تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دارپا می‌خواهد با شبکه‌سازی میان هزاران ماهواره مدارپایین، اینترنت ماهواره‌ای را همه‌گیر کند

اگر در سال‌های اخیر به آسمان شب به‌دقت نگاه کرده باشید، شاید متوجه چند نور چشمک‌زن دیگر شده باشید. این امر عمدتاً به‌دلیل افزایش ماهواره‌های مدارپایین زمین است که تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها برای ارائه‌ی خدمات اینترنت ماهواره‌ای به‌کار گرفته می‌شوند. اسپیس ایکس و وان‌وب و آمازون همگی قصد دارند در سال‌های آينده و با هدف ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای، بیش از ۴۶ هزار ماهواره دیگر به فضا پرتاب کنند.

دراین‌بین، مشکلی درزمینه‌ی اینترنت ماهواری وجود دارد؛ زیرا برخی شرکت‌ها سعی می‌کنند با عجله و هرچه‌سریع‌تر رقبا را شکست دهند و تعداد کمی از آن‌ها با آماده‌سازی برخی استانداردها به ماهواره‌های خود اجازه می‌دهند با ماهواره‌های شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

دارپا، بازوی تحقیق‌وتوسعه‌ی پنتاگون، به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی گره ارتباطات تطبیقی مبتنی‌بر فضا موسوم به Space-BACN تیمی از متخصصان را گردهم آورده است تا ارتباطات میان تعداد روزافزون ماهواره‌ها را استانداردسازی کنند. هدف نهایی این برنامه ارائه‌ی نوعی اینترنت است که از اتصال میان ماهواره‌هایی بهره می‌برد که در مدار پایین زمین (LEO) قرار گرفته‌اند و به ماهوار‌های غیرنظامی و دولتی و نظامی اجازه می‌دهد به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

Gizmodo می‌نویسد Space-BACN این هفته با اعلام اینکه ۱۱ تیم را برای مرحله‌ی اول برنامه‌ی خود انتخاب کرده است، یک گام روبه‌جلو برداشت. براساس بیانیه‌ی دارپا، این کارشناسان که از دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری انتخاب شده‌اند، به‌طورخاص وظیفه‌ دارند ترمینال ارتباطات نوری کم‌هزینه و قابل‌تنظیمی ایجاد کنند که با اکثر استانداردهای اتصال نوری میان ماهواره‌ها، سازگار باشد.

مقاله‌ی مرتبط:

گروه‌های زیرنظر دارپا در چندین حوزه‌ی فنی فعالیت می‌کنند. این تیم‌ها در اولین حوزه‌ی فنی تلاش می‌کنند دیافراگم نوری کم‌هزینه‌ای بسازند که بتواند به فیبر تک‌حالته‌ای جفت شود که هم قدرتمند و هم انعطاف‌پذیر و البته کوچک است. گروه دوم تلاش می‌کند حالت نوری قابل‌تنظیمی ایجاد کند که بتواند از ۱۰۰ گیگابیت انتقال داده در ثانیه ازطریق یک طول موج واحد پشتیبانی کند.

ناگفته نماند پنج تیم دیگر وظیفه‌ی شناسایی عناصر فرمان و کنترل‌های اصلی برای پشتیبانی از ارتباطات بین‌ماهواره‌ای و توسعه‌ی طرح لازم برای ارتباط بین Space-BACN و مجموعه شرکای تجاری را برعهده دارند. مرحله‌ی اول این برنامه ۱۴ ماه طول خواهد کشید. گرگ کوپرمن، مدیربرنامه‌ی Space-BACN در ویدئویی گفت:

درایورهای اولیه‌ی Space-BACN کم‌هزینه و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. ما می‌خواهیم اعمال این استاندارد روی سیستم‌های شرکت‌هایی آسان‌تر شود که قصد دارند از آن استفاده کنند.

دارپا معتقد است که ارتباطات ساده بین ماهواره‌ها می‌تواند قدرت اینترنت ماهواره‌ای را به‌حداکثر برساند. کوپرمن گفت که استانداردسازی می‌تواند پیروزی بزرگی برای عملیات جست‌وجو و نجات در سراسر جهان باشد. وی افزود:

امروز شاهد تولد دامنه‌ی جدیدی به‌ نام فضای تکثیرشده هستیم. این حوزه‌ی فضایی جدید عصر نوینی از ارتباطات و سنجش و اکتشاف فضایی کم‌هزینه را آغاز خواهد کرد.

این اولین تلاش دارپا برای برقراری ارتباط ماهوارها با یکدیگر نیست؛ چراکه این آژانس اوایل سال جاری دو ماهواره به مدار زمین پرتاب کرد که با موفقیت بیش از ۲۰۰ گیگابیت داده را در فاصله‌ی ۶۰ مایلی (۱۰۰ کیلومتری) ازطریق ارتباط لیزری انتقال دادند. در این فرایند، اطلاعات به‌طور رمزنگاری‌شده ازطریق سیگنال نوری ارسال و سپس به گیرنده منتقل شدند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دارپا می‌خواهد با شبکه‌سازی میان هزاران ماهواره مدارپایین، اینترنت ماهواره‌ای را همه‌گیر کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..