: پس از رفع دغدغه محیط زیست استان تهران، محیط زیست کشور روی این طرح حساس شد که پس از ورود دانشگاه شهید بهشتی و طراحی روش‌هایی برای کاهش دغدغه محیط زیست مرکز، شاهد مشکل تامین بودجه آن شدیم. 

وی گفت: با وجود اینکه این طرح، اخیراً فعال شده، اما در کل، بین ۷ تا ۱۰ سال با تاخیر آغاز شده است و اجرا نشدن چنین طرح هایی، هم اکنون موجب سر به سر شدن تامین آب در کلانشهر تهران در فصل گرم سال شده است.

کارشناس ارشد مسائل آب گفت: علت طولانی شدن طرح جلوگیری از فرار آب سد لار در استان تهران به سمت مازندران، به ۲ عامل نبود مجوز زیست محیطی و نبود بودجه لازم بر می‌گردد.

مدیر عامل سابق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: در طرح جلوگیری از فرار آب سد لار، هم اکنون ۲ دستگاه حفاری " تی بی ام " از دو محل در حال حفر تونلی به طول ۲۹ کیلومتر است که هم اکنون حدود ۴ کیلومتر آن حفر شده است.

وی گفت: با تجربه حدود ۳۰ ساله‌ای که در بخش آب کشور دارم اعلام می‌کنم این طرح را می‌توان در مدت ۲ سال به اتمام رساند.

آقای رضوی افزود: آب سد لار قرار است وارد تصفیه خانه پنجم تهران و اضافه آن وارد دیگر سد‌های تهران شود.

کارشناس ارشد مسائل آب ادامه داد: در بسیاری از طرح‌های بخش آب کشور، از نظر زمانی نسبت به نیاز‌ها عقب هستیم و هم اکنون در استان‌هایی مثل تهران، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان طرح‌هایی از دهه ۷۰ - ۸۰ و ۹۰ داریم که هنوز تکمیل نشده است و طرح بزرگ آبرسانی غدیر در خوزستان، یکی از آن‌ها است.

وی تصریح کرد: خیلی از طرح‌ها مجوز زیست محیطی لازم را دارند، اما به علت اعتراض‌های پیرامون آن، با تاخیر اجرا می‌شوند که طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه یکی از مصادیق آن است و بعضا با مناقشات محلی، استانی و مدیریتی روبرو می‌شود.

مدیر عامل اسبق شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین افزود: هجوم جمعیت به ۱۰ کلانشهر کشور از جمله تهران خیلی زیاد است به نحوی که هر سال ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و هم اکنون حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در پهنه تهران یعنی از قزوین تا دماوند مستقر هستند که اگر همزمان برای تامین زیرساخت‌ها از جمله آب آشامیدنی آن‌ها اقدامی نشود در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

آقای رضوی همچنین گفت: طرح دیگر انتقال، طرح انتقال آب از سد طالقان به ۳ استان قزوین، البرز و تهران است که برای آن تونلی به طول ۵۱ کیلومتر طراحی شده است.

مدیر عامل سابق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: این طرح همیشه با اختلاف نظر کارشناسی روبرو بود، اما هم اکنون برای اجرای آن اجماع شده است و در حال انتخاب سرمایه گذار برای آغاز آن هستند که باید به این طرح، توجه ویژه‌ای شود. 

کارشناس ارشد مسائل آب ادامه داد: مجوز زیست محیطی این طرح اخذ شده است و در مدت ۵ سال امکان تکمیل آن وجود دارد و پس از اتمام طرح ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به تهران تخصیص داده خواهد شد.

آقای رضوی افزود: طرح جامع و درازمدتی هم شرکت آب منطقه‌ای تهران، هر چند با تاخیر ۱۰ ساله، اما در دست مطالعه دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های کوهپایه‌ای تهران و با تلفیق آب سطحی با آب زیرزمینی، حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب برای ۳ استان تهران، البرز و قزوین تامین کند.

وی گفت: با اجرای این ۳ طرح، بیش از نیم میلیارد متر مکعب برای این ۳ استان تامین می‌شود و مشکل آب آن‌ها برای چند دهه آینده، اساسی برطرف خواهد شد.

مدیر عامل سابق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین افزود: طرح جامع فعلی آب در دهه ۱۳۳۰ و برای افق ۱۴۰۰ تدوین و اجرا شد و هم اکنون هم طرح جامع آب تهران برای افق ۱۴۵۰ تهیه و قسمتی از آن مصوب شده است.

کارشناس ارشد مسائل آب تصریح کرد: در دهه‌های بعد، نخستین بحران کشور موضوع چگونگی تامین و توزیع آب در کشور است که باید هرچه سریعتر طرح جامع آب اجرایی، تا مانع ازدیاد مشکلات شود.

آقای رضوی همچنین درباره علت قطعی آب در برخی مناطق استان تهران از جمله در مسکن مهر شهرستان اسلامشهر افزود: برای هر اشتراک آب باید مخزنی به اندازه یک متر مکعب ایجاد شود، اما چون این مخازن به اندازه کافی وجود ندارد به محض بروز مشکلاتی مانند قطع برق، این مخازن قادر به پر کردن آب نمی‌شوند و در نهایت موجب قطعی آب در ساعاتی از شبانه روز به خصوص در فصل تابستان می‌شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تامین سالانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدلار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..