تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دکتر علی‌محمد برادران رفیعی صبر بسیار در امور علمی داشت

محمدجعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر علی‌محمد برادران رفیعی رئیس اسبق دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد که امروز ۲۲ مردادماه، در مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد بیان کرد: با دکتر برادران در مقاطع مختلف ارتباط داشته‌ام، ابتدا به عنوان شاگرد، بعد به عنوان همکار و بعدتر به عنوان همدل و همیار در آستان قدس رضوی.

وی اظهار کرد: ایشان در دهه 40 و زمانی که من تازه وارد دوره کارشناسی شده بودم، به عنوان استاد در دانشکده ادبیات تدریس می‌کردند؛ درسی پنج واحدی به نام فلسفه علوم وجود داشت که دو بخش بود؛ بخشی روان‌شناسی و بخشی جامعه‌شناسی که بخش روان‌شناسی را شادروان دکتر برادران بر عهده داشتند.

یاحقی با اشاره به حضور 250 نفر دانشجو در کلاس‌های آن سال و اینکه اداره کردن کلاس‌ها بسیار دشوار بود، بیان کرد: دکتر برادران با چنان تأمل و حوصله‌ای کلاس را اداره می‌کرد که تحسین همگان را بر‌می‌انگیخت، یعنی با مدارا و ملایمت دانشجویان سرکش آن دوران خاص دانشکده را اداره می‌کرد و در کمال تعجب به دانشجویان اجازه صحبت و با حوصله به آن‌ها پاسخ می‌داد.

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه از دو تجربه سفر متفاوت با دکتر برادران یاد کرد و گفت: یکی سفر به جبهه و دیگری سفر به آسیای مرکزی بود. در سال 1360 دانشجویان، برنامه‌ای برای رفتن تعدادی از استادان به جبهه چیدند و با توجه به شرایط سخت و عملیات بیت‌المقدس در آن روزها که خون از در و دیوار خوزستان می‌بارید، دکتر برادران با آرامش و طمأنینه‌ای در این جو حرکت می‌کرد.

یاحقی ضمن یادآوری خاطرات سفر به آسیای مرکزی همراه دکتر برادران، به تسلیم محض بودن ایشان در سفر و مدارا کردن وی با همه و دلگرم کردن همراهان در حالی که رئیس بود، اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه بعداً در اوایل انقلاب نتوانست از دکتر برادران استفاده کند و حیف و دریغ برای دانشگاه که از این مدیریت شایسته که بعدها ایشان از خودش بروز داد، نتوانست بهره ببرد.

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه با اشاره به فعالیت‌هایی که دکتر برادران در آستان قدس انجام دادند، آن‌ها را بی نظیر دانست و گفت: او این فعالیت‌ها را به گونه‌ای انجام داد که هیچ‌کس متوجه نمی‌شد و در نهایت مدارا، خضوع و خشوع این کارها را انجام می‌داد.

یاحقی با وام گرفتن تعبیری از تاریخ بیهقی با عنوان «وزیران پوشیده» اظهار کرد: دکتر برادران از جمله مشاوران پوشیده بود که تمام کارها را انجام می‌داد، اما با تدبیر و سیاستی که معلوم نبود او دارد این کارها را انجام می‌دهد. در تأسیس خراسان‌شناسی نیز او در پشت صحنه بود.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نوع مدیریت و شایستگی در کار دکتر برادران را نظرگیر دانست و تصریح کرد: از سال 1348 در آستان قدس با مرحوم رجایی کار می‌کردم، حرکت‌های فرهنگی از آن سال‌ها شروع شد، بعدها مشکل ایجاد شد و دکتر برادران این حرکت‌ها را احیا کردند و برد به آن سمتی که باید می‌رفت.

وی ادامه داد: اگر بگویم دکتر برادران در تألیف کتاب‌هایی که در آستان قدس چاپ شده، شریک است، مبالغه نیست، زیرا چاپ کتاب‌ها به حمایت و پشتیبانی او بود. بنابراین نگران کمی تعداد کتاب‌های چاپ شده به نام دکتر برادران نباشید، تمام کتاب‌های چاپ شده در آستان قدس رضوی را دکتر برادران شریک است. هر حرکت فرهنگی صورت گرفته در موسسات مختلف آموزشی، پژوهشی، هنری و کتابخانه را مدیون دکتر برادران هستیم و کاری است که از کمتر کسی ساخته است.

یاحقی با ذکر صفت آهستگی در دکتر برادران بیان کرد: آهستگی به معنای موقر، متین و دل‌آگاه و آشنا به رموز کار که آهسته کار می‌کند، اما محکم و استوار قدم برمی‌دارد است. وی صبر بسیار در کارهای علمی و مدارای با مشکلات داشت و مشکلات را آرام آرام دور می‌زد و از مسیری دیگری کارش را انجام می‌داد.

وی با اشاره به صفت خدوم، دکتر برادران را تجسم این صفت دانست و گفت: خدوم یعنی بسیار خدمت‌کننده، خدمت بی‌چشم داشت، همیشگی و مستمر که این خدمت‌ها در تاریخ آستان قدس و در تاریخ مملکت خواهد ماند. وی بسیاری از کارها را ولایت می‌کرد و مصداق این ضرب‌المثل است که «الدَّالُّ عَلَى الْخَيْرِ كَفَاعِلِهِ»؛ هر کار خیری که در آستان قدس در این مسیر صورت گرفته، فاعلش دکتر برادران است، به ویژه در انتشارات و مؤسسه چاپ و نشر.

یاحقی اظهار کرد: توصیفی از تاریخ بیهقی با  این مضون؛ «وی مردی آهسته، ادیب و فاضل و معاملت‌دان با چندین خصال ستوده» بر قامت دکتر برادران زیبنده است.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دکتر علی‌محمد برادران رفیعی صبر بسیار در امور علمی داشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..